Persberichten
26-02-2004
Start architectenkeuze nieuw centraal station Breda
Breda is gestart met de selectie van de architect voor het nieuwe
station. Met het 'Openbaar Vervoer Terminalcomplex Breda-CS' bouwt
Breda een blikvanger voor het toekomstige stadsdeel Stationskwartier.
Het resultaat van de voorselectie, waarin aan maximaal 7 architecten
een visie wordt gevraagd, volgt in april. Na de zomervakantie wordt de
definitieve keuze gemaakt voor één architect die de opdracht krijgt
voor een Voorlopig Ontwerp.
Er is sprake van een Terminalcomplex omdat behalve het treinstation,
ook het busstation, de fietsenstallingen, de parkeervoorzieningen,
commercieel vastgoed en de pleinen aan beide zijden van het station
zijn inbegrepen in de opdracht.
Aanleiding voor de bouw van het station is de komst van de shuttles
van de hogesnelheidstreinen vanaf 2007. De shuttles gaan straks over
het Hogesnelheidsspoor naar Antwerpen en Rotterdam en geven Breda
directe aansluiting op het net van de HSL. Het Stationskwartier
verandert de komende 10 jaar in een gebied met een mix van wonen,
werken, reizen en met stedelijke voorzieningen.
Procedure architectenselectie
De aanbesteding van de architectenselectie is op 16 februari gestart.
Er is sprake van een aanbesteding volgens de Europese richtlijnen. Op
25 maart eindigt de inschrijftermijn en de selectiecommissie rondt de
voorselectie van vijf tot zeven gegadigden in april af. Deze
architecten presenteren vervolgens een ruimtelijke visie op de
ontwerpopdracht en in juni volgt de keuze voor de architect. De
definitieve gunning aan de geselecteerde architect is in augustus.
Deze maakt een Voorlopig Ontwerp OV-Terminal en levert dit in januari
2005 aan. De selectiecommissie, bestaande uit vijf personen, adviseert
de gemeente Breda als opdrachtgever. Voorzitter van de commissie is Jo
Coenen, Rijksbouwmeester. Het proces voor de ontwikkeling en de bouw
van de OV-Terminal wordt in delen trajecten gesplitst: Het eerste deel
is nu gestart en beslaat de periode tot en met het Voorlopig Ontwerp.
Daarna start deel twee, de fase van het Definitief Ontwerp gevolgd
door aanbesteding, uitvoering en beheer. Het gemeentebestuur van Breda
is de formele opdrachtgever van de procedure tot en met het Voorlopig
ontwerp van het OV-Terminalcomplex .
OV-Terminalcomplex belangrijk voor het Nieuw Sleutelproject Breda
Breda is door het rijk aangewezen als Nieuw Sleutelproject. Het
openbaar vervoerknooppunt brengt alle openbare en particuliere
vervoersvormen samen: de intercity, de shuttle, regionale bussen,
stadsbussen en de snelbus Oosterhout - Breda - Etten-Leur.
Fietsverbindingen en voetgangers krijgen ook alle aandacht. Rondom het
Terminalcomplex ontstaat tot 2015 het Stationskwartier dat in
samenwerking met NS Vastgoed wordt ontwikkeld. De OV-Terminal verbindt
het noordelijk en zuidelijk deel van de stad met elkaar. Daarnaast
ontstaan, door de aansluiting op het internationaal netwerk van
hogesnelheidslijnen, kansen voor Breda en heel Brabant. Breda is een
cruciale schakel binnen het stedelijk netwerk Brabantstad en fungeert
als de Poort van Brabant.
Financiën
Het rijk heeft Breda op 18 december 2003 de Toetsbrief overhandigd met
de beoordeling van de plannen voor station en omgeving. Het ministerie
van VROM en het ministerie van Verkeer en Waterstaat reserveren
hiervoor samen een bedrag van in totaal 55 miljoen.
Breda, 26 februari 2004