AutoRai


1-3-2004

Geheel nieuwe Opel Astra

De presentatie van de compleet nieuw ontworpen, derde generatie Opel Astra zal zeker niet onopgemerkt aan het publiek voorbij gaan. Dat geldt zéker voor ons land, waar Opel enkele maanden geleden immers een nooit eerder vertoonde mijlpaal kon noteren: 35 jaar ononderbroken het meest populaire automerk.

Een bijzondere prestatie natuurlijk, maar het merk met de Blitz heeft maar kort bij die unieke prestatie stilgestaan en kijkt inmiddels al weer nadrukkelijk naar de toekomst en de nieuwe hoogtepunten die daarin thuishoren. Zoals de presentatie van een model dat je eigenlijk al voor zijn feitelijke lancering tot een waar succesnummer mag bombarderen. Met een fikse portie extra individualiteit en opmerkelijk dynamische rijeigenschappen slaat de nieuwe Opel Astra een totaal andere koers in dan andere modellen in deze klasse. Techniek die tot nu toe alleen in kostbare business class modellen, luxe limousines en exclusieve sportwagens beschikbaar was, wordt nu ook geleverd in deze populair geprijsde Astra en behoort in een aantal gevallen zelfs tot de standaarduitrusting.

Technische hoogstandjes
Op zaterdag 2 april viert de vijfdeurs Astra zijn verkoopdebuut in de dealershowrooms. Dan kan het koperspubliek zelf ervaren hoe dynamisch zijn ontwerp is en hoe geavanceerd de techniek die deze nieuwe generatie van de Opel-bestseller meekrijgt. De mogelijkheid van een adaptief werkend IDS-onderstel met elektronische geregelde schokdempers is in deze klasse bijvoorbeeld ronduit uniek.

Dat is nog maar één voorbeeld van het zeer hoge technische niveau van de Astra. Ook de voor het eerst in dit segment aangeboden meedraaiende koplampen (AFL) met dynamische bochtverlichting, een serie volledig nieuw ontwikkelde Infotainmentsystemen en bijvoorbeeld de indrukwekkende ECOTEC motoren (van 80 tot maar liefst 200 pk) zullen zeker de aandacht trekken.

Voor de derde generatie Opel Astra zijn bovendien nieuwe TwinPort benzine- en Common-Rail dieselmotoren ontwikkeld. In alle gevallen voldoen de krachtbronnen nu al aan de toekomstige zeer strenge Euro-4 milieunormen.

TwinPort
Een tot de verbeelding sprekend voorbeeld van de innovatie is de fikse stap vooruit die de slimme en relatief eenvoudige TwinPort-techniek oplevert: hij levert ongeveer drie procent meer vermogen, terwijl de motor in vergelijking met zijn voorganger toch tussen de zes en tien procent zuiniger rijdt.

Met andere woorden: veel van de voordelen van directe brandstofinjectie voor een fractie van de kosten. Het past allemaal perfect in de Opel filosofie om dergelijke belangrijke ontwikkelingen binnen het bereik van een grote kopersgroep te brengen. De TwinPort werkt met een regelklepje in één van beide inlaatkanalen van iedere cilinder. Op het moment dat daar winst uit te halen valt bij deellast wekt het systeem gecontroleerde wervelingen in de verbrandingskamers op. Samen met recirculatie van uitlaatgas zijn de effecten zoals gezegd indrukwekkend.

Klasse
Ook het Astra-interieur straalt pure klasse uit. Niet alleen dankzij de moderne lijnen van het ontwerp en het gebruik van fraaie hoogwaardige materialen, maar zeker ook door de interieurruimte die de vijfdeurs Astra biedt. Hij is een echte middenklasser. Zowel voor- als achterin is het zitcomfort voortreffelijk. Daar komt nog bij dat zijn bagageruimte met een inhoud van 380 liter de grootste in deze klasse is.

Carl-Peter Forster, Chairman en Managing Director van Opel, heeft er alle vertrouwen in dat voor de nieuwe Astra een glansrol is weggelegd binnen dit zeer belangrijke segment van de markt; ,,De Astra belichaamt de dynamiek en kwaliteitseisen van het merk Opel op een manier waarop geen enkel ander volumemodel dat tot nu toe kon realiseren. Daarnaast biedt hij ongekend geavanceerde technieken waar je als gebruiker ook echt iets aan hebt en is zijn prijskaartje toch heel redelijk.

Forster meldt ook nog dat de vijfdeurs die nu wordt voorgesteld pas de eerste is van een zeer uitgebreide lijn. In een later stadium volgen namelijk een extra ruime stationwagen uitvoering op een verlengde wielbasis, een extra sportieve driedeursversie en een elegante cabriolet. Maatwerk is en blijft bij Opel het devies.

