SENIORWEB
Vrouwelijke 50-plussers veroveren internet
Steeds meer vrouwen van vijftig jaar en ouder raken vertrouwd met de
computer en internet. Dit signaleert SeniorWeb, op basis van haar
ledenbestand en onderzoek van Interview-NSS. Het aantal vrouwelijke
leden is het afgelopen jaar gestegen en in de leercentra zijn meer
vrouwelijke dan mannelijke cursisten. SeniorWeb verwelkomt haar
25.000ste lid, een vrouw van 63.
Ook landelijk is de trend van een toenemend aantal vrouwelijke
internetgebruikers zichtbaar. In een jaar tijd is het internetgebruik
onder vrouwelijke 50-plussers gestegen met zestien procent. Momenteel
is zesendertig procent van deze groep online. Vorig jaar was hun
aandeel nog eenendertig procent. Onder mannelijke 50-plussers die
internet gebruiken is een toename van twee procent zichtbaar. Niet
alleen zijn meer vrouwen internet gaan gebruiken, ook de gemiddelde
online tijdsbesteding onder vrouwen is sterk gestegen. Met
vierenvijftig procent tot 285 minuten online per week (bron: Internet
Barometer van Interview-NSS).
Dat het aantal vrouwelijke leden, cursisten én vrijwilligers bij
SeniorWeb toeneemt, komt volgens SeniorWeb omdat vrouwen de
toepassingsgerichte kant van de computer en internet opzoeken.
SeniorWeb richt zich ook op dit soort toepassingen, zoals digitaal
fotograferen en internetbankieren. Ook gebruiken vrouwen de computer
en internet meer voor sociale doeleinden. Vrouwen zijn vaker actief in
bijvoorbeeld mailgroepen, waarin men kennis en ervaring met elkaar kan
uitwisselen.
Groeiend ledenaantal
Het ledenaantal van SeniorWeb is de laatste jaren sterk gegroeid, van
7.200 in 2001 tot 25.000 op dit moment. Na een beginnerscursus in een
van de lokale SeniorWeb-leercentra hebben veel cursisten behoefte aan
extra ondersteuning. 50-plussers kunnen daarvoor bijvoorbeeld terecht
bij de door vrijwilligers bemande elektronische helpdesk, een van de
diensten die het lidmaatschap van SeniorWeb te bieden heeft.
Het nieuwste lid volgt een beginnerscursus in het SeniorWeb
leercentrum Ermelo-Harderwijk-Putten, waar lesgegeven wordt in
samenwerking met de lokale Rabobank. Zij heeft een lidmaatschap voor
het leven ontvangen.
SeniorWeb in het kort
SeniorWeb wil iedereen die niet met de computer is grootgebracht de
vele mogelijkheden van internet laten ervaren. SeniorWeb heeft een
overzichtelijke website, met nieuws, tips en links over onderwerpen
die hen interesseren. Een grote rol is weggelegd voor de bezoekers van
de site, die met elkaar discussiëren, adviezen uitwisselen en
onderwerpen aandragen. Vrijwilligers van SeniorWeb geven door het hele
land computercursussen, begrijpelijk en betaalbaar voor iedereen.
Leden van SeniorWeb kunnen voor 18 euro per jaar gebruik maken van een
ruim aanbod aan diensten. Zo kunnen leden gratis gebruik maken van een
elektronische helpdesk en tegen onkostenvergoeding Pchulp aan huis
verkrijgen. Ook kunnen zij zich opgeven voor mailgroepen en gratis
internettoegang, gebruik maken van speciale onderdelen op de website
en korting krijgen op computers en software. Elke kwartaal ontvangen
leden het blad Enter, met eenmaal per jaar een cd-rom vol met tips,
spelletjes en software.
SeniorWeb in cijfers
2001 2002 2003
Ambassadeurs(vrijwilligers) 1.100 1.500 1.600
Cursuslocaties 360 330 300
Cursisten 35.000 40.000 45.000
Leden 7.200 12.000 24.000
Aantal mailgroepen 40 60 65
Vragen elektronische helpdesk 20.000 25.000 30.000
Vragen thuishulp 11.000 15.000 17.000
Website bezoekers per maand 230.000 350.000 450.000
Over Interview-NSS
Interview-NSS is een in Amsterdam gevestigd marktonderzoeksbureau met
een internationaal werkveld. Het bureau is medio 1999 ontstaan na de
integratie van CSEM, Inter/View International en NSS Research &
Consultancy. Interview-NSS is een full-service marktonderzoeksbureau,
dat traditioneel een vooraanstaande positie bekleedt op het gebied van
opinieonderzoek. Het is echter ook het eerste bureau dat de focus
heeft verlegd van traditioneel marktonderzoek naar het meten en
verklaren van klantrelaties. Interview-NSS ondersteunt ondernemingen
bij het optimaliseren van hun relaties met markten en klanten door het
verzamelen, analyseren, modelleren en interpreteren van informatie.
Sinds april 2002 is Interview-NSS een 100% dochter van SNT Group
N.V., een van de grootste CRM dienstverleners in Europa. Voor meer
informatie kijk op www.interview-nss.com of op www.snt.com
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
SeniorWeb, Daniel de Levita, 030 2769945, delevita@seniorweb.nl
Interview-NSS, Robert Schueler, 020 6070707,
r.schueler@interview-nss.com
16 feb 04 09:33