Federale regering Belgie
Open brief van Eerst Minister
(2004-02-20)
Open brief van Eerst Minister Guy Verhofstadt aan de bedrijfsleiders
uit de bouw
34 bedrijfsleiders uit de bouw doen vandaag in enkele kranten het
voorstel om 20.000 nieuwe arbeidsplaatsen te scheppen. Ze koppelen dit
voorstel echter aan een aantal voorwaarden. In hun bijdrage roepen ze
de eerste minister op om concrete maatregelen te nemen rond vier
krachtlijnen. Enigszins retorisch vragen ze: "Waarop wacht u, mijnheer
de Eerste Minister?".
Ik vind dit een goed en positief initiatief vanwege de bouwsector. Ze
geven aan dat ze constructief willen meewerken om het objectief van
200.000 nieuwe jobs te halen.
Ik wil ter verduidelijking wel aangeven dat ikzelf, noch de hele
regering, op iets aan het wachten zijn. Reeds een maand geleden hebben
wij in Gembloux reeds een pak concrete maatregelen genomen die
tegemoet komen aan de verzuchtingen van deze bedrijfsleiders. Op
andere punten zijn ook al voordien een heel aantal initiatieven
genomen.
Graag overloop ik deze initiatieven en maatregelen volgens de vier
krachtlijnen van de open brief:
1. Een gecoördineerd beleid inzake overheidsinvesteringen
De meeste investeringsbevoegdheden zijn regionale bevoegdheden. De
enige grote federaal gebleven investeringsbevoegdheid is het spoor.
Daarvoor worden de volgende jaren wel degelijk aanzienlijke budgetten
uitgetrokken: 560 miljoen euro in 2005, 625 miljoen euro in 2006 en
660 miljoen euro in 2007.
Daarnaast lopen nog heel wat grote bouwprojecten die samen goed zijn
voor vele honderden miljoenen euro's: de renovatie en uitbreiding van
het Congressenpaleis, de renovatie van het Paleis voor Schone Kunsten,
het Berlaymontgebouw, de gerechtsgebouwen in Antwerpen en Mons naast
nog vele andere.
De brutovorming van het vast kapitaal door de gezamelijke overheid nam
meer toe dan de groei van de nationale economie: 1,6% in 2002 en 1,2%
in 2003. Bovendien lopen we de internationale investeringsachterstand
die inderdaad bestaat, in.
2. Bijdragen tot de beheersing van de bouwkosten
De bouwsector wordt door de federale overheid fiscaal sterk
ondersteund, via de wijze van belasting van het onroerend goed in de
personenbelasting, maar ook via de zeer uitgebreide aftrekregeling
voor intresten en kapitaalaflossingen van hypothecaire leningen. Er is
bovendien nog voorzien in het regeerakkoord dat deze leningen hervormd
zullen worden om iedereen de mogelijkheid te bieden een eigen huis te
verwerven.
Daarnaast geldt vandaag reeds een BTW-tarief van 12% voor sociale
woningbouw en recent werd de BTW-verlaging tot 6% voor
arbeidsintensieve diensten, waaronder de renovatie en het herstel van
woningen die 5 jaar of ouder zijn, verlengd tot 2005. Bovendien dringt
de Belgische regering al een tijd aan bij de Europese Commissie om een
BTW-verlaging voor de bouw permanent mogelijk te maken.
Wat betreft de verlaging van de sociale lasten is er een stijging van
de lastenverlaging van 5% van het BBP in 2005. Daarnaast is er vanaf
2004 een bijkomende lastenverlaging van een half miljard euro in 2004
en een half miljard euro in 2005.
Het is inderdaad zo dat de bouwsector met haar 65% patronale bijdrage
het hoogst scoort van alle sectoren. Maar we moeten er wel bij zeggen
dat dit vooral ligt aan de zeer hoge sectorale bijdragen, waar de
sector zelf enigszins verantwoordelijk voor is.
3. Streven naar kwaliteit en duurzame ontwikkeling
Los van het feit dat heel wat bevoegdheden omtrent duurzaam bouwen
regionale materie is, heeft ook de federale overheid terzake
verschillende inspanningen gedaan.
Tijdens de vorige legislatuur zijn fiscale stimulansen ingebouwd voor
duurzame energie. Waar we inderdaad nog moeten aan werken en we ook in
het Regeerakkoord hebben geschreven, is de problematiek van de
levenscyclus van materialen.
Wat betreft het zwartwerk heeft de regering de inspectiediensten
gereorganiseerd met concreet een centrale planning en aansturing,
databanken die uitzicht geven op een directe controle en met 90 extra
personeelsleden.
Bovendien werd de achterhaalde reglementering inzake het verbod op
zaterdagwerk en het werken voor 7 uur 's morgens en na 18 uur 's
avonds in samenspraak met de sector geactualiseerd.
4. Een evenwichtig rechtskader en een bedrijfsvriendelijk klimaat
scheppen
In Gembloux werd hieromtrent een vrij groot pakket aan maatregelen
goedgekeurd. Zo is er de vereenvoudiging van de vestigingswet waarover
tegen 1 september een concreet voorstel zal gedaan worden.
Vanaf 1 juli 2004 zullen bedrijven geen attesten meer moeten opsturen
voor overheidsopdrachten. Bovendien werkt de regering ook aan een
elektronisch platform met de volledige cyclus van overheidsopdrachten.
Op de tweedaagse ministerraad van 20 en 21 maart zal de
staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging een voorstel ter
vereenvoudiging van de veiligheids - en gezondheidscoördinatoren op
bouwwerven op tafel leggen.
Tot slot is de regering bezig met een rits van maatregelen aan
maatregelen om de arbeidsorganisatie te versoepelen.
Ik wil met deze opsomming niet beweren dat alles wat mogelijk is reeds
is gedaan. Ik wil enkel aangeven dat wij niet hebben gewacht.
Om verdere knelpunten nog uit te werken neem ik graag de handschoen,
uitgeworpen door de 34 bedrijfsleiders uit de bouw op en wil ik samen
met hen werken aan die 20.000 nieuwe jobs.
Guy Verhofstadt
Kanselarij van de Eerste Minister
Persdienst
Wetstraat 16
1000 Brussel
Copyright Presscenter.org | Legal |
info@presscenter.org