Maatwerk
Dat geldt zeker ook voor de keuzemogelijkheden bij de vijfdeurs Astra. De nieuwe Opel is meteen leverbaar in een vijftal uitrustingsniveaus en met een brede lijn van zes verschillende motoren. Ondanks het toegenomen comfort, de uitstekende dynamiek, de zeer moderne techniek en de rijke standaarduitrusting is het prijsniveau vanaf 18.250 euro toch bijzonder aantrekkelijk gebleven. Zeker als je meerekent dat deze auto zelfs heel verdienstelijk zijn deuntje meeblaast in het veeleisende zakelijke segment.

Iedere Astra is onder meer uitgerust met een geavanceerde stuurbekrachtiging, een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, zes airbags, ABS, elektrisch bedienbare ramen vóór, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, cruise control, boardcomputer, radiovoorbereiding, actieve hoofdsteunen en 15 inch stalen wielen met brede 195/65 R15 banden.

Ook de basisuitvoering is dus allesbehalve een instapmodel waar het zijn uitrusting, techniek en krachtbron aangaat. De nieuwe 1.4 TwinPort benzinemotor rijdt niet alleen heel zuinig en soepel, maar levert met 66 kW/90 pk ook uitstekende prestaties, getuige zijn topsnelheid van 178 kilometer per uur en een vlotte acceleratietijd naar honderd kilometer per uur in 13,7 seconden. Menig kampeerliefhebber zal bovendien tot zijn plezier noteren dat ook deze uitvoering al een geremde aanhanger van een ton mag trekken.

Sportief design onderscheidt de Astra van andere autos in deze klasse Ondanks al die troefkaarten is er toch één ander aspect dat vrijwel iedereen die met de Astra kennismaakt als eerste roemt: zijn spannende vormgeving. Met zijn dynamische uitstraling neemt de nieuwe Opel een opvallende positie in tussen de meeste andere modellen in deze klasse. Hij onderscheidt zich niet alleen door een gunstig lage luchtweerstand (Cw 0.32), maar krijgt ook fraai uitgebalanceerde proporties mee. Samen met de markante lijnen van zijn carrosserie, strakke oppervlakken en diverse verfijnde technische details en doordachte grafische elementen levert dat een design op dat je misschien nog het best als atletisch kunt omschrijven.

Een uit de kluiten gewassen atleet in dit geval, want met een lengte van 425 centimeter, een breedte van 175 centimeter, een hoogte van 146 centimeter en een lange wielbasis van 261 centimeter krijgt de nieuwe Astra voor een auto in deze klasse vorstelijke afmetingen mee. Zo is hij niet minder dan 14 centimeter langer dan zijn voorganger. De kenners weten dan meteen dat je in feite over een auto spreekt die je in de autowereld bijna een klasse hoger mag inschalen. Zeker als je meerekent dat hij niet alleen langer, maar ook 35 mm hoger en 44 mm breder is geworden.

Overigens is die atletische uitstraling geen schone schijn, maar maakt de Astra de sportieve verwachtingen daadwerkelijk waar. De stijfheid van het koetswerk is bijvoorbeeld 52 procent groter dan die van zijn voorganger.

Bovendien is er voor de helft meer gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen als aluminium, magnesium en extreem sterke staalsoorten. Dat vind je niet alleen terug in betere prestaties, maar bijvoorbeeld ook in een veel lager geluidsniveau in het interieur. De Astra voelt bijzonder solide aan.

Ruim en veelzijdig
Het zal duidelijk zijn dat de lange wielbasis en de zeer volwassen afmetingen van koetswerk en cabine zich vertalen in een merkbare toename van het zit- en reiscomfort. Vooral de ruimte op schouderhoogte en de extra hoofdruimte achterin vallen dan meteen op. Maar ook de beenruimte achterin werd opgewaardeerd.

Dat alles zonder dat het ten koste gaat van de bagageruimte. Integendeel zelfs, want die is naar een waarde van 380 liter gegroeid. De hoogste waarde in deze klasse. Overigens geldt die inhoud wanneer de auto wordt afgeleverd met een compacte banden reparatieset onder de laadvloer (vanaf de zomer leverbaar). Kiest de koper voor een reservewiel, met de bijbehorend iets verhoogde bodemplaat, dan is de bagageruimte met 350 liter nog altijd riant te noemen. Door het omklappen van de rugleuningen zijn de bagagemogelijkheden naar behoefte uit te breiden tot een maximum van niet minder dan 1.300 liter.

Kortom: een bijzonder intelligent maatwerk-interieurconcept. Dat mag letterlijk opgevat worden, want in de nieuwe Astra is ongekend veel werk gemaakt van ergonomie en een optimale zitpositie. Niet voor niets is de stuurkolom meervoudig verstelbaar in hoogte en diepte en is ook het afstelbereik van de stoel zeer groot. De specialisten hebben er namelijk voor gezorgd dat zowel relatief kleine als grote mensen uitstekend in de Astra terechtkunnen.

