1-3-2004
Geheel nieuwe Opel Astra
De presentatie van de compleet nieuw ontworpen, derde generatie Opel
Astra zal zeker niet onopgemerkt aan het publiek voorbij gaan. Dat
geldt zéker voor ons land, waar Opel enkele maanden geleden immers een
nooit eerder vertoonde mijlpaal kon noteren: 35 jaar ononderbroken het
meest populaire automerk.
Een bijzondere prestatie natuurlijk, maar het merk met de Blitz heeft
maar kort bij die unieke prestatie stilgestaan en kijkt inmiddels al
weer nadrukkelijk naar de toekomst en de nieuwe hoogtepunten die
daarin thuishoren. Zoals de presentatie van een model dat je eigenlijk
al voor zijn feitelijke lancering tot een waar succesnummer mag
bombarderen. Met een fikse portie extra individualiteit en opmerkelijk
dynamische rijeigenschappen slaat de nieuwe Opel Astra een totaal
andere koers in dan andere modellen in deze klasse. Techniek die tot
nu toe alleen in kostbare business class modellen, luxe limousines en
exclusieve sportwagens beschikbaar was, wordt nu ook geleverd in deze
populair geprijsde Astra en behoort in een aantal gevallen zelfs tot
de standaarduitrusting.
Technische hoogstandjes
Op zaterdag 2 april viert de vijfdeurs Astra zijn verkoopdebuut in de
dealershowrooms. Dan kan het koperspubliek zelf ervaren hoe dynamisch
zijn ontwerp is en hoe geavanceerd de techniek die deze nieuwe
generatie van de Opel-bestseller meekrijgt. De mogelijkheid van een
adaptief werkend IDS-onderstel met elektronische geregelde
schokdempers is in deze klasse bijvoorbeeld ronduit uniek.
Dat is nog maar één voorbeeld van het zeer hoge technische niveau van
de Astra. Ook de voor het eerst in dit segment aangeboden meedraaiende
koplampen (AFL) met dynamische bochtverlichting, een serie volledig
nieuw ontwikkelde Infotainmentsystemen en bijvoorbeeld de
indrukwekkende ECOTEC motoren (van 80 tot maar liefst 200 pk) zullen
zeker de aandacht trekken.
Voor de derde generatie Opel Astra zijn bovendien nieuwe TwinPort
benzine- en Common-Rail dieselmotoren ontwikkeld. In alle gevallen
voldoen de krachtbronnen nu al aan de toekomstige zeer strenge Euro-4
milieunormen.
TwinPort
Een tot de verbeelding sprekend voorbeeld van de innovatie is de fikse
stap vooruit die de slimme en relatief eenvoudige TwinPort-techniek
oplevert: hij levert ongeveer drie procent meer vermogen, terwijl de
motor in vergelijking met zijn voorganger toch tussen de zes en tien
procent zuiniger rijdt.
Met andere woorden: veel van de voordelen van directe
brandstofinjectie voor een fractie van de kosten. Het past allemaal
perfect in de Opel filosofie om dergelijke belangrijke ontwikkelingen
binnen het bereik van een grote kopersgroep te brengen. De TwinPort
werkt met een regelklepje in één van beide inlaatkanalen van iedere
cilinder. Op het moment dat daar winst uit te halen valt bij deellast
wekt het systeem gecontroleerde wervelingen in de verbrandingskamers
op. Samen met recirculatie van uitlaatgas zijn de effecten zoals
gezegd indrukwekkend.
Klasse
Ook het Astra-interieur straalt pure klasse uit. Niet alleen dankzij
de moderne lijnen van het ontwerp en het gebruik van fraaie
hoogwaardige materialen, maar zeker ook door de interieurruimte die de
vijfdeurs Astra biedt. Hij is een echte middenklasser. Zowel voor- als
achterin is het zitcomfort voortreffelijk. Daar komt nog bij dat zijn
bagageruimte met een inhoud van 380 liter de grootste in deze klasse
is.
Carl-Peter Forster, Chairman en Managing Director van Opel, heeft er
alle vertrouwen in dat voor de nieuwe Astra een glansrol is weggelegd
binnen dit zeer belangrijke segment van de markt; ,,De Astra
belichaamt de dynamiek en kwaliteitseisen van het merk Opel op een
manier waarop geen enkel ander volumemodel dat tot nu toe kon
realiseren. Daarnaast biedt hij ongekend geavanceerde technieken waar
je als gebruiker ook echt iets aan hebt en is zijn prijskaartje toch
heel redelijk.
Forster meldt ook nog dat de vijfdeurs die nu wordt voorgesteld pas de
eerste is van een zeer uitgebreide lijn. In een later stadium volgen
namelijk een extra ruime stationwagen uitvoering op een verlengde
wielbasis, een extra sportieve driedeursversie en een elegante
cabriolet. Maatwerk is en blijft bij Opel het devies.
Maatwerk
Dat geldt zeker ook voor de keuzemogelijkheden bij de vijfdeurs Astra.
