NMBS

12 /02/04

Nieuwe spoorbrug rolt over Albertkanaal (Antwerpen)

Zondagvoormiddag 15 februari rolt een nieuwe spoorbrug over het Albertkanaal in Antwerpen. De twee sporen van deze metalen boogbrug zullen de noord-zuidverbinding koppelen aan de hogesnelheidslijn naar Nederland.

Met een spanlengte van 115 meter is de brug twee maal zo lang als de huidige spoorbrug van de verbinding Antwerpen-Essen. De onderdoorvaarhoogte voor de binnenscheepvaart wordt van 6,8 naar 9,09 meter gebracht. Er is dus rekening gehouden met de verbreding van het Albertkanaal.

De voorbije maanden werden de brugonderdelen ter hoogte van de Vaartkaai aan elkaar gelast. De twee landhoofden van de brug staan klaar. Zaterdag 14 februari worden computergestuurde rolwagens onder de brug geschoven. Afzonderlijk regelbare wielen van de Kamag rolwagens houden de brug waterpas wanneer ze zondagvoormiddag het Albertkanaal oversteekt. Hiervoor worden zaterdagnacht twee drijvende platforms op de waterweg gelegd. Het scheepvaartverkeer zal dus slechts 24 uur worden onderbroken. Het autoverkeer en het treinverkeer ondervinden geen hinder van deze werkzaamheden.

Voor de bouw van de brug zorgde de aannemers Iemants en Besix onder het waakzaam oog van de NMBS-dochter TUC Rail. Het gevaarte weegt 933 ton en kost 3,6 miljoen euro.

Ook aan de IJzerlaan en de Merksemsestraat is een extra spoorbrug voor de noord-zuidverbinding nodig. De bouw van de brugpeilers is vorig jaar gestart. Volgende maand zullen ook hier nieuwe bruggen worden gelegd.