februari 2004
EUr 5,9 miljoen voor marketing den haag in 2004 (18 FEBRUARI)
Het gemeentebestuur trekt dit jaar in totaal EUR 5,9 miljoen uit voor
het organiseren van evenementen, die bijdragen aan de beeldvorming van
Den Haag . Dit, omdat citymarketing van vitaal belang is voor het
functioneren van de Haagse economie en marketing steeds belangrijker
wordt in de concurrentiestrijd tussen de steden en de Europese
regio`s.
Een tastbaar product van de marketing van de stad is dat de gemeente
Den Haag landelijk de buis op gaat . Hiervoor zal een
samenwerkingscontract worden gesloten met Yorin/RTL5. Onder de noemer
"Den Haag Live" zal deze zender een twaalftal life-style programma`s
van een half uur verzorgen, waarin de stedelijke functies van Den Haag
worden benadrukt. Het gaat om uitzendingen over wonen, winkelen,
uitgaan, werken, recreëren, studeren en sporten in Den Haag. Daarnaast
zal in de programma`s aandacht worden geschonken aan het culturele
jaar 2004 en het 100 jarig bestaan van Scheveningen Haven. De
programma`s op Yorin/RTL5 worden gevolgd door twintig uitzendingen op
de regionale zender TV-West. Doel van de uitzendingen is zakelijke
bezoekers, toeristen en studenten naar de stad te trekken en zodoende
meer inkomsten voor de stad te genereren. Met de programma`s op
Yorin/RTL5 en TV-West is een bedrag van EUR 200.000,- gemoeid
Nieuwe evenementen in 2004 zullen het Filmfestival by the Sea en het
International Darts League zijn. Voor deze evenementen wordt
respectievelijk EUR 25.000,- en EUR 75.000,- uitgetrokken.
EUR 100.000,- zal dit jaar worden besteed aan de aankleding van de
stad. Zo zullen er digitale informatieborden bij de toegangswegen van
de stad worden geplaatst en worden op een aantal plaatsen vlaggen en
banieren opgehangen om de verschillende culturele evenementen aan te
kondigen. Dit vanwege het culturele jaar 2004 en het 100-jaar
Scheveningen Haven. Niet alleen Scheveningen Haven bestaat 100 jaar
maar ook de binnenhavens als Laakhavens en het gemeentelijk
havenbedrijf jubileren. Met historische vaartuigen aan de Bierkade en
in Laakhaven en rondvaarten tussen deze locaties wordt dit herdacht,
terwijl ook allerlei artiesten zullen op-treden. Hiervoor wordt EUR
100.000,- beschikbaar gesteld.
Aan de campagne "Strandmomenten" met als doel ook in de lente, herfst
en winter toeristen naar Scheveningen te trekken wordt EUR 100.000,-
besteed.
Landelijke evenementen als Koninginnenach en Parkpop krijgen in 2004
elke een bedrag van
EUR 225.000,- .
Voorts worden onder meer subsidies verstrekt aan het Internationaal
Vuurwerkfestival, het Sandsculpture festival, het Vliegerfeest,
Vlaggetjesdag en het Concert by the Sea. Evenementen, die alle in
Scheveningen plaatsvinden.
In de binnenstad en City Mondial wordt geld uitgetrokken voor de
Haagse Kunst en Antiekdagen, de Haagse Winter, de Chinese evenementen
en de Haschiba.
Op sportgebied gaat geld naar het Concours Hippique en de verdere
ontwikkeling van de top-sport in Den Haag.
Gemeente Den Haag