26-2-2004
Wereldpremière voor Peugeot 407
Tijdens de 74e Salon International de lAutomobile in Genève
presenteert Peugeot als wereldpremière de 407. Om de introductie van
dit nieuwe model extra cachet te geven, heeft Automobiles Peugeot de
407 Silhouette ontwikkeld.
Dit jaar zal Peugeot een grote stap voorwaarts zetten met nog een
aantal andere belangrijke introducties.
De Salon van Genève vormt traditiegetrouw voor Peugeot het decor voor
de introductie van bijzondere modellen. Dit jaar beleven de 407
Berline en SW hun debuut voor een groot publiek. Dit zijn de eerste
versies van de nieuwe 407-familie, waarmee het merk haar traditionele
waarden als betrouwbaarheid, dynamiek en esthetiek een sterk
innovatief karakter geeft. Met de opvolging van de 406 door de 407
wordt een nieuw hoofdstuk in de roemruchte geschiedenis van Peugeot
geschreven.
Het opvallende front van de nieuwe 407 toont duidelijk de verwantschap
met de leeuw van het merk. De imposante luchtinlaat en het grote
embleem laten zien welke richting de styling van Peugeot opgaat. De
basis van de 407 is het platform dat PSA Peugeot Citroën ontwikkelde
voor het midden- en topsegment. Het is speciaal aangepast aan de
bijzondere eisen op het gebied van wegligging en rijplezier die gelden
voor dit soort auto's. Met een lengte van 4,676 m, een breedte van
1,811 m en een hoogte van 1,445 m staat de 407 midden in dit segment.
De 407 wordt geleverd met een ruime keus aan benzine- en
dieselmotoren: viercilinders van 1.8, 2.0 en 2.2 liter, een
zescilinder 3.0 liter, en twee nieuwe HDi-motoren van 1.6 en 2.0 liter
met roetfilter.
Na het succes van de publiekstrekker 407 Elixir op de IAA in Frankfurt
in september 2003, onthult Peugeot in Genève de sensationele 407
Silhouette. Deze concept car van het type Supertourisme geeft extra
kleur aan de publieksintroductie van de 407.
Aandacht voor 206 en 307 Naast de 407 zal veel aandacht uitgaan naar
de 307 CC, waarvan inmiddels al bijna veertienduizend exemplaren zijn
verkocht. De Peugeot 206 CC wordt getoond in de nieuwe
Quiksilver-uitvoering, en de 206 GTI wordt nu ook geleverd met de
nieuwe 1.6 16V HDi 80 kW-motor met roetfilter, die voldoet aan de Euro
IV-uitlaatgasnormen. Met deze motor bereikt de 206 GTI een topsnelheid
van 190 km/h, bij een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100 km.
De 307 SW Roland Garros in de kleur Tie Break groen beleeft zijn
debuut, voorzien van een 2.0 viercilinder benzinemotor. De 307 XS
wordt leverbaar met dezelfde nieuwe 1.6 liter 16V HDi-motor als de 206
GTI, terwijl de 307 XSI leverbaar wordt met een nieuwe 100 kW sterke
2.0 16V. Ook nieuw is de 1.4 16V ET3-benzinemotor met 65 kW, die zowel
in de 206 als in de 307 zal worden geleverd.
Vanzelfsprekend besteedt Peugeot ook aandacht aan de rallysport. Het
nieuwe wapen in de strijd om het wereldkampioenschap rally is de 307
WRC, die met wereldkampioen 2000 en 2002 Marcus Grönholm aan het stuur
hoge ogen gooit in het kampioenschap van 2004.
Goud en zilver Automobiles Peugeot heeft in 2003 gezorgd voor
aansprekende verkoopsuccessen, die resulteren in twee modellen bij de
top 6 van meest verkochte autos in Europa. De 206, in 2001 en 2002 de
best verkochte auto in Europa, eindigde in 2003 op de tweede plaats.
