SPONSOR MAGAZINE
Sponsorbudgetten stijgen tussen 5 en 7%
AMSTERDAM 18 FEBRUARI 2004
De sponsorbudgetten van Nederlandse bedrijven gaan in 2004 tussen de 5
en 7% stijgen.
Dat concludeert Sponsor Magazine, het vakblad voor de sponsorwereld,
op basis van een door haar uitgevoerde benchmark onder 150
bedrijven.
42% van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat de budgetten gaan
stijgen, voor bijna eenvijfde is dat zelfs met meer dan 10%. 38% geeft
aan dat de budgetten gelijk blijven in vergelijking met vorig jaar.
Sport overheerst ook dit jaar traditioneel de uitgaven voor sponsoring
met 60,5%. Slechts 6,5% van de ondervraagde bedrijven heeft geen
activiteiten op het gebied van sport. Kunst en cultuursponsoring neemt
17% van de budgetten in.
De budgetten blijven voor bijna de helft van de bedrijven op dezelfde
wijze verdeeld als in 2003. Wanneer er een verschuiving plaatsvindt,
is dat vooral richting sportsponsoring (26%).
Iets meer dan eenderde van de bedrijven (36%) zegt dit jaar een nieuw
groot sponsorship aan te gaan. 13% weet het nog niet. 31% weet nog
niet of men dit jaar een groot sponsorship gaat verlengen. 15% zegt
dit jaar een groot sponsorship te beëindigen.
De stagnerende wereldeconomie en de daaruit voortvloeiende vraag naar
'return on investment' zijn de twee bepalende factoren voor de
Nederlandse sponsorindustrie in de afgelopen jaren.
'De aanhoudende groei van budgetten laat duidelijk zien dat sponsoring
een steeds belangrijkere plaats inneemt in de marketingcommunicatiemix
van bedrijven',zegt hoofdredacteur van Sponsor Magazine Ad Maatjens.
'Dat het sportjaar 2004 zijn invloed heeft is duidelijk te merken in
zowel de verschuiving van budgetten als in de doelstellingen van
bedrijven met hun sponsorprojecten. EURO 2004 komt niet voor niets als
grootste hype voor dit jaar uit het onderzoek naar voren'.
Voor Maatjens is verder een opvallende conclusie uit het onderzoek dat
het relevant maken van sponsorships, bijvoorbeeld door er een
maatschappelijk aspect aan vast te koppelen, als een belangrijke
ontwikkeling wordt ervaren door de sponsors.
Deze en veel meer cijfers over de ontwikkelingen in sponsoring in 2004
vindt u in het nieuwste nummer van Sponsor Magazine.