KPMG


Pensioenfondsen kunnen niet voldoen aan 'online behoefte' van deelnemer

16 februari 2004

Nederlandse pensioenfondsen zijn niet in staat te voldoen aan de 'online behoefte' van hun klanten aan informatie.

Hoewel de informatieverstrekking via internet en intranet en het gebruik van eenvoudige pensioenplanners bij de meeste pensioenfondsen inmiddels gemeengoed is, zijn zij veelal niet in staat tegemoet te komen aan de wens van de deelnemers om via het internet berekeningen te kunnen maken van hun eigen pensioensituatie en veranderingen te kunnen doorvoeren. Een ruimere toegankelijkheid tot de backofficesystemen van de fondsen zou de deelnemers in staat stellen online berekeningen uit te voeren met de meest actuele informatie. Deze mogelijkheid wordt door pensioenfondsen echter in beperkte mate geboden, zo blijkt uit onderzoek van KPMG Financial Services. De huidige systemen zijn te verouderd en niet flexibel genoeg om in deze behoefte te kunnen voorzien, constateert Geert van Til van KPMG. Een gemiste kans, niet alleen voor de deelnemers, maar ook voor de pensioenfondsen zelf die de voordelen laten liggen die een éénmalige invoer van mutaties door zowel werkgevers als deelnemers met zich mee brengt.

De aangesloten organisaties en werkgevers blijken volgens VanTil steeds hogere eisen te stellen aan de toegang tot de data van pensioenfondsen. Van Til: Zij hebben er belang bij de employee benefits voor hun werknemers zo efficiënt mogelijk te realiseren. Ze willen dan ook bij voorkeur 7 dagen per week, 24 uur per dag berekeningen kunnen uitvoeren, salariscomponenten kunnen doorgeven en andere mutaties kunnen doorvoeren in de systemen van het pensioenfonds. Het aantal contacten tussen deelnemer en pensioenfonds groeit dus en zal steeds verder toenemen. Deelnemers willen meer informatie over hun pensioensituatie en waar mogelijk invloed uitoefenen op hun pensioen. Ze verwachten dat hun pensioenfonds het mogelijk maakt dat zij eenvoudig toegang krijgen tot hun actuele gegevens vanaf hun eigen werkplek, zodat zij online berekeningen maken over hun situatie op pensioendatum, kunnen switchen tussen beleggingen, aanvullende verzekeringen kunnen afsluiten of een uitruil kunnen doen in hun huidige salariscomponenten binnen bijvoorbeeld salaris à la carte-regelingen.

Mutaties blijken bovendien steeds vaker en via verschillende kanalen zoals werkgever, internet, en call centre binnen te komen, mutaties die direct moeten worden verwerkt om actuele pensioengegevens te verstrekken aan deelnemers en werkgevers. Deze toename stelt hoge eisen aan de systemen van de pensioenfondsen. De verschillende IT-applicaties moeten naadloos integreren en de backofficesystemen moeten een flexibele architectuur en beveiligingsmogelijkheden hebben willen de fondsen aan de nieuwe eisen kunnen voldoen. De huidige IT-infrastructuur voldoet hier volgens Van Til echter niet aan. Het invoeren van nieuwe systemen is bovendien moeilijk vanwege de conversieproblematiek, de historie of een gebrekkige documentatie van oude regelingen. De huidige processen binnen de pensioenfondsen zijn niet ingericht op het continu beschikbaar hebben van de meest actuele informatie. Veel fondsen en uitvoerders kennen dan ook werkachterstanden of krijgen noodzakelijke informatie, zoals waardeoverdrachten, pas na enige tijd door. Een duidelijke visie op het gewenste serviceniveau aan de deelnemers en de realisatie ervan ontbreekt veelal.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039