De nieuwe Opel is meteen leverbaar in een vijftal uitrustingsniveaus
en met een brede lijn van zes verschillende motoren. Ondanks het
toegenomen comfort, de uitstekende dynamiek, de zeer moderne techniek
en de rijke standaarduitrusting is het prijsniveau vanaf 18.250 euro
toch bijzonder aantrekkelijk gebleven. Zeker als je meerekent dat deze
auto zelfs heel verdienstelijk zijn deuntje meeblaast in het
veeleisende zakelijke segment.
Iedere Astra is onder meer uitgerust met een geavanceerde
stuurbekrachtiging, een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, zes
airbags, ABS, elektrisch bedienbare ramen vóór, centrale
deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare en
verwarmbare buitenspiegels, cruise control, boardcomputer,
radiovoorbereiding, actieve hoofdsteunen en 15 inch stalen wielen met
brede 195/65 R15 banden.
Ook de basisuitvoering is dus allesbehalve een instapmodel waar het
zijn uitrusting, techniek en krachtbron aangaat. De nieuwe 1.4
TwinPort benzinemotor rijdt niet alleen heel zuinig en soepel, maar
levert met 66 kW/90 pk ook uitstekende prestaties, getuige zijn
topsnelheid van 178 kilometer per uur en een vlotte acceleratietijd
naar honderd kilometer per uur in 13,7 seconden. Menig
kampeerliefhebber zal bovendien tot zijn plezier noteren dat ook deze
uitvoering al een geremde aanhanger van een ton mag trekken.
Sportief design onderscheidt de Astra van andere autos in deze klasse
Ondanks al die troefkaarten is er toch één ander aspect dat vrijwel
iedereen die met de Astra kennismaakt als eerste roemt: zijn spannende
vormgeving. Met zijn dynamische uitstraling neemt de nieuwe Opel een
opvallende positie in tussen de meeste andere modellen in deze klasse.
Hij onderscheidt zich niet alleen door een gunstig lage luchtweerstand
(Cw 0.32), maar krijgt ook fraai uitgebalanceerde proporties mee.
Samen met de markante lijnen van zijn carrosserie, strakke
oppervlakken en diverse verfijnde technische details en doordachte
grafische elementen levert dat een design op dat je misschien nog het
best als atletisch kunt omschrijven.
Een uit de kluiten gewassen atleet in dit geval, want met een lengte
van 425 centimeter, een breedte van 175 centimeter, een hoogte van 146
centimeter en een lange wielbasis van 261 centimeter krijgt de nieuwe
Astra voor een auto in deze klasse vorstelijke afmetingen mee. Zo is
hij niet minder dan 14 centimeter langer dan zijn voorganger. De
kenners weten dan meteen dat je in feite over een auto spreekt die je
in de autowereld bijna een klasse hoger mag inschalen. Zeker als je
meerekent dat hij niet alleen langer, maar ook 35 mm hoger en 44 mm
breder is geworden.
Overigens is die atletische uitstraling geen schone schijn, maar maakt
de Astra de sportieve verwachtingen daadwerkelijk waar. De stijfheid
van het koetswerk is bijvoorbeeld 52 procent groter dan die van zijn
voorganger.
Bovendien is er voor de helft meer gebruik gemaakt van lichtgewicht
materialen als aluminium, magnesium en extreem sterke staalsoorten.
Dat vind je niet alleen terug in betere prestaties, maar bijvoorbeeld
ook in een veel lager geluidsniveau in het interieur. De Astra voelt
bijzonder solide aan.
Ruim en veelzijdig
Het zal duidelijk zijn dat de lange wielbasis en de zeer volwassen
afmetingen van koetswerk en cabine zich vertalen in een merkbare
toename van het zit- en reiscomfort. Vooral de ruimte op
schouderhoogte en de extra hoofdruimte achterin vallen dan meteen op.
Maar ook de beenruimte achterin werd opgewaardeerd.
Dat alles zonder dat het ten koste gaat van de bagageruimte.
Integendeel zelfs, want die is naar een waarde van 380 liter gegroeid.
De hoogste waarde in deze klasse. Overigens geldt die inhoud wanneer
de auto wordt afgeleverd met een compacte banden reparatieset onder de
laadvloer (vanaf de zomer leverbaar). Kiest de koper voor een
reservewiel, met de bijbehorend iets verhoogde bodemplaat, dan is de
bagageruimte met 350 liter nog altijd riant te noemen. Door het
omklappen van de rugleuningen zijn de bagagemogelijkheden naar
behoefte uit te breiden tot een maximum van niet minder dan 1.300
liter.
Kortom: een bijzonder intelligent maatwerk-interieurconcept. Dat mag
letterlijk opgevat worden, want in de nieuwe Astra is ongekend veel
werk gemaakt van ergonomie en een optimale zitpositie. Niet voor niets
is de stuurkolom meervoudig verstelbaar in hoogte en diepte en is ook
het afstelbereik van de stoel zeer groot. De specialisten hebben er
namelijk voor gezorgd dat zowel relatief kleine als grote mensen
uitstekend in de Astra terechtkunnen.
