Veilig Amsterdam
Gemeente Amsterdam - Daling ongevallen door ´bromfietsres op de
rijbaan´
26/02/2004 - Het college van B&W heeft kennis genomen van de evaluatie
van de maatregel Bromfiets op de Rijbaan. Op 15 december 1999 werd de
maatregel landelijk ingesteld om het aantal letselongevallen onder
bromfietsers tegen te gaan. Veel letselongevallen ontstaan als de
bromfietser op het fietspad wordt aangereden door autoverkeer dat
rechtsaf slaat. De automobilist verkijkt zich vaak op de snelheid van
de bromfiets. Door de bromfietser een plek op de rijbaan te geven, was
de verwachting dat deze door de automobilist meer behandeld wordt als
gelijkwaardige weggebruiker.
Verkeersveiligheid en bromfiets op de rijbaan
Uit de evaluatie van de maatregel komt naar voren dat na invoering in
de periode 2000-2002 het aantal slachtofferongevallen met bromfietsers
in Amsterdam met 29% is gedaald ten opzichte van 1997-1999. De daling
is het sterkst in het stadsdeel de Baarsjes (-47%).
In het stadsdeel Zuidoost en in Westpoort steeg het aantal
slachtofferongevallen na de invoering van de maatregel met
respectievelijk 22% en 18%. In beide stadsdelen rijdt de brommer op
het fiets-/bromfietspad, omdat de structuur van de wegen in de
stadsdelen het onmogelijk maakt om op de rijbaan te rijden.
Uitzonderingen
Op een aantal punten wijkt Amsterdam af van de landelijke maatregel.
Zo wordt de bromfietser langs de op- en afritten naar de A10 via het
fiets-/bromfietspad geleid. De reden hiervoor is het risico dat de
bromfietser de A10 oprijdt. Bovendien zijn er in sommige gevallen ter
hoogte van de A10 meer afslagen naast elkaar. De bromfietser die zich
in het midden op de rechtdoor gaande rijbaan bevindt voelt zich tussen
het vele autoverkeer niet veilig. Verder mag in Amsterdam de bromfiets
in sommige gevallen gebruik maken van het fiets-/bromfietspad als de
rijbaan leidt tot een te grote omrij-afstand voor de bromfietsers.
De overige knelpunten die na de invoering van de maatregel in de
praktijk aan het licht kwamen, waren begin 2004 alle opgelost. Met het
oplossen van de knelpunten gaat de politie Amsterdam-Amstelland
regulier, inclusief de specifieke Amsterdamse punten, op de maatregel
Bromfiets op de Rijbaan handhaven.
Uitzondering hierop vormt het stadsdeel ZuiderAmstel. Wethouder Mark
van der Horst (Verkeer en Vervoer) heeft in een brief aan het
stadsdeel gevraagd de knelpunten in ZuiderAmstel op zo kort mogelijke
termijn op te lossen, zodat er een uniforme en duidelijke wegsituatie
ontstaat voor de weggebruiker en vooral voor de bromfietser in
Amsterdam.
Naast het aanpakken van gevaarlijke kruisingen en het maken van
afzonderlijke fietspaden, is de bromfietser op de rijbaan een van de
maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten. De maatregel werkt,
gezien de daling van de ongevallen met brommers, aldus Van der Horst.
De evaluatie wordt ter kennisneming naar de leden van de
Raadscommissie Verkeer, Vervoer en Infrastructuur gestuurd voor de
vergadering van 24 maart.
Jongens op scooter