P+R terrein en parkeerplaatsen voor touringcars op Zeeburgereiland
25 februari 2004 - Lisa Neves Gonçalves/Annemarie Satink, dIVV
Er komt een onderzoek naar (tijdelijke) parkeervoorzieningen op het
Zeeburgereiland. Het college van B&W is hiermee akkoord gegaan.
Wethouder Mark van der Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur) wil
dat er onderzoek wordt gedaan naar een ontwerp van een tijdelijk
multifunctioneel P+R terrein op het Zeeburgereiland én naar de overige
parkeervoorzieningen voor specifieke doelgroepen.
De parkeercapaciteit in Amsterdam, en dan voornamelijk in de
binnenstad en in het Oostelijk Havengebied, is ontoereikend voor
bezoekers, bewoners en bedrijven. Tijdelijke parkeervoorzieningen aan
de rand van de stad met een goede openbaar vervoerverbinding is een
goede oplossing voor deze parkeerproblematiek. Het Zeeburgereiland
ligt aan de rand van de stad en heeft met de komst van de IJtram een
snelle verbinding tussen deze gebieden onderling en met het
stadscentrum.
Gezien de plannen voor het Zeeburgereiland is er de komende jaren nog
voldoende ruimte voor tijdelijke (parkeer)voorzieningen. Op deze
manier worden enerzijds de parkeerproblemen in de stad tijdelijk
opgelost en wordt anderzijds het Zeeburgereiland dubbel en efficiënt
gebruikt.
P+R terrein
De P+R voorziening, die vooralsnog uit circa 250 parkeerplaatsen
bestaat, is goed en snel bereikbaar vanaf de ring A10 en heeft met de
IJtram een zeer goede en snelle (10 minuten) openbaar
vervoerverbinding naar de binnenstad. De voorziening is
multifunctioneel. Dat betekent dat de voorziening zo goed als door
iedereen, van bouwvakker tot vergunninghouder, rond de klok, kan
worden gebruikt. Hierbij geldt alleen dat, als er geen gebruik van het
P+R parkeren wordt gemaakt, het gewone parkeertarief geldt.
Parkeervoorzieningen voor specifieke doelgroepen
Voor werknemers in de zorg- en onderwijssector zoekt de gemeente
alternatieve parkeerfaciliteiten. Maar ook verkeerstrekkers als grote
bouwprojecten en de RAI zoeken regelmatig aanvullende
parkeergelegenheid. En door het opheffen van een aantal speciale
parkeerterreinen, moeten touringcars steeds vaker en verder uitwijken.
Daarom is ook besloten om voor deze doelgroepen oplossingen te zoeken
in combinatie met en uitbreiding van het P+R terrein. De specifieke
doelgroepen die gebruik kunnen maken van de parkeervoorzieningen op
het Zeeburgereiland zijn:
* Vergunninghouders binnenstad en Oostelijk Havengebied
De parkeercapaciteit in de binnenstad en in het Oostelijk
Havengebied is al onvoldoende waardoor een wachtlijst is ontstaan
voor de afgifte van parkeervergunningen aan bewoners en bedrijven.
Op Zeeburg, en voor dit moment vooral in het Oostelijk
Havengebied, dreigt op korte termijn een vergelijkbare situatie te
ontstaan.
* Touringcars
De parkeervoorziening voor touringcars op het Oosterdokseiland is,
door gebieds(her)ontwikkeling, inmiddels opgeheven. Op den duur
wordt eenzelfde voorziening langs de Prins Hendrikkade opgeheven.
Voor de touringcars moet een structurele oplossing komen voor het
kort en lang parkeren.
* Bouwverkeer
Grootschalige bouwwerkzaamheden op en rond de zuidelijke IJ-oevers
genereren een grote stroom bouwverkeer. De beschikbare ruimte is
onvoldoende om hiervoor speciale parkeervoorzieningen te creëren.
Hierdoor ontstaan parkeerproblemen in de omliggende gebieden
(stadsdelen en binnenstad).
* (Straat)evenementen
De jaarlijkse (straat)evenementen in Amsterdam veroorzaken in en
rond het stadscentrum een parkeerdruk die groot is en die niet in
het centrum kan worden gefaciliteerd.
* RAI
De parkeervoorzieningen bij de RAI worden de komende jaren als
gevolg van gebiedsontwikkelingen en de aanleg van de
Noord/Zuidlijn aanzienlijk gereduceerd, zodat er naar alternatieve
locaties wordt gezocht.
Planning
Volgens de planning wordt de P+R voorziening op het Zeeburgereiland
tegelijk met de start van de IJtram in gebruik genomen en wordt er op
dit moment uitgegaan van een termijn van vier tot zes jaar met 2008
als voorlopige einddatum.
© Gemeente Amsterdam