Interieur: hoogwaardige materialen, aandacht voor ergonomie en vooral
ruim
Bij de ontwikkeling van de Astra is extreem veel aandacht besteed aan
het interieur. Dat is niet alleen merkbaar aan de ruime indruk die het
geheel maakt, maar bijvoorbeeld ook aan de zogenaamde haptische
kwaliteiten. Waar mogelijk is gebruik gemaakt van hoogwaardige
materialen met fraai ogende en aanvoelende oppervlakken. Ook de hele
afwerking en de gebruikte stoffen en materialen zijn van een
uitstekende kwaliteit. De dynamische vormgeving van de carrosserie
wordt weerspiegeld in de strakke en eveneens sportief getinte vormen
van het interieur. Vooral het dashboard en de cockpit krijgen
opvallende ontwerpdetails mee. Naast de markante lijn en dat is in dit
geval letterlijk bedoeld over dashboard en middenconsole valt
bijvoorbeeld het driedimensionale concept van de meters op. Indien
mogelijk nog beter afleesbaar is het hoog geplaatste informatiepaneel,
dat uit een maximaal 6,5 inch grote monitor kan bestaan.
De stoelen krijgen een compleet nieuw ontwerp mee dat inspeelt op de
nieuwste inzichten van de ergonomie. Hun vormen zijn verbeterd, ze
krijgen voor meer zijdelingse ondersteuning onder meer hogere
zijwangen mee, de lengte van het zitvlak is afgestemd op de steeds
groter wordende Noord-Europese autorijders en ook de stoelbediening is
geoptimaliseerd.
Handelbaar en exacte besturing
Het sportieve accent van de Astra is zoals gezegd zeker meer dan
uiterlijk vertoon. Zonder in te leveren op het gebied van comfort
biedt hij namelijk opvallend dynamische rijeigenschappen. De nieuwe
auto voelt stabiel aan, laat zich makkelijk en koersvast dirigeren,
ligt uitstekend in de bocht en heeft alles bij elkaar opgeteld een
uitstekende actieve veiligheid in huis.
De basis van dat solide gedrag wordt letterlijk en figuurlijk gelegd
door het IDS-onderstel (de afkorting staat overigens voor Interactive
Driving System) met een nieuwe generatie McPherson voorwielophanging.
Achter vinden we een gepatenteerd type torsieas met een dubbelwandig
profiel. Die combineert compacte afmetingen (onder andere gunstig voor
de bagageruimte) met een laag gewicht en een in hoge mate constante
dynamische stand van de wielen ten opzichte van het wegdek.
Wat minstens zo belangrijk is: deze hele ophanging maakt het relatief
eenvoudig om de afstelling op de verschillende motorvarianten en
andere versies af te stemmen. Zelfs relatief kleine verschillen in
gewicht krijgen een maatwerkoplossing mee en dat vertaalt zich
bijvoorbeeld in een constant veercomfort tussen de diverse
uitvoeringen en waar mogelijk identieke rijeigenschappen.
IDSPlus met CDC elektronisch geregelde schokdempers
Een absolute glansrol is in dit opzicht weggelegd voor het meest
geavanceerde Astra Plus onderstel, dat wordt uitgerust met het IDSPlus
concept met elektronische regeling van de schokdempers (CDC). Vrij
vertaald: Continue Demper Controle. In feite zijn alle
voertuigdynamische technieken in dat geval tot een netwerk
samengesmeed. Een enorm geavanceerd systeem dat Opel nu voor het eerst
binnen het bereik van een grotere groep automobilisten brengt.
Dat is des te opmerkelijker wanneer je weet dat een dergelijk
geïntegreerd onderstelcontrolesysteem niet eerder in deze klasse is
vertoond. Binnen dit systeem, ICC genaamd, staan de bedieningseenheden
en sensoren van ESPPlus, ABS en CDC permanent middels een
hogesnelheidsnetwerk met elkaar in verbinding en wisselen zodoende
niet alleen alle mogelijke informatie uit, maar stemmen hun werking
ook razendsnel optimaal op elkaar af.
Het CDC-systeem is als gezegd een verhaal apart. De techniek is er op
afgestemd de Astra optimaal te laten reageren op alle mogelijke
rijstijlen en omstandigheden. Niet iedereen rijdt alsof hij bij wijze
van spreken op het circuit van Zandvoort bezig is, niet iedereen gaat
met vijf personen en veel bagage vol beladen op pad, maar beide
doelgroepen moeten toch optimaal worden bediend.
Het geheim zit hem in een continue regeling van de schokdemping op
alle vier de hoeken van de Astra. De schokdemperkarakteristiek kan
zodoende in fracties van een seconde aan de omstandigheden worden
aangepast. Aan de hand van informatie uit talloze sensoren berekent
een elektronisch brein welke stand van iedere afzonderlijke
schokdemper het best op de omstandigheden inspeelt. Het resultaat is
ronduit imposant. Bij rustig rijden op een goed wegdek blijft de auto
aangenaam comfortabel, op een slecht wegdek worden passende
maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat de banden toch goed
contact met de weg houden en uiteraard speelt de techniek ook op
passende wijze in op een sportieve rijstijl.
