Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
maandag 1 maart 2004
Basismobiliteit geeft de oostelijke rand de druivenlijn maar snoeit op
laatavonddiensten
Bij de voorstelling van het project rond het busnet
Leuven-Tervuren-Brussel en de Druivenlijn zijn een aantal interessante
nieuwigheden en verbeteringen naar voor gekomen. Tervuren krijgt een
verbeterd aanbod, zowel richting Leuven als Brussel en de Druivenlijn
biedt als tangentiële lijn rond Brussel heel wat nieuwe mogelijkheden
tussen Hoeilaart en Zaventem. Dit alles wordt door middel van mooie
kaartjes en dienstregelingen op een verfrissende manier voorgesteld.
Maar deze vernieuwingen in functie van de basismobiliteit mogen niet
betekenen dat laatavondbussen niet meer thuishoren in deze streek.
De nieuwe lijnen 315 en 316 geven een goede ontsluiting van de dorpen
Leefdaal en Vossem. De lijnen 315 en 317 gaan Tervuren bedienen op een
totaal andere manier als voordien. Ze bedienen de kern van de gemeente
en rijden rechtstreeks naar hun eindpunt Metrostation Kraainem en
richting Leuven rijdt de ene lijn langs de steenweg en de andere langs
de dorpen Vossem en Leefdaal, dit geeft samen een goede frequentie. De
sneldienst 410 die het oude traject blijft rijden tussen Brussel Noord
en Leuven geeft in de week weer andere mogelijkheden, maar stopt maar
aan 17 haltes. Sterrebeek en Moorsel krijgen met lijn 316 een
volwaardige verbinding volgens de basismobiliteit naar Leuven. Lijn
318 wordt de basislijn naar Brussel tot in Vrebos. Ook de
weekenddiensten en vooral de zon- en feestdagendiensten zijn aan de
basismobiliteitsvoorschiften aangepast en geven soms extra
mogelijkheden.
De Druivenlijn is de realisatie van een oude droom. De oude TO buslijn
is volledig opgenomen in deze lange nieuwe buslijn tussen Groenendaal
(Hoeilaart) en Melsbroek Brucargo. Deze lijn heeft een hoge frequentie
en geeft een goede bediening van de luchthaven en Brucargo, zodat de
werknemers van deze belangrijke economische pool, zelfs in
ploegdienst, met deze buslijn kunnen gaan werken.
Het nieuwe busnet heeft ook zijn slechte kantjes, zo is de
basismobiliteit té strikt toegepast zodat er te weinig laatavondritten
zijn en anderzijds zijn er plaatsen waar minder aanbod is dan voorheen
:
De rand rond Brussel en de omgeving van Leuven hebben meer openbaar
vervoer nodig dan de basismobiliteit, dit slaat vooral op vroege en
late diensten.
De avondverbindingen met Leuven en Brussel en op de Druivenlijn zouden
beter moeten zijn. Nu er is wel iets voorzien, maar niet voldoende. De
verbinding Leuven-Tervuren-Kraainem metro en de Druivenlijn in de
richting Zaventem-Hoeilaart zijn redelijk uitgebouwd, een bus later
zou nog mooier zijn. Maar Brussel-Sterrebeek-Vrebos, de Druivenlijn
richting Hoeilaart-Zaventem en de buslijn 316
Leuven-Leefdaal-Vossem-Moorsel-Sterrebeek-Kraainem metro stoppen veel
te vroeg, zelfs vroeger dan voorheen! Hoe kan iemand met het openbaar
vervoer deelnemen aan avondactiviteiten als hij niet terug thuis
geraakt (vb vergaderingen, sportwedstrijden, culturele activiteiten,
een avondje uit in Brussel of Leuven, studenten op donderdag). Ook de
aansluitingen met bepaalde treinen komen hierdoor in het gedrang. Dit
kan er toe leiden dat ook de heenrit niet zal gemaakt worden met het
openbaar vervoer. In een bijgevoegde tabel is er een duidelijke
vergelijking gemaakt met het oude busnet. Alle rode cijfers duiden aan
dat de busdienst vroeger stopt dan voorheen.
Afschaffing van de lijnen 109 en 105
De buslijnen 105 (Bertem - Metrostation Kraainem) en 109 (Leuven -
Vrebos) die in Moorsel (deelgemeente van Tervuren) en Sterrebeek extra
verbindingen gaven, zijn volledig verdwenen in het nieuwe net en
dienstregeling.
De mooie netkaartjes en de verzorgde infofolders geven dan weer een
duidelijk zicht op het nieuwe busnet. Dit nieuwe netwerk is een
aanpassing aan de hedendaagse behoeftes, het biedt heel wat nieuwe
mogelijkheden. Maar door de verzorgde dienstregelingboekjes te
doorgronden komen een aantal zwakheden van het nieuwe net naar boven.
Daarin zijn sommige verdwenen laatavondlijnen en het wegsnoeien van
lijn 109 en 105 het meest opvallend.
Voor verdere inlichtingen kan u contact opnemen met dhr. Dirk Claes op
het GSM-nummer 0495 59 26 09.
Er is een tabel beschikbaar die toelaat een vergelijking te maken met
het oude busnet. U kan deze opvragen via info@bttb.be