Interieur: hoogwaardige materialen, aandacht voor ergonomie en vooral ruim
Bij de ontwikkeling van de Astra is extreem veel aandacht besteed aan het interieur. Dat is niet alleen merkbaar aan de ruime indruk die het geheel maakt, maar bijvoorbeeld ook aan de zogenaamde haptische kwaliteiten. Waar mogelijk is gebruik gemaakt van hoogwaardige materialen met fraai ogende en aanvoelende oppervlakken. Ook de hele afwerking en de gebruikte stoffen en materialen zijn van een uitstekende kwaliteit. De dynamische vormgeving van de carrosserie wordt weerspiegeld in de strakke en eveneens sportief getinte vormen van het interieur. Vooral het dashboard en de cockpit krijgen opvallende ontwerpdetails mee. Naast de markante lijn en dat is in dit geval letterlijk bedoeld over dashboard en middenconsole valt bijvoorbeeld het driedimensionale concept van de meters op. Indien mogelijk nog beter afleesbaar is het hoog geplaatste informatiepaneel, dat uit een maximaal 6,5 inch grote monitor kan bestaan.

De stoelen krijgen een compleet nieuw ontwerp mee dat inspeelt op de nieuwste inzichten van de ergonomie. Hun vormen zijn verbeterd, ze krijgen voor meer zijdelingse ondersteuning onder meer hogere zijwangen mee, de lengte van het zitvlak is afgestemd op de steeds groter wordende Noord-Europese autorijders en ook de stoelbediening is geoptimaliseerd.

Handelbaar en exacte besturing
Het sportieve accent van de Astra is zoals gezegd zeker meer dan uiterlijk vertoon. Zonder in te leveren op het gebied van comfort biedt hij namelijk opvallend dynamische rijeigenschappen. De nieuwe auto voelt stabiel aan, laat zich makkelijk en koersvast dirigeren, ligt uitstekend in de bocht en heeft alles bij elkaar opgeteld een uitstekende actieve veiligheid in huis.

De basis van dat solide gedrag wordt letterlijk en figuurlijk gelegd door het IDS-onderstel (de afkorting staat overigens voor Interactive Driving System) met een nieuwe generatie McPherson voorwielophanging. Achter vinden we een gepatenteerd type torsieas met een dubbelwandig profiel. Die combineert compacte afmetingen (onder andere gunstig voor de bagageruimte) met een laag gewicht en een in hoge mate constante dynamische stand van de wielen ten opzichte van het wegdek.

Wat minstens zo belangrijk is: deze hele ophanging maakt het relatief eenvoudig om de afstelling op de verschillende motorvarianten en andere versies af te stemmen. Zelfs relatief kleine verschillen in gewicht krijgen een maatwerkoplossing mee en dat vertaalt zich bijvoorbeeld in een constant veercomfort tussen de diverse uitvoeringen en waar mogelijk identieke rijeigenschappen.

IDSPlus met CDC elektronisch geregelde schokdempers Een absolute glansrol is in dit opzicht weggelegd voor het meest geavanceerde Astra Plus onderstel, dat wordt uitgerust met het IDSPlus concept met elektronische regeling van de schokdempers (CDC). Vrij vertaald: Continue Demper Controle. In feite zijn alle voertuigdynamische technieken in dat geval tot een netwerk samengesmeed. Een enorm geavanceerd systeem dat Opel nu voor het eerst binnen het bereik van een grotere groep automobilisten brengt.

Dat is des te opmerkelijker wanneer je weet dat een dergelijk geïntegreerd onderstelcontrolesysteem niet eerder in deze klasse is vertoond. Binnen dit systeem, ICC genaamd, staan de bedieningseenheden en sensoren van ESPPlus, ABS en CDC permanent middels een hogesnelheidsnetwerk met elkaar in verbinding en wisselen zodoende niet alleen alle mogelijke informatie uit, maar stemmen hun werking ook razendsnel optimaal op elkaar af.

Het CDC-systeem is als gezegd een verhaal apart. De techniek is er op afgestemd de Astra optimaal te laten reageren op alle mogelijke rijstijlen en omstandigheden. Niet iedereen rijdt alsof hij bij wijze van spreken op het circuit van Zandvoort bezig is, niet iedereen gaat met vijf personen en veel bagage vol beladen op pad, maar beide doelgroepen moeten toch optimaal worden bediend.

Het geheim zit hem in een continue regeling van de schokdemping op alle vier de hoeken van de Astra. De schokdemperkarakteristiek kan zodoende in fracties van een seconde aan de omstandigheden worden aangepast. Aan de hand van informatie uit talloze sensoren berekent een elektronisch brein welke stand van iedere afzonderlijke schokdemper het best op de omstandigheden inspeelt. Het resultaat is ronduit imposant. Bij rustig rijden op een goed wegdek blijft de auto aangenaam comfortabel, op een slecht wegdek worden passende maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat de banden toch goed contact met de weg houden en uiteraard speelt de techniek ook op passende wijze in op een sportieve rijstijl.