Dat gebeurt onder meer door de carrosseriehoogte tussen links en
rechts en tussen voor en achter stabiel te houden in bochten, bij
remmen en tijdens optrekken. De auto ligt om het eenvoudig uit te
drukken mooi rustig in een bocht, helt niet te veel over en duikt
bijvoorbeeld niet merkbaar voorover bij stevig remmen.
Het zal duidelijk zijn dat CDC een technisch huzarenstukje is, zeker
als je weet dat alles eendrachtig samenwerkt met alle andere
componenten als ESP, ABS, tractiecontrole, carrosseriesensoren,
motormanagement, de regeling van de automaat, de besturing en de
remmen. Alle elektronische onderdelen zijn via een snel (CAN bus)
datanetwerk met elkaar verbonden. Er kan een datastroom van 500
kilobyte per seconde tussen de regelunits rondflitsen.
Hulp bij onderstuur en een slingerende aanhanger
Hoe geavanceerd alle techniek met elkaar samenwerkt, blijkt
bijvoorbeeld ook uit de onderstuur compensatie die in ESPPlus is
verwerkt. Wanneer de Astra in een bocht naar de buitenkant wil glijden
bijvoorbeeld omdat je er iets te onstuimig bent ingedoken of verrast
wordt door lichte gladheid treedt een voorgeprogrammeerde reactie in
werking die via het gasmechanisme en afzonderlijke remmen meehelpt om
het probleem te beheersen. Overigens is het hele systeem bijvoorbeeld
voor specifieke toepassingen zoals autosport of rijtrainingen, ook uit
te schakelen.
Naast onderstuurcompensatie kent de techniek ook een zogenaamde TSP
trailer voorprogrammering die inspeelt op een instabiel wordende
combinatie tussen auto en aanhanger. De sensoren nemen een slingerende
beweging waar wellicht nog voor we dat zelf voelen en reageren door
gas terug te nemen en doelgerichte remingrepen toe te passen. Samen
met de Hill Start Assist ook een onderdeel van dit geheel maakt dat de
Astra overigens tot een zeer getalenteerde trekauto. Bij de
gedetailleerde kennismaking met ESPPlus geven we zo meteen meer
informatie over de Hill Start Assist.
IDSPlus met Sportswitch
In combinatie met IDSPlus heeft de bestuurder namelijk de beschikking
over een Sport-toets. Is die techniek ingeschakeld, dan kiest het
systeem voor een nog dynamischer afstelling van het systeem.
Dat gaat zelfs zo ver dat naast het weggedrag ook de werking van de
stuurbekrachtiging, de bediening (reactiesnelheid) van het gaspedaal
en het schakelkarakter van de automatische versnellingsbak of
Easytronic wordt beïnvloed. Met andere woorden: de Astra reageert
directer op stuur- en gasimpulsen en kiest zijn schakelpunten
sportiever.
Geavanceerde TwinPort benzinemotoren en common-rail diesels
Het spreekt voor zich dat de motoren en transmissies in verfijning en
prestaties een bijpassend grote stap vooruit nemen. Om met de
krachtbronnen te beginnen: alles bij elkaar opgeteld, komen er vijf
benzine- en drie dieselmotoren beschikbaar. Ze hebben een
cilinderinhoud van 1.4- tot 2.0 liter en leveren een vermogen tussen
59 kW en 147 kW (80 pk en 200 pk).
Het zal duidelijk zijn dat de sterkste motor voor verbluffend
sportieve prestaties zorgt. Zo noteert de snelste Astra een
acceleratietijd van 0 naar 100 km/u in minder dan acht tellen en laat
hij een top van 230 kilometer per uur noteren. Ook in dit opzicht mag
je echter rustig stellen dat álle krachtbronnen hun specifieke sterke
kanten hebben. Zo behoren alle viercilinders tot de ECOTEC-familie en
voldoen ze nu al aan de Euro-4 milieunormen die in het jaar 2006 van
kracht worden. Bijzonder milieuvriendelijk ze voldoen immers niet
alleen aan de extreem strenge normen, maar doen ook opmerkelijk zuinig
hun werk - zijn de met TwinPort techniek uitgeruste benzinemotoren en
de nog efficiëntere Common-Rail turbodiesels.
Zo bedraagt het normverbruik van de nieuw ontwikkelde 1.4 TwinPort
bijvoorbeeld 6,3 liter op 100 kilometer (je kunt gemiddeld dus bijna
16 kilometer op een liter rijden) en laat de 1.7 CDTi diesel
basismotor zelfs 4,9 liter op 100 kilometer noteren. Dat betekent
omgerekend dat hij minder dan 1 op 20 verbruikt. In beide gevallen
uiterst gunstige waarden voor een auto die je in menig opzicht in de
business class mag indelen. Overigens leveren de beide spaarmodellen
met respectievelijk 66 kW (90 pk) en 59 kW (80 pk) toch ook
uitstekende prestaties. Zo bedraagt hun topsnelheid respectievelijk
178 en 168 kilometer per uur.
Wie de lat net iets hoger legt, kan bijvoorbeeld kiezen voor de 1.6
TwinPort met 77 kW (105 pk)(topsnelheid 185 kilometer per uur,sprint
van 0 naar 100 km/u in 12,3 seconden)of de 74 kW (100 pk) uitvoering
van de 1.7 CDTi, die exact even snel accelereert en goed is voor een
maximale snelheid van 181 kilometer per uur. Dat alles zonder dat het
ten koste gaat van het verbruik, want de 1.6 TwinPort vraagt slechts
0,3 liter meer brandstof dan zijn kleinere broer. De sterkere 1.7 CDTi
scoort bijna 1 op 20 gemiddeld (5 liter op 100 kilometer). Kortom: je
hoeft niet naar de grootste motoren te kijken om in de geavanceerde
nieuwe Astra over bijpassend volwassen prestaties te kunnen
beschikken.
Gespierde prestaties en gezond verstandoplossingen
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet de moeite loont om naar de
grotere motoren te kijken. Integendeel zelfs, want voor de Astra is
ook een serie uiterst gespierde krachtbronnen ontwikkeld. De 92 kW
(125 pk) 1.8 Ecotec heeft zich al bewezen, onder andere in de nieuwe
Vectra-generatie. In de nieuwe Astra staat hij borg voor imposante
prestaties: 198 kilometer per uur en nul naar honderd in 10,8
seconden. Echt gespierde prestaties mag je van de turbomotoren
verwachten. Er zijn twee versies van de 2,0 liter Turbo beschikbaar,
die 125 kW (170 pk) en 147 kW (200 pk) leveren. Goed voor heuse
sportwagenprestaties: 217 en 232 kilometer per uur en een acceleratie
van nul naar honderd in 8,9 en zelfs 7,9 seconden.
Een zo mogelijk, nog opvallender rol binnen het dynamische trio is
weggelegd voor de nieuwe 1.9 CDTi met 110 kW (150 pk). En dan hebben
we het niet alleen over de mogelijkheid om hem met een zogenaamd
partikelfilter te bestellen, maar ook over zijn prestaties. De
sterkste diesel laat een top van 210 kilometer per uur noteren en
sprint in 9,1 seconden naar de honderd. Dat wordt mogelijk gemaakt
door de zesversnellingsbak. Die is eveneens op de beide benzine
turbomotoren gemonteerd. Overigens mag je de 1.9 CDTi zeker niet
voorstellen zonder ook even op zijn ongekend verfijnde werking te
wijzen. Mede dankzij de nieuwe generatie inspuittechniek doet hij niet
alleen soepeler en efficiënter zijn werk, maar gedraagt de diesel zich
ook enorm rustig. Zelfs bij de start is dat onmiddellijk merkbaar.
De 1.9 CDTi super diesel
De 1.9 CDTi heeft een fantastisch hoog rendement. Hij levert 150
paardenkrachten en heeft een geweldige trekkracht in huis (315 Nm).
Niet voor niets krijgt deze uitvoering achter op een decent
herkenningsteken mee: in rood uitgevoerde letters Ti.
Als je zijn prestaties bekijkt, is het nauwelijks voor te stellen dat
hij gemiddeld toch slechts 5,6 liter op 100 kilometer verbruikt (1 op
18). De verklaring voor die combinatie van ogenschijnlijk niet of
nauwelijks met elkaar te verenigen eigenschappen ligt in de
uitzonderlijk moderne techniek van deze nieuwe generatie direct
ingespoten diesel.
De lijst is indrukwekkend: twee bovenliggende nokkenassen met lage
weerstand rollagers in de (hydraulisch zelfstellende) bediening van de
klepstoters, vier kleppen per cilinder, een elektronisch geregelde
turbo met variabele geometrie, elektronisch gaspedaal, zeer hoge
inspuitdruk (tot 1600 bar) en een zogenaamd multi-injectiesysteem dat
een uitzonderlijk efficiënte en rustige verbranding mogelijk maakt.
Dat alles wordt gecombineerd met een vloeistofgekoelde recirculatie
van uitlaatgassen, een katalysator en desgewenst zelfs een
partikelfilter.
Vier transmissies en Hill Start Assist
Naast de normale vijfversnellingsbak en de zojuist genoemde zesbak
zijn er nog twee transmissievarianten leverbaar: een viertrapsautomaat
en een doorontwikkeling van de gerobotiseerd schakelende Easytronic.
