Collegebesluit parkeerbeleid op hoofdlijnen
Binnenstad
Het gebied binnen de stadsgrachten wordt op termijn autoluw gemaakt.
Alleen de bewoners kunnen hier in de toekomst nog met een ontheffing
parkeren.
Het is de bedoeling dat zakelijke belanghebbenden buiten de grachten
gaan parkeren. Om dit te kunnen regelen zal de gemeente voldoende
alternatieven moeten realiseren.
Er blijven ongeveer 100 parkeerplaatsen op straat bestaan waar men voor
¤ 1,25 maximaal 30 minuten kan parkeren (stop & shop plaatsen).
Er komen twee zones voor betaald parkeren. Zone I betreft de
parkeergarages binnen de grachten met een tarief van ¤ 2,00 per uur.
Zone II geldt dan voor parkeren buiten de stadsgracht met een tarief van
¤ 1,00 per uur.
Parkeergarages binnen de grachten zijn Maagjesbolwerk, Eiland en
Dijkstraat. Het Noordereiland wordt verbouwd en wanneer elders voldoende
compensatie wordt gevonden, zullen de openbare parkeerplaatsen op
termijn verdwijnen.
De gratis parkeerplaatsen voor minder validen blijven bestaan.
Genoemde voorstellen worden gefaseerd en in goed overleg met de betrokkenen
uitgevoerd.
De gemeente gaat maatregelen treffen om parkeerterreinen beter te benutten.
In de huidige parkeergarages is de gemiddelde overcapaciteit in
totaliteit 550 parkeerplaatsen. Plannen om die plekken beter te benutten
worden door de gemeente uitgewerkt.
Rond de binnenstad ligt een aantal particuliere parkeerterreinen. De
gemeente gaat overleggen met de eigenaren over het gebruik van deze
plaatsen tijdens piekuren (zaterdag en koopavonden).
De gemeente gaat onderzoeken wat de kans van slagen is van het benutten
van de verder van het centrum gelegen parkeerterreinen, ten behoeve van
zakelijke belanghebbenden.
Uitgaande van de geplande ontwikkelingen rondom de binnenstad is
berekend dat er ongeveer tussen de 750 en 1900 parkeerplaatsen
bijgebouwd moeten worden. Dit exacte aantal hangt samen met het slagen
van de hiervoor genoemde maatregelen. De gemeente gaat bepalen welke
locaties in aanmerking komen als parkeerterrein. Hierbij wordt vooral
gedacht aan het gebied ten westen van de stad in de buurt van de A28.
Wijken rondom de binnenstad
De directe schil rondom de binnenstad wordt ingericht voor belanghebbenden
parkeren om de bewoners te beschermen tegen parkeeroverlast. (Zie
afbeelding).
Alleen de bewoners van deze wijken kunnen hier met een ontheffing
parkeren.
In de uitwerkingsplannen zal per buurt bepaald worden waar extra
parkeerplaatsen voor bewoners nodig zijn en waar die precies aangelegd
kunnen worden.
Alle parkeerplaatsen in de schil worden ingericht voor dubbelgebruik. Op
iedere plek kan men dan zowel kort betaald parkeren als ook parkeren met
een ontheffing. De tijd voor kort betaald parkeren zal tussen de 1 à 2
uur komen te liggen. In steden zoals Groningen is gebleken dat dit een
succesvol concept is: er zijn in de praktijk meer parkeerplekken
beschikbaar. Het kan echter voor bewoners een nadeel zijn dat een
parkeerplaats voor hun eigen deur (voor korte tijd) benut kan worden
door anderen.
In de uitwerkingsplannen komen de schilwijken Assendorp en Dieze-West
het eerst aan de beurt wat betreft de inrichting van het gebied voor
belanghebbenden parkeren. De overige wijken worden in een later stadium
ingericht. De uitwerkingsplannen worden in goed overleg met de
betrokkenen uitgevoerd.
Vooruitlopend op de herstructurering van de Kamperpoort zullen er
maatregelen worden genomen om de parkeeroverlast te minimaliseren. Dit
gebeurt na de zomer in samenspraak met de buurt.
Betaald parkeren in de schilwijken valt onder zone II met een tarief van
¤ 1,00 per uur.
Aanvullende maatregelen
In het koersdocument is verder aandacht besteed aan de volgende punten:
Het aantal (gratis) bewaakte fietsstallingen wordt uitgebreid en er
komen ook meer onbewaakte fietsstallingen. Aantallen en locaties komen
in de uitwerkingsplannen aan de orde.
Het openbaar vervoer moet geoptimaliseerd worden en de gemeente wil het
gebruik ervan stimuleren.
---
Gemeente Zwolle