Inmiddels bereikte het productietotaal begin dit jaar de grens van
vier miljoen exemplaren, hetgeen werd bereikt dankzij een continue
productie van 800.000 stuks per jaar. In de Europese ranglijst
eindigde de Peugeot 307 met 570.000 verkochte exemplaren op de zesde
plaats. In totaal verkocht Automobiles Peugeot in 2003 1.914.000
personenautos en bedrijfswagens.
In Nederland behaalde Peugeot in 2003 goud en zilver: de Peugeot 307
was de best verkochte auto, de 206 die in 2002 goud veroverde scoorde
nu zilver. De Nederlandse verkooporganisatie van Peugeot behaalde het
beste verkoopresultaat ooit, met een marktaandeel van 10,72 procent
bij de personenautos.
Peugeot 407 Silhouette Ter ondersteuning van de op handen zijnde
introductie van de 407 Berline presenteert Automobiles Peugeot op de
Internationale Salon van Genève de 407 Silhouette concept car. De 407
Silhouette scherpt de sportieve styling van de 407 nog verder aan.
Deze variant is veel energieker dan het origineel, maar het blijft
niet bij uiterlijk vertoon alleen.
De gespierde tweepersoons Peugeot 407 Silhouette is gebaseerd op de
reglementen van het Championnat de Supertourisme, een populaire Franse
klasse voor toerwagenraces. De Silhouette heeft een buizenframe waarin
de motor in de lengterichting vlak voor de aangedreven achteras is
geplaatst. De 4,67 meter lange Silhouette is iets breder (1,90 meter),
als gevolg van de kappen op de luchtinlaten in de voorschermen en de
luchthappers in de achterschermen. Bovenop het dak van de 1,37 meter
hoge auto zitten twee NACA-luchtinlaten die de zescilinder van
voldoende zuurstof voorzien. Bij hoge snelheden kan de bestuurder de
carrosserie vier centimeter laten zakken ten opzichte van de normale
rijhoogte.
De uit drie delen bestaande carrosserie past als een maatpak, en is
gemaakt van carbon dat vervolgens grijs is gespoten. Aan de zijkanten
prijkt als opvallend ornament de bekende leeuw van het logo in een
iets donkerder grijs. De extra lichtunits aan de voorzijde hebben
plaatsgemaakt voor luchtinlaten. Aan de achterzijde vallen de dubbele
uitlaatpijpen en de vleugel van carbon op. Er is geen twijfel meer
mogelijk over de bedoelingen met dit model.
Het interieur van de 407 Silhouette is afgeleid van het interieur van
de 407 Berline, maar voorzien van aangepaste bekleding die tot de
verbeelding spreekt: carbonpanelen en rood en zwart leer, aangevuld
met zwarte structuurlak op het instrumentenpaneel en de middenconsole.
De beide kuipstoelen zijn bekleed met leer en geweven stof.
Op een beeldscherm in het stuurwiel wordt de ideale lijn op het
circuit aangegeven aan de hand van uiterst nauwkeurige
satellietsignalen. Aangezien op dit scherm tevens de werkelijke koers
wordt getoond, kunnen deze goed met elkaar worden vergeleken.
De belangrijkste technische gegevens
-Lengte 4,67 m
-Breedte 1,90 m
- Hoogte 1,37 m (- 4 cm op circuit)
- Wielbasis 2,72 m
-
* V6 benzinemotor van 2.946 cm3, 230 kW (ongeveer 320 pk). -
* 6-versnellingsbak met sequentiële bediening. -
* Wielophanging voor en achter met dubbele triangels en
stabilisatorstangen (de voorste is tijdens het rijden te
verstellen). -
* Tandheugelbesturing met hydraulische bekrachtiging. -
* Remmen met geventileerde schijven voor en achter. -
* Banden: voor: 235 x 35 x 19 / achter: 265 x 30 x 19
AutoRai