Die beschikt nu standaard over een Sport-stand en HSA. Dat laatste
vereist wellicht nadere uitleg. Het betreft een zogenaamde heuvelrem
die optrekken tegen een helling tot een fluitje van een cent maakt. De
auto kan na het stoppen immers niet achteruit rollen. HSA staat voor
Hill Start Assist. Het zal duidelijk zijn dat vooral het rijden met
een aanhanger of caravan er enorm mee wordt vergemakkelijkt. Daarom is
het ook leverbaar in combinatie met de handgeschakelde
versnellingsbakken. Bij de automaat ligt de techniek wat minder voor
de hand omdat die zich toch al veel makkelijker laat bedienen en niet
snel achteruit zal rollen.
Safetec veiligheidspakket een nieuwe stap in ontwikkeling
Naast troefkaarten als zijn design, het ruimteconcept en de
vooruitstrevende techniek van onderstel en aandrijving, scoort de
nieuwe Astra ook zeer hoog wanneer je naar de uitrusting en zijn
veiligheidstechniek kijkt. Om met dat laatste aspect te beginnen: Opel
heeft in eerdere modelgeneraties al naam gemaakt door allerhande tot
dat moment nog exclusieve veiligheidstechnieken in zijn volumemodellen
te introduceren.
Op die manier kwam techniek, die we inmiddels al bijna heel normaal
vinden, daadwerkelijk beschikbaar voor een grote klantengroep. Het
ligt voor de hand dat daarmee een belangrijke bijdrage is geleverd aan
de bescherming van grote aantallen autorijders en passagiers. Hightech
veiligheidstechniek is prachtig, maar wordt in feite pas echt
significant op het moment dat het in veel autos te vinden is.
Het Safetec veiligheidspakket vormt in feite een logisch vervolg op de
ontwikkeling van het Opel veiligheidspakket dat aan de basis van die
nieuwe trend stond. Het omvat (zoals we net al hebben aangestipt)
zowel passieve- als actieve veiligheidstechniek. Van een extreem
stabiele structuur met energieabsorberende crashboxen tot het
IDS-onderstel met de optionele elektronische ESPPlus
stabiliteitsregeling, tractiecontrole TCPlus en elektronische
remkrachtverdeling CBC die de stabiliteit bij remmen in een bocht
garandeert. ABS in combinatie met noodstop rembekrachtiging behoort
uiteraard tot de standaarduitrusting.
Andere onderdelen van het Safetec systeem zijn bijvoorbeeld de
airbags: voorairbags, borst- en bekkenbeschermende zijdelingse airbags
en hoofdairbags die vóór- en achterin hun werk doen. Maar ook actieve
hoofdsteunen voorin (helpen onder andere whiplash te voorkomen) horen
bij het pakket, evenals driepuntsgordels op alle zitplaatsen, Isofix
bevestigingspunten voor een kinderstoel op twéé posities achterin,
veiligheidspedalen die blessures aan voet en onderbeen helpen
voorkomen en een zowel in diepte als hoogte verstelbare
veiligheidsstuurkolom. Bestuurder en passagier worden in de Astra
overigens met licht en geluidssignalen gewaarschuwd wanneer de gordel
niet goed is gesloten. Kindersloten op de achterdeuren zijn ook
standaard.
Mocht de Astra onverhoopt toch bij een ongeval betrokken raken, dan
speelt de techniek daar zelfs achteraf nog op in door de waarschuwende
knipperlichten in te schakelen en de deuren te ontgrendelen. Dit
veiligheidssysteem wordt automatisch aangesproken nadat airbags of
gordelspanners in werking zijn getreden.
Vijf zeer complete uitvoeringen
De nieuwe Astra is leverbaar in vijf verschillende uitvoeringen:
Essentia, Enjoy, Elegance, Cosmo en Sport. Ook de basisuitvoering is
zeer compleet uitgevoerd. Zes airbags, ABS, stuurbekrachtiging en een
meervoudig verstelbare stuurkolom, elektrisch bedienbare ramen vóór,
centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch
bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, cruise control, een
boardcomputer, radiovoorbereiding, actieve hoofdsteunen en 15 inch
wielen met brede 195/65 R15 banden zijn altijd present, naast talloze
andere zaken die we al hebben genoemd.
De Enjoy-uitvoering kent een meerprijs van 400 euro ten opzichte van
de Essentia. Hij is herkenbaar aan een aantal specifieke kenmerken als
bumperstrips, deurgrepen en spiegelhuizen in de carrosseriekleur en
nog wat grotere 16 inch stalen velgen. Het verleent de Astra Enjoy een
geheel eigen en nog dynamischer uitstraling. De Elegance-uitvoering is
de naam zegt het al extra chique. Tegen een meerprijs van 3250 euro
(ten opzichte van de Essentia) krijgt deze zeer luxe Astra tevens
airconditioning, een chromen accentrand onder de zijruiten, 16 inch
lichtmetalen wielen met 205/55 R16 banden, mistlampen vóór, een
radiatorgrille met chromen detaillering, een brilhouder en een tweetal
zogenaamde lichtpakketten mee. Met deze lichtpakketten beschikt de
Astra over een regensensor, lichtgevoelige binnenspiegel
(zelfdimmend), automatische werkende verlichting, leeslampjes vóór- en
achterin en zonnekleppen met geïntegreerde, verlichte make-up
spiegeltjes.
