12 /02/04
Nieuwe spoorbrug rolt over Albertkanaal (Antwerpen)
Zondagvoormiddag 15 februari rolt een nieuwe spoorbrug over het
Albertkanaal in Antwerpen. De twee sporen van deze metalen boogbrug
zullen de noord-zuidverbinding koppelen aan de hogesnelheidslijn naar
Nederland.
Met een spanlengte van 115 meter is de brug twee maal zo lang als de
huidige spoorbrug van de verbinding Antwerpen-Essen. De
onderdoorvaarhoogte voor de binnenscheepvaart wordt van 6,8 naar 9,09
meter gebracht. Er is dus rekening gehouden met de verbreding van het
Albertkanaal.
De voorbije maanden werden de brugonderdelen ter hoogte van de
Vaartkaai aan elkaar gelast. De twee landhoofden van de brug staan
klaar. Zaterdag 14 februari worden computergestuurde rolwagens onder
de brug geschoven. Afzonderlijk regelbare wielen van de Kamag
rolwagens houden de brug waterpas wanneer ze zondagvoormiddag het
Albertkanaal oversteekt. Hiervoor worden zaterdagnacht twee drijvende
platforms op de waterweg gelegd. Het scheepvaartverkeer zal dus
slechts 24 uur worden onderbroken. Het autoverkeer en het treinverkeer
ondervinden geen hinder van deze werkzaamheden.
Voor de bouw van de brug zorgde de aannemers Iemants en Besix onder
het waakzaam oog van de NMBS-dochter TUC Rail. Het gevaarte weegt 933
ton en kost 3,6 miljoen euro.
Ook aan de IJzerlaan en de Merksemsestraat is een extra spoorbrug voor
de noord-zuidverbinding nodig. De bouw van de brugpeilers is vorig
jaar gestart. Volgende maand zullen ook hier nieuwe bruggen worden
gelegd.
NMBS