Persberichten
18-02-2004
College keurt plannen voor inpassingszones goed
Burgemeester en wethouders hebben ingestemd met het definitief ontwerp
voor de inrichting van vier inpassingszones. Het gaat om de gebieden
bij station Breda-Prinsenbeek, het gebied Mr. Bierensweg en de
spoorlijn Breda-Roosendaal, knooppunt Princeville en De Rith. Door de
komst van de HSL-shuttle en de verbreding van de A16, ontstaat een
netwerk van spoorlijnen en wegen. De inpassingszones zijn aangewezen
om dat netwerk zo goed mogelijk in het landschap te laten passen. De
plannen komen op 9 maart aanstaande aan de orde in de vergadering van
de commissie Stedelijke ontwikkeling, Volkshuisvesting en Verkeer. Op
25 maart stelt de gemeenteraad de plannen definitief vast.
In 2003 zijn voor de diverse inpassingszones inrichtingsvoorstellen
gemaakt. De inspraakreacties op deze voorstellen zijn opgenomen in een
Nota van Commentaar en - waar mogelijk - verwerkt in de definitieve
inrichtingsplannen. Als alles volgens planning verloopt, kan nog dit
jaar worden gestart met de inrichting.
De inpassingszones worden ingericht met veel beplanting, variërend van
struikgewas en zogenoemde boomvormers (twijgjes, die op termijn
uitgroeien tot bomen), tot bomen en gras. In de gebieden De Rith, bij
het Beekdal van de Bijloop en bij de Turfvaart, en Knooppunt
Princeville, bij de Leursebaan en de Bagvensestraat, worden poelen en
hakhoutwallen aangelegd om de aanwezige ecologische verbindingen goed
te laten functioneren. Bij de inrichtingsplannen is tevens rekening
gehouden met mogelijke archeologische waarden in het gebied. Om
eventuele beschadigingen te voorkomen, worden - waar nodig -
maatregelen getroffen, zoals het ophogen van de grond bij het planten
van bomen en het niet dieper dan
20 cm roeren van de grond bij het aanplanten van de eerder genoemde
boomvormers. De gemeentelijke dienst Stadsbeheer gaat de gebieden
onderhouden. De plannen zijn tevens afgestemd met het Waterschap en de
Dienst Landelijk Gebied.
Breda, 18 februari 2004
Gemeente Breda