Extra sportief
De Astra Cosmo combineert de chique uitstraling van de Elegance met
een aantal extra sportieve elementen. Voor een meerprijs van 250 euro
ten opzichte van de Elegance-uitvoering is de Cosmo uitgerust met
sportstoelen voorzien van lendensteunen en een bekleding die
gedeeltelijk in leder wordt uitgevoerd. Bovendien is het interieur
voorzien van sportievere kleurcombinaties.
De Sport-uitvoering van de Astra is duidelijk afgestemd op de meest
actieve rijders. Het interieur ademt een sportieve sfeer, met
aluminium sportpedalen, een in mat chroom uitgevoerde middenconsole,
sportstoelen voorzien van lendensteunen en natuurlijk ook een extra
sportief onderstelpakket.
Met dit pakket versterkt Opel de toch al bijzonder dynamische
rijeigenschappen van de nieuwe Astra nog eens door het onderstel met
15 mm te verlagen, snelheidsafhankelijk werkende stuurbekrachtiging
toe te passen en het ESPPlus systeem met sportswitch te monteren. Een
druk op de knop zorgt zodoende voor een nog sportiever gedrag. De
meerprijs van de Sport-uitvoering ten opzichte van de Essentia
bedraagt 2.750 euro.
Individualiteit is troef
Individualiteit is troef. Dat geldt niet alleen voor het design van de
nieuwe Astra en zijn vele uitvoeringen, maar zeker ook voor de
opvallend lange lijst van maatwerkoplossingen.
Er zijn meerdere door de ontwerpers van de auto samengestelde
accessoirepakketten (we hebben de lichtpakketten zojuist al even
voorgesteld, maar er is bijvoorbeeld ook een seatcomfort-pakket met
speciale stoel) en daarnaast is er een fiks aantal accessoires
leverbaar.
Denk aan lederen bekleding, het AFL koplampsysteem dat we al van de
Vectra kennen (de verlichting draait letterlijk mee in de richting van
de bocht), Bi-Xenon koplampen met automatische niveauregeling en een
koplampreiniger, maar ook TPMS bandendruk sensoren (detecteren 0,1 bar
drukverlies, maar waarschuwen weloverwogen pas later wanneer het echt
een probleem blijkt te zijn) en klimaatregeling met een actief
koolfilter en luchtkwaliteitsensor (schakelt tijdelijk de recirculatie
in bij te sterk vervuilde buitenlucht).
Nog zon noviteit is de Quickheat elektrische hulpverwarming die er in
de winter voor zorgt dat het interieur sneller opwarmt en de ramen
minder beslaan. Uiteraard is het ook gewoon comfortabel. Het systeem
start automatisch op bij lage temperaturen en de keuze van de maximale
ontdooi-stand. Later dit jaar komt er ook een keyless entry systeem
beschikbaar, dat de bestuurder herkent, de deuren ontsluit en starten
met een drukknop op het dashboard mogelijk maakt.
Infotainment
Voor deze nieuwe generatie Astra is ook een 2004 generatie
infotainmentsystemen ontwikkeld. De serie dubbel DIN formaat radio- en
telematica-units bestrijkt een zeer breed gebied. Van een CD/MP3
speler tot een zeer fraaie geluidsinstallatie die zelfs de verwende
oren van de echte audio- en multimedialiefhebbers streelt.
De systemen bieden desgewenst ruimte aan o.a. navigatie, een handsfree
telefoon en een 6-CD wisselaar. Vanzelfsprekend is ook in de Astra
TwinAudio leverbaar, waarmee voor- en achterin naar verschillende
individueel gekozen muziek (of de radio) kan worden geluisterd.
Achterin via hoofdtelefoons. Vooruitlopend op de introductie van
hoogwaardige Digital Audio Broadcast (DAB) digitale radio in ons land
- alle landen om ons heen kennen het al - staat ook die techniek bij
Opel startklaar. Tot de tijd dat ons land de nieuwe generatie
radiotechniek ontdekt, kunnen we het prima doen met de modellen van
deze infotainment serie. Digitale radio zoekt automatisch de sterkste
zender van een radiostation op en schakelt onmerkbaar over, zodat
altijd een optimale ontvangst wordt bereikt.
Topkwaliteit: investering van ruim een miljard euro in Astra-productie
en opleidingen
Niet alleen in de kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid van de
nieuwe Astra generatie is enorm veel aan kennis en middelen
geïnvesteerd, ook de productie en iedereen die met de levering en het
onderhoud van auto te maken krijgt, zijn in dat proces betrokken.
In de drie fabrieken die de Astra bouwen, ligt de lat daarom ongekend
hoog waar het aspecten als afwerking en kwaliteit aangaat. Het zal
niemand verbazen dat deze compleet nieuw ontwikkelde en in veel
opzichten baanbrekende Opel een miljardeninvestering met zich mee
heeft gebracht, maar ook in de productiefaciliteiten en de opleidingen
van werknemers is meer dan een miljard euro geïnvesteerd.
