KVK VELUWE EN TWENTE

Jonge ondernemers bevestigen voorspellingen Greenspan

Betere economische vooruitzichten zorgen voor belangstelling beurs

Voor de tweede keer heeft de Kamer van Koophandel Veluwe en Twente het aantal stands voor de Euregio Business 2004 moeten uitbreiden. Net als vorig jaar is het voor jonge ondernemers mogelijk om tegen een gereduceerd tarief deel te nemen aan de belangrijkste bedrijvencontactdagen van Oost Nederland. Naast een kantenklare stand krijgen belangstellenden ondersteuning bij de voorbereidingen op de beurs. 'We proberen jonge ondernemers te stimuleren om zichzelf te promoten en contacten te leggen met ondernemers in de regio', aldus Raoul van Dongen projectleider van het KvK Netwerk Plaza tijdens de Euregio Business 2004.

POSITIEVE SIGNALEN UIT DE MARKT
In een wereld waarin winkelketens en franchiseformules oprukken wordt er zoveel gevraagd van (jonge) ondernemers. Die kunnen in economisch mindere tijden best een steuntje in de rug gebruiken. Daarvoor biedt de kamer van koophandel ook dit jaar dertig jonge ondernemers de kans om deel te nemen aan de Euregio Business. 'Wij krijgen steeds meer signalen dat de economie aantrekt', aldus Van Dongen. In cijfers is dat nog niet aan te geven maar het feit dat binnen drie weken de stands verhuurd zijn, duidt daar zeker op. Het bevestigt dat ondernemers weer willen investeren in promotie.

Een extra uitbreiding naar vijftig stands lijkt niet voldoende, want ook die zijn nagenoeg allemaal verhuurd. 'De telefoon staat al enkele weken roodgloeiend. We beraden ons momenteel op mogelijkheden om iedereen die nu nog wil deelnemen een plekje rond het plein te geven. Ook zij moeten kunnen profiteren van de vele netwerkactiviteiten die op het plein georganiseerd worden.' vervolgt Van Dongen.

NETWERKEN MET NOABERS
Naast de belangstelling van standhouders wordt het project breed ondersteund door het regionale bedrijfsleven. Enkele gerenommeerde bedrijven uit Twente laten op het plein zien welke succesvolle producten in deze regio gemaakt worden. High-tec kunstgras uit Nijverdal, exclusieve tuinmeubelen uit Enschede en beschuit en biscuit uit Almelo geven de potentie en het innoverende karakter van de regio goed weer. Het nieuwe bier 'Noaber' uit Enschede zal niet ontbreken en sluit naadloos aan op het thema van de beurs. Een goede buur is ten slotte ook van economisch belang. 'Waarom moeten ondernemers uit deze regio werk uitbesteden als hun buurman tegen betere condities kan leveren?', vraagt Van Dongen zich hardop af.

Enschede, 16 februari 2004