Dat gebeurt onder meer door de carrosseriehoogte tussen links en rechts en tussen voor en achter stabiel te houden in bochten, bij remmen en tijdens optrekken. De auto ligt om het eenvoudig uit te drukken mooi rustig in een bocht, helt niet te veel over en duikt bijvoorbeeld niet merkbaar voorover bij stevig remmen.

Het zal duidelijk zijn dat CDC een technisch huzarenstukje is, zeker als je weet dat alles eendrachtig samenwerkt met alle andere componenten als ESP, ABS, tractiecontrole, carrosseriesensoren, motormanagement, de regeling van de automaat, de besturing en de remmen. Alle elektronische onderdelen zijn via een snel (CAN bus) datanetwerk met elkaar verbonden. Er kan een datastroom van 500 kilobyte per seconde tussen de regelunits rondflitsen.

Hulp bij onderstuur en een slingerende aanhanger Hoe geavanceerd alle techniek met elkaar samenwerkt, blijkt bijvoorbeeld ook uit de onderstuur compensatie die in ESPPlus is verwerkt. Wanneer de Astra in een bocht naar de buitenkant wil glijden bijvoorbeeld omdat je er iets te onstuimig bent ingedoken of verrast wordt door lichte gladheid treedt een voorgeprogrammeerde reactie in werking die via het gasmechanisme en afzonderlijke remmen meehelpt om het probleem te beheersen. Overigens is het hele systeem bijvoorbeeld voor specifieke toepassingen zoals autosport of rijtrainingen, ook uit te schakelen.

Naast onderstuurcompensatie kent de techniek ook een zogenaamde TSP trailer voorprogrammering die inspeelt op een instabiel wordende combinatie tussen auto en aanhanger. De sensoren nemen een slingerende beweging waar wellicht nog voor we dat zelf voelen en reageren door gas terug te nemen en doelgerichte remingrepen toe te passen. Samen met de Hill Start Assist ook een onderdeel van dit geheel maakt dat de Astra overigens tot een zeer getalenteerde trekauto. Bij de gedetailleerde kennismaking met ESPPlus geven we zo meteen meer informatie over de Hill Start Assist.

IDSPlus met Sportswitch
In combinatie met IDSPlus heeft de bestuurder namelijk de beschikking over een Sport-toets. Is die techniek ingeschakeld, dan kiest het systeem voor een nog dynamischer afstelling van het systeem.

Dat gaat zelfs zo ver dat naast het weggedrag ook de werking van de stuurbekrachtiging, de bediening (reactiesnelheid) van het gaspedaal en het schakelkarakter van de automatische versnellingsbak of Easytronic wordt beïnvloed. Met andere woorden: de Astra reageert directer op stuur- en gasimpulsen en kiest zijn schakelpunten sportiever.

Geavanceerde TwinPort benzinemotoren en common-rail diesels Het spreekt voor zich dat de motoren en transmissies in verfijning en prestaties een bijpassend grote stap vooruit nemen. Om met de krachtbronnen te beginnen: alles bij elkaar opgeteld, komen er vijf benzine- en drie dieselmotoren beschikbaar. Ze hebben een cilinderinhoud van 1.4- tot 2.0 liter en leveren een vermogen tussen 59 kW en 147 kW (80 pk en 200 pk).

Het zal duidelijk zijn dat de sterkste motor voor verbluffend sportieve prestaties zorgt. Zo noteert de snelste Astra een acceleratietijd van 0 naar 100 km/u in minder dan acht tellen en laat hij een top van 230 kilometer per uur noteren. Ook in dit opzicht mag je echter rustig stellen dat álle krachtbronnen hun specifieke sterke kanten hebben. Zo behoren alle viercilinders tot de ECOTEC-familie en voldoen ze nu al aan de Euro-4 milieunormen die in het jaar 2006 van kracht worden. Bijzonder milieuvriendelijk ze voldoen immers niet alleen aan de extreem strenge normen, maar doen ook opmerkelijk zuinig hun werk - zijn de met TwinPort techniek uitgeruste benzinemotoren en de nog efficiëntere Common-Rail turbodiesels.

Zo bedraagt het normverbruik van de nieuw ontwikkelde 1.4 TwinPort bijvoorbeeld 6,3 liter op 100 kilometer (je kunt gemiddeld dus bijna 16 kilometer op een liter rijden) en laat de 1.7 CDTi diesel basismotor zelfs 4,9 liter op 100 kilometer noteren. Dat betekent omgerekend dat hij minder dan 1 op 20 verbruikt. In beide gevallen uiterst gunstige waarden voor een auto die je in menig opzicht in de business class mag indelen. Overigens leveren de beide spaarmodellen met respectievelijk 66 kW (90 pk) en 59 kW (80 pk) toch ook uitstekende prestaties. Zo bedraagt hun topsnelheid respectievelijk 178 en 168 kilometer per uur.

