Rol van religie en kleur bij schoolkeuze van ouders
Onderzoek naar de motieven van Amsterdamse ouders bij de schoolkeuze
voor hun kind(eren
27 februari 2004 - Herbert Raat
De gemeente Amsterdam heeft onderzoek laten doen naar de motieven van
ouders/verzorgers om hun kind naar een bepaalde school te sturen. Op
vrijdag 27 februari zijn de resultaten van het rapport
Schoolkeuzemotieven gepresenteerd door wethouder Onderwijs en
Diversiteit, Ahmed Aboutaleb. Het onderzoek vloeit voort uit de eerder
gepresenteerde notitie `Witte en zwarte' scholen, waarbij de gemeente
het initiatief heeft genomen de mening van Amsterdammers over
segregatie in het onderwijs te onderzoeken.
De resultaten
Uit het onderzoek blijkt dat de nabijheid van de school het
belangrijkste motief is om een school te kiezen. Daarnaast vinden
ouders/ verzorgers het pedagogische klimaat in de school van groot
belang. Dit geldt voor zowel het basis- als voortgezet onderwijs.
Goede omgangsvormen tussen leerlingen onderling en met leerkrachten,
evenals veiligheid en een schoon en verzorgd schoolgebouw wordt als
zeer belangrijk aangegeven. Bij de schoolkeuze van het voortgezet
onderwijs zijn het advies van basisscholen en de eigen keuze van het
kind van belang. Ook is de indruk van een open dag van invloed op de
schoolkeuze van de ouders.
Kleur van een school
Ook komt naar voren dat de acceptatie van zwarte scholen is toegenomen
in Amsterdam, terwijl uit landelijk onderzoek naar schoolkeuzemotieven
blijkt dat ouders andere scholen kiezen als 30 % van de leerlingen van
allochtone afkomst is. Amsterdamse ouders zijn toleranter in het
kiezen van scholen en de voorkeur gaat uit naar een gemengde school.
Tevens blijkt dat allochtone ouders minder goed geïnformeerd zijn over
het onderwijs.
Religie
Opvallend is dat de denominatie, dat wil zeggen de religieuze
uitgangspunten die een school hanteert, nauwelijks een rol speelt in
de schoolkeuze van ouders voor zowel kinderen die naar het basis- als
naar het voortgezet onderwijs gaan. Ook heeft de kwaliteit van een
school nauwelijks de aandacht bij de schoolkeuze.
Conclusie
Het is van belang dat scholen, schoolbesturen en stadsdelen het
onderzoek `Schoolkeuzemotieven' gebruiken om meer in te spelen op de
wensen van ouders/verzorgers. Met name aandacht voor sfeer, goede
omgangsvormen, een schone en prettige uitstraling lijken belangrijk.
Daarnaast moeten allochtone ouders beter geïnformeerd worden, dat kan
zeker een bijdrage leveren aan het tegengaan van segregatie in het
onderwijs.
Pb-035
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam