Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


maandag 1 maart 2004

Basismobiliteit geeft de oostelijke rand de druivenlijn maar snoeit op laatavonddiensten

Bij de voorstelling van het project rond het busnet Leuven-Tervuren-Brussel en de Druivenlijn zijn een aantal interessante nieuwigheden en verbeteringen naar voor gekomen. Tervuren krijgt een verbeterd aanbod, zowel richting Leuven als Brussel en de Druivenlijn biedt als tangentiële lijn rond Brussel heel wat nieuwe mogelijkheden tussen Hoeilaart en Zaventem. Dit alles wordt door middel van mooie kaartjes en dienstregelingen op een verfrissende manier voorgesteld. Maar deze vernieuwingen in functie van de basismobiliteit mogen niet betekenen dat laatavondbussen niet meer thuishoren in deze streek.

De nieuwe lijnen 315 en 316 geven een goede ontsluiting van de dorpen Leefdaal en Vossem. De lijnen 315 en 317 gaan Tervuren bedienen op een totaal andere manier als voordien. Ze bedienen de kern van de gemeente en rijden rechtstreeks naar hun eindpunt Metrostation Kraainem en richting Leuven rijdt de ene lijn langs de steenweg en de andere langs de dorpen Vossem en Leefdaal, dit geeft samen een goede frequentie. De sneldienst 410 die het oude traject blijft rijden tussen Brussel Noord en Leuven geeft in de week weer andere mogelijkheden, maar stopt maar aan 17 haltes. Sterrebeek en Moorsel krijgen met lijn 316 een volwaardige verbinding volgens de basismobiliteit naar Leuven. Lijn 318 wordt de basislijn naar Brussel tot in Vrebos. Ook de weekenddiensten en vooral de zon- en feestdagendiensten zijn aan de basismobiliteitsvoorschiften aangepast en geven soms extra mogelijkheden.

De Druivenlijn is de realisatie van een oude droom. De oude TO buslijn is volledig opgenomen in deze lange nieuwe buslijn tussen Groenendaal (Hoeilaart) en Melsbroek Brucargo. Deze lijn heeft een hoge frequentie en geeft een goede bediening van de luchthaven en Brucargo, zodat de werknemers van deze belangrijke economische pool, zelfs in ploegdienst, met deze buslijn kunnen gaan werken.

Het nieuwe busnet heeft ook zijn slechte kantjes, zo is de basismobiliteit té strikt toegepast zodat er te weinig laatavondritten zijn en anderzijds zijn er plaatsen waar minder aanbod is dan voorheen :

De rand rond Brussel en de omgeving van Leuven hebben meer openbaar vervoer nodig dan de basismobiliteit, dit slaat vooral op vroege en late diensten.

De avondverbindingen met Leuven en Brussel en op de Druivenlijn zouden beter moeten zijn. Nu er is wel iets voorzien, maar niet voldoende. De verbinding Leuven-Tervuren-Kraainem metro en de Druivenlijn in de richting Zaventem-Hoeilaart zijn redelijk uitgebouwd, een bus later zou nog mooier zijn. Maar Brussel-Sterrebeek-Vrebos, de Druivenlijn richting Hoeilaart-Zaventem en de buslijn 316
Leuven-Leefdaal-Vossem-Moorsel-Sterrebeek-Kraainem metro stoppen veel te vroeg, zelfs vroeger dan voorheen! Hoe kan iemand met het openbaar vervoer deelnemen aan avondactiviteiten als hij niet terug thuis geraakt (vb vergaderingen, sportwedstrijden, culturele activiteiten, een avondje uit in Brussel of Leuven, studenten op donderdag). Ook de aansluitingen met bepaalde treinen komen hierdoor in het gedrang. Dit kan er toe leiden dat ook de heenrit niet zal gemaakt worden met het openbaar vervoer. In een bijgevoegde tabel is er een duidelijke vergelijking gemaakt met het oude busnet. Alle rode cijfers duiden aan dat de busdienst vroeger stopt dan voorheen.

Afschaffing van de lijnen 109 en 105

De buslijnen 105 (Bertem - Metrostation Kraainem) en 109 (Leuven - Vrebos) die in Moorsel (deelgemeente van Tervuren) en Sterrebeek extra verbindingen gaven, zijn volledig verdwenen in het nieuwe net en dienstregeling.

De mooie netkaartjes en de verzorgde infofolders geven dan weer een duidelijk zicht op het nieuwe busnet. Dit nieuwe netwerk is een aanpassing aan de hedendaagse behoeftes, het biedt heel wat nieuwe mogelijkheden. Maar door de verzorgde dienstregelingboekjes te doorgronden komen een aantal zwakheden van het nieuwe net naar boven. Daarin zijn sommige verdwenen laatavondlijnen en het wegsnoeien van lijn 109 en 105 het meest opvallend.

Voor verdere inlichtingen kan u contact opnemen met dhr. Dirk Claes op het GSM-nummer 0495 59 26 09.
Er is een tabel beschikbaar die toelaat een vergelijking te maken met het oude busnet. U kan deze opvragen via info@bttb.be