Wie de lat net iets hoger legt, kan bijvoorbeeld kiezen voor de 1.6 TwinPort met 77 kW (105 pk)(topsnelheid 185 kilometer per uur,sprint van 0 naar 100 km/u in 12,3 seconden)of de 74 kW (100 pk) uitvoering van de 1.7 CDTi, die exact even snel accelereert en goed is voor een maximale snelheid van 181 kilometer per uur. Dat alles zonder dat het ten koste gaat van het verbruik, want de 1.6 TwinPort vraagt slechts 0,3 liter meer brandstof dan zijn kleinere broer. De sterkere 1.7 CDTi scoort bijna 1 op 20 gemiddeld (5 liter op 100 kilometer). Kortom: je hoeft niet naar de grootste motoren te kijken om in de geavanceerde nieuwe Astra over bijpassend volwassen prestaties te kunnen beschikken.

Gespierde prestaties en gezond verstandoplossingen Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet de moeite loont om naar de grotere motoren te kijken. Integendeel zelfs, want voor de Astra is ook een serie uiterst gespierde krachtbronnen ontwikkeld. De 92 kW (125 pk) 1.8 Ecotec heeft zich al bewezen, onder andere in de nieuwe Vectra-generatie. In de nieuwe Astra staat hij borg voor imposante prestaties: 198 kilometer per uur en nul naar honderd in 10,8 seconden. Echt gespierde prestaties mag je van de turbomotoren verwachten. Er zijn twee versies van de 2,0 liter Turbo beschikbaar, die 125 kW (170 pk) en 147 kW (200 pk) leveren. Goed voor heuse sportwagenprestaties: 217 en 232 kilometer per uur en een acceleratie van nul naar honderd in 8,9 en zelfs 7,9 seconden.

Een zo mogelijk, nog opvallender rol binnen het dynamische trio is weggelegd voor de nieuwe 1.9 CDTi met 110 kW (150 pk). En dan hebben we het niet alleen over de mogelijkheid om hem met een zogenaamd partikelfilter te bestellen, maar ook over zijn prestaties. De sterkste diesel laat een top van 210 kilometer per uur noteren en sprint in 9,1 seconden naar de honderd. Dat wordt mogelijk gemaakt door de zesversnellingsbak. Die is eveneens op de beide benzine turbomotoren gemonteerd. Overigens mag je de 1.9 CDTi zeker niet voorstellen zonder ook even op zijn ongekend verfijnde werking te wijzen. Mede dankzij de nieuwe generatie inspuittechniek doet hij niet alleen soepeler en efficiënter zijn werk, maar gedraagt de diesel zich ook enorm rustig. Zelfs bij de start is dat onmiddellijk merkbaar.

De 1.9 CDTi super diesel
De 1.9 CDTi heeft een fantastisch hoog rendement. Hij levert 150 paardenkrachten en heeft een geweldige trekkracht in huis (315 Nm). Niet voor niets krijgt deze uitvoering achter op een decent herkenningsteken mee: in rood uitgevoerde letters Ti.

Als je zijn prestaties bekijkt, is het nauwelijks voor te stellen dat hij gemiddeld toch slechts 5,6 liter op 100 kilometer verbruikt (1 op 18). De verklaring voor die combinatie van ogenschijnlijk niet of nauwelijks met elkaar te verenigen eigenschappen ligt in de uitzonderlijk moderne techniek van deze nieuwe generatie direct ingespoten diesel.

De lijst is indrukwekkend: twee bovenliggende nokkenassen met lage weerstand rollagers in de (hydraulisch zelfstellende) bediening van de klepstoters, vier kleppen per cilinder, een elektronisch geregelde turbo met variabele geometrie, elektronisch gaspedaal, zeer hoge inspuitdruk (tot 1600 bar) en een zogenaamd multi-injectiesysteem dat een uitzonderlijk efficiënte en rustige verbranding mogelijk maakt. Dat alles wordt gecombineerd met een vloeistofgekoelde recirculatie van uitlaatgassen, een katalysator en desgewenst zelfs een partikelfilter.

