Ingezonden persbericht


Afdeling Communicatie
Hilversum, 26-03-2004

Televisie
RADAR
Uitzending maandag 1 maart
Nederland 2 ­ 20.25 uur

RADAR PLAATST NEPFOLDER BIJ HUISARTSEN

Van folders in de wachtkamer van de huisarts verwacht je niets anders dan dat er betrouwbare, medische informatie in staat. Het TROS-programma RADAR ontdekte dat er steeds vaker folders van commerciële bedrijven in de schappen terechtkomen. Er kunnen grote vraagtekens gezet worden bij de betrouwbaarheid en de objectiviteit van de inhoud van deze folders die bijvoorbeeld het drinken van koffie aanmoedigen.

RADAR nam de proef op de som en ontwierp een nepfolder waarin de vele gezondheidsvoordelen van wijn op een rijtje gezet worden en het drinken van veel wijn wordt aanbevolen. Binnen de kortste keren stond deze folder in de wachtkamer van de huisarts. Maaandag 1 maart in de RADAR-studio reacties van betrokkenen.

Verder in RADAR het computerbedrijf Dell. De redactie ontvangt veel klachten over dit bedrijf. Klanten moeten het hele aankoopbedrag vooraf betalen, de garantie gaat al in als nog maar een deel van de bestelling bij de klant geleverd is en de levering duurt vaak langer dan beloofd. Het Amerikaanse Dell hanteert algemene voorwaarden die mogelijk strijdig zijn met het Nederlandse consumentenrecht. De belangenvereniging van computergebruikers HCC heeft daarom een rechtszaak aangespannen tegen Dell.

De presentatie en eindredactie is in handen van Antoinette Hertsenberg.

Voor meer informatie: www.trosradar.nl