Dat is extra veelbelovend wanneer je meerekent dat die ontwikkeling al
enkele jaren geleden in gang is gezet en klinkende resultaten heeft
opgeleverd. Dat is bijvoorbeeld tastbaar geworden in de grote
tevredenheid van de Opel klanten en een bijzonder gering aantal
garantieclaims. Tussen 1999 en 2002 is het aantal vrijwel gehalveerd
en in het afgelopen jaar 2003 daalde het nog eens met een kwart.
Overigens leidt die ontwikkeling niet alleen tot een uitstekende
klanttevredenheid, maar is ook het dealernetwerk zeer te spreken over
de hoogwaardige producten die Opel levert.
Je merkt meteen dat de Astra kwalitatief op een zeer hoog niveau
staat. De precisie van de afwerking is uitstekend, er worden bijzonder
hoogwaardige materialen gebruikt en de oppervlakken zijn fraai
afgewerkt en voelen plezierig aan. Alle zintuigen komen aan hun
trekken.
Lage gebruikskosten, tot 50.000 km service interval, hoge restwaarde
Niet alleen de plezierige aanschafkosten en het lage brandstofverbruik
dragen bij aan gunstige gebruikskosten van de Astra, ook in andere
opzichten komt Opel de consument tegemoet. Zo zijn alle specialisten
het erover eens dat deze Astra door zijn kwaliteitsniveau een zeer
hoge restwaarde zal hebben. Ook de zeer lange interval tussen de
onderhoudsbeurten ontziet de portemonnee van de eigenaar. Zo hoeven de
Astras met benzinemotoren slechts om de twee jaar of na 30.000
kilometer voor inspectie naar de dealer en ligt die grens bij de
diesels zelfs op 50.000 kilometer. Overigens waakt een intelligent
elektronisch werkend detectiesysteem over de juiste
onderhoudsinterval. De techniek houdt daarbij rekening met details als
de rijstijl en snelheden. Het ligt immers voor de hand dat iemand die
korte afstanden rijdt, vaak fel optrekt en op hoge snelheden rijdt,
wat eerder voor service naar de dealer moet dan een rijder die het
rustig aan doet en alleen lange afstanden rijdt.
Het onderhoudsconcept is op talloze punten doorgevoerd. Klepspeling,
aandrijfriem en accu zijn onderhoudsvrij en de vloeistof in het
koelsysteem, de airconditioning en de transmissieolie gaan letterlijk
een autoleven mee. Maar die filosofie is ook doorgetrokken in andere
onderhouds- en reparatieaspecten. Kleine parkeerschades zijn
bijvoorbeeld heel efficiënt te repareren.
Neem een detail als de koplampen. Vaak moet de hele unit bij een licht
tikje worden vervangen omdat er een onderdeeltje is afgebroken, maar
bij de Astra bestaat de eenheid uit aaneen gebouwde onderdelen die
afzonderlijk kunnen worden uitgewisseld. Een gebroken bevestigingspunt
bijvoorbeeld. Zo zijn de afzonderlijke onderdelen van de Xenon
koplampverstelling ook apart beschikbaar.
Een ander opvallend voorbeeld dat overigens meteen in alle andere
Opels met gelijmde ramen wordt toegepast: de voor- en achterruit zijn
nu veel efficiënter te vervangen omdat de kit tussen glas en
carrosserie niet langer met een mes hoeft te worden losgemaakt.
Daarvoor is een nieuw systeem met een doorlopende snijdraad
ontwikkeld. Die voorkomt dat de lak beschadigt en neemt ook de laatste
kans op corrosie weg.
In één moeite door heeft Opel trouwens een sneller drogende kit
ontwikkeld, zodat de Opel klant binnen twee uur weer onderweg kan
zijn.
Uitgebreide garantie
De Astra krijgt een 12-jarige anticorrosie-garantie mee. Naast de
gangbare maatregelen op het gebied van speciale staalsoorten en lakken
is bijvoorbeeld ook bij de vormgeving van de auto rekening gehouden
met een extra lange levensduur. Een klein, maar kenmerkend voorbeeld
is te vinden in de randen van de wielkasten. Die zijn zo gevormd dat
er geen vuil onder terechtkan komen dat op den duur aanleiding zou
kunnen zijn voor corrosie.
Een ogenschijnlijk klein, maar in de praktijk belangwekkend verschil
zit hem ook in de 2-jarige algemene garantie die Opel biedt. Die gaat
namelijk een stap verder dan de in Europa verplichte regeling. Opel
past in de eerste twee jaar een volledige fabrieksgarantie toe met
gratis reparatie waar de wettelijke Europese regeling voor de
consument in die periode aanzienlijk minder ver gaat en waarbij na zes
maanden al discussies zouden kunnen ontstaan.
AutoRai