Vier transmissies en Hill Start Assist
Naast de normale vijfversnellingsbak en de zojuist genoemde zesbak zijn er nog twee transmissievarianten leverbaar: een viertrapsautomaat en een doorontwikkeling van de gerobotiseerd schakelende Easytronic. Die beschikt nu standaard over een Sport-stand en HSA. Dat laatste vereist wellicht nadere uitleg. Het betreft een zogenaamde heuvelrem die optrekken tegen een helling tot een fluitje van een cent maakt. De auto kan na het stoppen immers niet achteruit rollen. HSA staat voor Hill Start Assist. Het zal duidelijk zijn dat vooral het rijden met een aanhanger of caravan er enorm mee wordt vergemakkelijkt. Daarom is het ook leverbaar in combinatie met de handgeschakelde versnellingsbakken. Bij de automaat ligt de techniek wat minder voor de hand omdat die zich toch al veel makkelijker laat bedienen en niet snel achteruit zal rollen.

Safetec veiligheidspakket een nieuwe stap in ontwikkeling Naast troefkaarten als zijn design, het ruimteconcept en de vooruitstrevende techniek van onderstel en aandrijving, scoort de nieuwe Astra ook zeer hoog wanneer je naar de uitrusting en zijn veiligheidstechniek kijkt. Om met dat laatste aspect te beginnen: Opel heeft in eerdere modelgeneraties al naam gemaakt door allerhande tot dat moment nog exclusieve veiligheidstechnieken in zijn volumemodellen te introduceren.

Op die manier kwam techniek, die we inmiddels al bijna heel normaal vinden, daadwerkelijk beschikbaar voor een grote klantengroep. Het ligt voor de hand dat daarmee een belangrijke bijdrage is geleverd aan de bescherming van grote aantallen autorijders en passagiers. Hightech veiligheidstechniek is prachtig, maar wordt in feite pas echt significant op het moment dat het in veel autos te vinden is.

Het Safetec veiligheidspakket vormt in feite een logisch vervolg op de ontwikkeling van het Opel veiligheidspakket dat aan de basis van die nieuwe trend stond. Het omvat (zoals we net al hebben aangestipt) zowel passieve- als actieve veiligheidstechniek. Van een extreem stabiele structuur met energieabsorberende crashboxen tot het IDS-onderstel met de optionele elektronische ESPPlus stabiliteitsregeling, tractiecontrole TCPlus en elektronische remkrachtverdeling CBC die de stabiliteit bij remmen in een bocht garandeert. ABS in combinatie met noodstop rembekrachtiging behoort uiteraard tot de standaarduitrusting.

Andere onderdelen van het Safetec systeem zijn bijvoorbeeld de airbags: voorairbags, borst- en bekkenbeschermende zijdelingse airbags en hoofdairbags die vóór- en achterin hun werk doen. Maar ook actieve hoofdsteunen voorin (helpen onder andere whiplash te voorkomen) horen bij het pakket, evenals driepuntsgordels op alle zitplaatsen, Isofix bevestigingspunten voor een kinderstoel op twéé posities achterin, veiligheidspedalen die blessures aan voet en onderbeen helpen voorkomen en een zowel in diepte als hoogte verstelbare veiligheidsstuurkolom. Bestuurder en passagier worden in de Astra overigens met licht en geluidssignalen gewaarschuwd wanneer de gordel niet goed is gesloten. Kindersloten op de achterdeuren zijn ook standaard.

Mocht de Astra onverhoopt toch bij een ongeval betrokken raken, dan speelt de techniek daar zelfs achteraf nog op in door de waarschuwende knipperlichten in te schakelen en de deuren te ontgrendelen. Dit veiligheidssysteem wordt automatisch aangesproken nadat airbags of gordelspanners in werking zijn getreden.

Vijf zeer complete uitvoeringen
De nieuwe Astra is leverbaar in vijf verschillende uitvoeringen: Essentia, Enjoy, Elegance, Cosmo en Sport. Ook de basisuitvoering is zeer compleet uitgevoerd. Zes airbags, ABS, stuurbekrachtiging en een meervoudig verstelbare stuurkolom, elektrisch bedienbare ramen vóór, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, cruise control, een boardcomputer, radiovoorbereiding, actieve hoofdsteunen en 15 inch wielen met brede 195/65 R15 banden zijn altijd present, naast talloze andere zaken die we al hebben genoemd.

De Enjoy-uitvoering kent een meerprijs van 400 euro ten opzichte van de Essentia. Hij is herkenbaar aan een aantal specifieke kenmerken als bumperstrips, deurgrepen en spiegelhuizen in de carrosseriekleur en nog wat grotere 16 inch stalen velgen. Het verleent de Astra Enjoy een geheel eigen en nog dynamischer uitstraling. De Elegance-uitvoering is de naam zegt het al extra chique. Tegen een meerprijs van 3250 euro (ten opzichte van de Essentia) krijgt deze zeer luxe Astra tevens airconditioning, een chromen accentrand onder de zijruiten, 16 inch lichtmetalen wielen met 205/55 R16 banden, mistlampen vóór, een radiatorgrille met chromen detaillering, een brilhouder en een tweetal zogenaamde lichtpakketten mee. Met deze lichtpakketten beschikt de Astra over een regensensor, lichtgevoelige binnenspiegel (zelfdimmend), automatische werkende verlichting, leeslampjes vóór- en achterin en zonnekleppen met geïntegreerde, verlichte make-up spiegeltjes.

