KPMG
Pensioenfondsen kunnen niet voldoen aan 'online behoefte' van
deelnemer
16 februari 2004
Nederlandse pensioenfondsen zijn niet in staat te voldoen aan de
'online behoefte' van hun klanten aan informatie.
Hoewel de informatieverstrekking via internet en intranet en het
gebruik van eenvoudige pensioenplanners bij de meeste pensioenfondsen
inmiddels gemeengoed is, zijn zij veelal niet in staat tegemoet te
komen aan de wens van de deelnemers om via het internet berekeningen
te kunnen maken van hun eigen pensioensituatie en veranderingen te
kunnen doorvoeren. Een ruimere toegankelijkheid tot de
backofficesystemen van de fondsen zou de deelnemers in staat stellen
online berekeningen uit te voeren met de meest actuele informatie.
Deze mogelijkheid wordt door pensioenfondsen echter in beperkte mate
geboden, zo blijkt uit onderzoek van KPMG Financial Services. De
huidige systemen zijn te verouderd en niet flexibel genoeg om in deze
behoefte te kunnen voorzien, constateert Geert van Til van KPMG. Een
gemiste kans, niet alleen voor de deelnemers, maar ook voor de
pensioenfondsen zelf die de voordelen laten liggen die een éénmalige
invoer van mutaties door zowel werkgevers als deelnemers met zich mee
brengt.
De aangesloten organisaties en werkgevers blijken volgens VanTil
steeds hogere eisen te stellen aan de toegang tot de data van
pensioenfondsen. Van Til: Zij hebben er belang bij de employee
benefits voor hun werknemers zo efficiënt mogelijk te realiseren. Ze
willen dan ook bij voorkeur 7 dagen per week, 24 uur per dag
berekeningen kunnen uitvoeren, salariscomponenten kunnen doorgeven en
andere mutaties kunnen doorvoeren in de systemen van het
pensioenfonds. Het aantal contacten tussen deelnemer en pensioenfonds
groeit dus en zal steeds verder toenemen. Deelnemers willen meer
informatie over hun pensioensituatie en waar mogelijk invloed
uitoefenen op hun pensioen. Ze verwachten dat hun pensioenfonds het
mogelijk maakt dat zij eenvoudig toegang krijgen tot hun actuele
gegevens vanaf hun eigen werkplek, zodat zij online berekeningen maken
over hun situatie op pensioendatum, kunnen switchen tussen
beleggingen, aanvullende verzekeringen kunnen afsluiten of een uitruil
kunnen doen in hun huidige salariscomponenten binnen bijvoorbeeld
salaris à la carte-regelingen.
Mutaties blijken bovendien steeds vaker en via verschillende kanalen
zoals werkgever, internet, en call centre binnen te komen, mutaties
die direct moeten worden verwerkt om actuele pensioengegevens te
verstrekken aan deelnemers en werkgevers. Deze toename stelt hoge
eisen aan de systemen van de pensioenfondsen. De verschillende
IT-applicaties moeten naadloos integreren en de backofficesystemen
moeten een flexibele architectuur en beveiligingsmogelijkheden hebben
willen de fondsen aan de nieuwe eisen kunnen voldoen. De huidige
IT-infrastructuur voldoet hier volgens Van Til echter niet aan. Het
invoeren van nieuwe systemen is bovendien moeilijk vanwege de
conversieproblematiek, de historie of een gebrekkige documentatie van
oude regelingen. De huidige processen binnen de pensioenfondsen zijn
niet ingericht op het continu beschikbaar hebben van de meest actuele
informatie. Veel fondsen en uitvoerders kennen dan ook
werkachterstanden of krijgen noodzakelijke informatie, zoals
waardeoverdrachten, pas na enige tijd door. Een duidelijke visie op
het gewenste serviceniveau aan de deelnemers en de realisatie ervan
ontbreekt veelal.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039