23-02-2004 Rol van Novem:
Koninklijke Wessanen: 'Building Our Green House'
Aanvrager: Koninklijke Wessanen N.V.
Contactpersoon: Marlotte Herweijer, tel. 020 - 547 94 18, e-mail
m.herweijer@wessanen-hq.com
Betrokken partijen: CREM B.V. (adviseur), werkmaatschappijen van
Wessanen
Projectperiode: januari 2004 - maart 2005
Aard project: industrieel onderzoeksproject
Het voedingsmiddelenbedrijf Koninklijke Wessanen wil met het project
'Building Our Green House' een impuls geven aan duurzaam ondernemen
binnen het concern. Uitgangspunt is de ontwikkeling en implementatie
van een systematiek voor productgerichte milieuzorg. 'Supply
chain-denken' speelt hierbij een centrale rol.
Het project 'Building Our Green House' van Koninklijke Wessanen kent
verschillende elementen. In de eerste plaats gaat het bedrijf een
integrale visie ontwikkelen op verantwoord ondernemen. Het
optimaliseren van duurzaamheid binnen de 'supply chains' staat hierbij
centraal. Op basis van deze visie gaat het bedrijf op centraal niveau
een managementsysteem voor productgerichte milieuzorg opzetten, om de
activiteiten van de werkmaatschappijen op uniforme wijze te kunnen
aansturen. Hierbij is uiteraard ook aandacht voor de monitoring van de
milieuprestaties. Verder gaat het bedrijf één of twee
PMZ-pilotprojecten uitvoeren in concrete productketens. Hierbij zal
intensief worden samengewerkt met de werkmaatschappijen en
ketenpartners.
De eerste fase van het project bestaat uit een inventarisatie van de
bestaande duurzaamheidsactiviteiten binnen het Wessanen-concern en de
ontwikkeling en vaststelling van een duurzaamheidsvisie. Hiernaast
worden één of twee milieuthema's geïdentificeerd voor latere
operationalisering in pilotprojecten.
De tweede fase richt zich op de ontwikkeling van procedures en
praktische hulpmiddelen voor het frequent meten, registreren,
terugkoppelen en evalueren van duurzaamheidsprestaties. Ook worden
praktische hulpmiddelen ontwikkeld waarmee de werkmaatschappijen in de
pilotprojecten concrete acties kunnen ondernemen om de
duurzaamheidsprestaties te optimaliseren.
De laatste fase omvat communicatie, zowel intern om het ontwikkelde
systeem te implementeren, als extern om de resultaten van 'Building
Our Green House' onder de aandacht te brengen van stakeholders.
Novem