Extra sportief
De Astra Cosmo combineert de chique uitstraling van de Elegance met een aantal extra sportieve elementen. Voor een meerprijs van 250 euro ten opzichte van de Elegance-uitvoering is de Cosmo uitgerust met sportstoelen voorzien van lendensteunen en een bekleding die gedeeltelijk in leder wordt uitgevoerd. Bovendien is het interieur voorzien van sportievere kleurcombinaties.

De Sport-uitvoering van de Astra is duidelijk afgestemd op de meest actieve rijders. Het interieur ademt een sportieve sfeer, met aluminium sportpedalen, een in mat chroom uitgevoerde middenconsole, sportstoelen voorzien van lendensteunen en natuurlijk ook een extra sportief onderstelpakket.

Met dit pakket versterkt Opel de toch al bijzonder dynamische rijeigenschappen van de nieuwe Astra nog eens door het onderstel met 15 mm te verlagen, snelheidsafhankelijk werkende stuurbekrachtiging toe te passen en het ESPPlus systeem met sportswitch te monteren. Een druk op de knop zorgt zodoende voor een nog sportiever gedrag. De meerprijs van de Sport-uitvoering ten opzichte van de Essentia bedraagt 2.750 euro.

Individualiteit is troef
Individualiteit is troef. Dat geldt niet alleen voor het design van de nieuwe Astra en zijn vele uitvoeringen, maar zeker ook voor de opvallend lange lijst van maatwerkoplossingen.

Er zijn meerdere door de ontwerpers van de auto samengestelde accessoirepakketten (we hebben de lichtpakketten zojuist al even voorgesteld, maar er is bijvoorbeeld ook een seatcomfort-pakket met speciale stoel) en daarnaast is er een fiks aantal accessoires leverbaar.

Denk aan lederen bekleding, het AFL koplampsysteem dat we al van de Vectra kennen (de verlichting draait letterlijk mee in de richting van de bocht), Bi-Xenon koplampen met automatische niveauregeling en een koplampreiniger, maar ook TPMS bandendruk sensoren (detecteren 0,1 bar drukverlies, maar waarschuwen weloverwogen pas later wanneer het echt een probleem blijkt te zijn) en klimaatregeling met een actief koolfilter en luchtkwaliteitsensor (schakelt tijdelijk de recirculatie in bij te sterk vervuilde buitenlucht).

Nog zon noviteit is de Quickheat elektrische hulpverwarming die er in de winter voor zorgt dat het interieur sneller opwarmt en de ramen minder beslaan. Uiteraard is het ook gewoon comfortabel. Het systeem start automatisch op bij lage temperaturen en de keuze van de maximale ontdooi-stand. Later dit jaar komt er ook een keyless entry systeem beschikbaar, dat de bestuurder herkent, de deuren ontsluit en starten met een drukknop op het dashboard mogelijk maakt.

Infotainment
Voor deze nieuwe generatie Astra is ook een 2004 generatie infotainmentsystemen ontwikkeld. De serie dubbel DIN formaat radio- en telematica-units bestrijkt een zeer breed gebied. Van een CD/MP3 speler tot een zeer fraaie geluidsinstallatie die zelfs de verwende oren van de echte audio- en multimedialiefhebbers streelt.

De systemen bieden desgewenst ruimte aan o.a. navigatie, een handsfree telefoon en een 6-CD wisselaar. Vanzelfsprekend is ook in de Astra TwinAudio leverbaar, waarmee voor- en achterin naar verschillende individueel gekozen muziek (of de radio) kan worden geluisterd. Achterin via hoofdtelefoons. Vooruitlopend op de introductie van hoogwaardige Digital Audio Broadcast (DAB) digitale radio in ons land
- alle landen om ons heen kennen het al - staat ook die techniek bij Opel startklaar. Tot de tijd dat ons land de nieuwe generatie radiotechniek ontdekt, kunnen we het prima doen met de modellen van deze infotainment serie. Digitale radio zoekt automatisch de sterkste zender van een radiostation op en schakelt onmerkbaar over, zodat altijd een optimale ontvangst wordt bereikt.

Topkwaliteit: investering van ruim een miljard euro in Astra-productie en opleidingen
Niet alleen in de kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid van de nieuwe Astra generatie is enorm veel aan kennis en middelen geïnvesteerd, ook de productie en iedereen die met de levering en het onderhoud van auto te maken krijgt, zijn in dat proces betrokken.

In de drie fabrieken die de Astra bouwen, ligt de lat daarom ongekend hoog waar het aspecten als afwerking en kwaliteit aangaat. Het zal niemand verbazen dat deze compleet nieuw ontwikkelde en in veel opzichten baanbrekende Opel een miljardeninvestering met zich mee heeft gebracht, maar ook in de productiefaciliteiten en de opleidingen van werknemers is meer dan een miljard euro geïnvesteerd.

