Ingezonden persbericht


Waar en wanneer?

Zondag 15 februari 14.00 uur

Literair café Jambe

Café-Rest. Royal

Voldersgracht 10

2611 ET Delft

Toegang ¤ 4,-

Wat en door wie?

Job Degenaar

Met de dichters:

Job Degenaar

Martin Aart de Jong

Jeroen de Vos

Annette van den Bosch

Muziek:

Door het Delftse duo 'MaaR'

Storytelling: Phillie Haarbosch

Open Podium: voor 3 dichters/muzikanten uit het publiek

Contact:

Henriette Faas

Stichting Jambe Delft

info@jambedelft.com

www.jambedelft.com

tel. 010 5917187

mob. 06 143 55 433

Kijk voor meer informatie over de dichters en muzikanten op: www.jambedelft.com

Job Degenaar (Dubbeldam, 1952) is vooral dichter. Gaf vanaf 1976 zeven bundels uit in Nederland, de laatste vier bij uitgeverij Thomas Rap (De Bezige Bij), en een in Polen (University of Wroclaw Press). Meest recente bundel: Huisbroei (zomer 2003). Thomas Rap typeerde ooit zijn poëzie als 'heldere poëzie met een raadselachtige glans'.

Het hoofdthema van zijn werk, (het voorbijgaan van) de tijd, komt tot uiting in gedichten over liefde, erotiek, natuur, cultuur, het ouder worden en de dood. "Ik schrijf", zei Degenaar onlangs in het VPRO-radioprogramma De Avonden, "vanuit het duister naar de transparantie. Mijn uitgangspunt is daarbij zo te schrijven dat het lijkt alsof het gedicht in een paar minuten geschreven is, terwijl het toch een lang kunstzinnig proces is geweest. In het titelgedicht van Huisbroei vergelijkt hij het dichtproces met het telen van bloembollen. Die staan "schuchter van/ schoonheid in hun kraag/ gedoken, niet van kunst/ te onderscheiden echt".

Job Degenaar schreef beschouwingen over dichters en poëzie, waaronder een uitvoerige inleiding bij de Verzamelde Gedichten van uitgever-dichter Thomas Rap en in Vrij Nederland een portret van diplomaat-dichter Maarten Mourik (vooral bekend vanwege zijn aanklacht tegen de vader van Máxima, Jorge Zorreguieta). Leverde jarenlang korte humoristische verhalen voor Margreet Dolmans tijdschrift Mens & Gevoelens en was als een van de vertalers betrokken bij het boek Blackbird singing- gedichten en liedteksten 1965-1999 van Paul McCartney (De Bezige Bij/Thomas Rap, 2002).

Publiceert sinds 1983 geregeld in De Tweede Ronde en andere literaire tijdschriften en bloemlezingen en heeft een poëziekroniek in nieuwsblad Zuid-Friesland. In het najaar van 2003 verschijnt bij het LDC Wonderlijk Werkboek, een schoolmethode op het gebied van loopbaanoriëntatie en -begeleiding, waarvoor hij de jeugdliteraire teksten (proza, poëzie, toneel) schreef.

Degenaar zal op 15 februari o.m. uit zijn nieuwe dichtbundel Huisbroei en uit Blackbird singing voorlezen.

Martin Aart de Jong: NV De Nieuwe Wanhoop is een collectief met als episch centrum de dichter Martin M. Aart de Jong en DJ Jan de Rijk. Een combinatie van factoren waaronder muziek, dans, tekst en beelden in alle dimensies maken optredens van NV De Nieuwe Wanhoop tot een spannend avontuur. Wat er vandaag gaat gebeuren is nog even afwachten. De gitaristen Renee van Rijn en Lucien van Dalen roerden zich hevig tijdens de laatste vergadering van aandeelhouders. Hun portefeuilles zullen dan ook sterk vertegenwoordigd zijn

Jeroen de Vos

Hoe te leven (gedicht)

Als je drinkt en schrijft

ben je een Bukowski.

Als je avontuurlijk leeft en schrijft

ben je een Hemmingway.

Als je vloekt en die woorden vereeuwigt op papier

ben je een Céline.

Als je iedere dag vrijt met een andere vrouw

en dat ook in je boeken zet

ben je een Miller.

Maar als je drinkt, vloekt, avontuurlijk leeft en iedere dag vrijt met een andere vrouw

waarom zou je dan nog schrijven?

Annette van den Bosch (1956) woont en werkt in Zeist. In 2002 verscheen haar dichtbundel 'Handzaam geaard' bij uitgeverij Digitalis. Ze won een paar prijzen en diverse gedichten werden in verzamelbundels, in poëzietijdschriften en op websites opgenomen. Voor het internettijdschrift Meander schrijft ze analyses en interviewt ze dichters. Door te dichten en gedichten te lezen krijgt ze greep op het leven. Poëzie moet vragen oproepen, verwarring achter laten. Leven en dichten zijn voor haar onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vlaamse dichters en het Vlaamse land hebben een streepje voor bij Annette. Dat wordt vooral veroorzaakt door het Bourgondisch zuidelijke van onze buren.

Meer over MaaR

MaaR.
Maar wat?
Maar nodigt uit tot vragen, wat bedoel je, een twijfel, een leegte.... Maar nee, niet deze MaaR.
MaaR vult de leegte met zuiverheid, niets meer. Muziek die geheel 'back to basic' is. MaaR bestaat uit twee stemmen, een piano, een viool, een gitaar... klaar.

MaaR wordt gevormd door MArloes en ARianne; twee studentes (politicologie en geneeskunde) die sinds begin 2002 op een geheel eigen wijze muziek maken en zingen in een heel zuivere vorm. Het begon met wat covers te bewerken maar al gauw ontstond de uitdaging om zelf nummers te schrijven. Arianne de tekst, Marloes de muziek.

De kracht van MaaR zit hem in het feit dat de meiden zich niet kunnen 'verschuilen' achter een drumstel, electrische gitaar of dergelijke ondersteuning. Ze hebben hierdoor een geheel eigen, originele en gewaagde 'sound'. Een meisje achter de piano, een meisje met een viool; ze weten de hele zaal plat te krijgen. Veel gehoorde reacties zijn dat met name de overtuiging en het plezier in het optreden van het podium af spat.

Ze deden mee aan open podia in Leiden, Delft en Rotterdam en wisten steeds de eerste prijs in de wacht te slepen. Onder andere op een groot open podium in Calypso Rotterdam in het kader van het lustrumfeest van de studentenvereniging SSRR en zeer recentelijk het open podium in Cafe Vlaanderen te Delft.

Andere optredens waren: Schippop 2002 en het afscheidsfeest van Marja van Bijsterveldt. Met koninginnedag 2002 waren zij live te horen op de radio tijdens een optreden voor Speakers in Delft.

Met MaaR willen Arianne en Marloes een nieuwe impuls geven aan het huidige muziek aanbod. Een impuls waarbij het niet zozeer gaat om de commercialiteit maar om originaliteit, waarbij muzikaliteit en passie voor muziek centraal staan.