Dat is extra veelbelovend wanneer je meerekent dat die ontwikkeling al enkele jaren geleden in gang is gezet en klinkende resultaten heeft opgeleverd. Dat is bijvoorbeeld tastbaar geworden in de grote tevredenheid van de Opel klanten en een bijzonder gering aantal garantieclaims. Tussen 1999 en 2002 is het aantal vrijwel gehalveerd en in het afgelopen jaar 2003 daalde het nog eens met een kwart. Overigens leidt die ontwikkeling niet alleen tot een uitstekende klanttevredenheid, maar is ook het dealernetwerk zeer te spreken over de hoogwaardige producten die Opel levert.

Je merkt meteen dat de Astra kwalitatief op een zeer hoog niveau staat. De precisie van de afwerking is uitstekend, er worden bijzonder hoogwaardige materialen gebruikt en de oppervlakken zijn fraai afgewerkt en voelen plezierig aan. Alle zintuigen komen aan hun trekken.

Lage gebruikskosten, tot 50.000 km service interval, hoge restwaarde Niet alleen de plezierige aanschafkosten en het lage brandstofverbruik dragen bij aan gunstige gebruikskosten van de Astra, ook in andere opzichten komt Opel de consument tegemoet. Zo zijn alle specialisten het erover eens dat deze Astra door zijn kwaliteitsniveau een zeer hoge restwaarde zal hebben. Ook de zeer lange interval tussen de onderhoudsbeurten ontziet de portemonnee van de eigenaar. Zo hoeven de Astras met benzinemotoren slechts om de twee jaar of na 30.000 kilometer voor inspectie naar de dealer en ligt die grens bij de diesels zelfs op 50.000 kilometer. Overigens waakt een intelligent elektronisch werkend detectiesysteem over de juiste onderhoudsinterval. De techniek houdt daarbij rekening met details als de rijstijl en snelheden. Het ligt immers voor de hand dat iemand die korte afstanden rijdt, vaak fel optrekt en op hoge snelheden rijdt, wat eerder voor service naar de dealer moet dan een rijder die het rustig aan doet en alleen lange afstanden rijdt.

Het onderhoudsconcept is op talloze punten doorgevoerd. Klepspeling, aandrijfriem en accu zijn onderhoudsvrij en de vloeistof in het koelsysteem, de airconditioning en de transmissieolie gaan letterlijk een autoleven mee. Maar die filosofie is ook doorgetrokken in andere onderhouds- en reparatieaspecten. Kleine parkeerschades zijn bijvoorbeeld heel efficiënt te repareren.

Neem een detail als de koplampen. Vaak moet de hele unit bij een licht tikje worden vervangen omdat er een onderdeeltje is afgebroken, maar bij de Astra bestaat de eenheid uit aaneen gebouwde onderdelen die afzonderlijk kunnen worden uitgewisseld. Een gebroken bevestigingspunt bijvoorbeeld. Zo zijn de afzonderlijke onderdelen van de Xenon koplampverstelling ook apart beschikbaar.

Een ander opvallend voorbeeld dat overigens meteen in alle andere Opels met gelijmde ramen wordt toegepast: de voor- en achterruit zijn nu veel efficiënter te vervangen omdat de kit tussen glas en carrosserie niet langer met een mes hoeft te worden losgemaakt. Daarvoor is een nieuw systeem met een doorlopende snijdraad ontwikkeld. Die voorkomt dat de lak beschadigt en neemt ook de laatste kans op corrosie weg.

In één moeite door heeft Opel trouwens een sneller drogende kit ontwikkeld, zodat de Opel klant binnen twee uur weer onderweg kan zijn.

Uitgebreide garantie
De Astra krijgt een 12-jarige anticorrosie-garantie mee. Naast de gangbare maatregelen op het gebied van speciale staalsoorten en lakken is bijvoorbeeld ook bij de vormgeving van de auto rekening gehouden met een extra lange levensduur. Een klein, maar kenmerkend voorbeeld is te vinden in de randen van de wielkasten. Die zijn zo gevormd dat er geen vuil onder terechtkan komen dat op den duur aanleiding zou kunnen zijn voor corrosie.

Een ogenschijnlijk klein, maar in de praktijk belangwekkend verschil zit hem ook in de 2-jarige algemene garantie die Opel biedt. Die gaat namelijk een stap verder dan de in Europa verplichte regeling. Opel past in de eerste twee jaar een volledige fabrieksgarantie toe met gratis reparatie waar de wettelijke Europese regeling voor de consument in die periode aanzienlijk minder ver gaat en waarbij na zes maanden al discussies zouden kunnen ontstaan.