GVB


Dit is een gezamenlijk persbericht van het GVB, Dienst Milieu en Bouwtoezicht (gemeente Amsterdam), Hoek Loos, Nuon, Shell Hydrogen, DaimlerChrysler/EvoBus en Novem.

Amsterdam, 13 december 2003

`Wij rijden op water'

Minister Peijs eerste passagier
in Amsterdamse brandstofcelbus

Het GVB gaat vanaf zondag 14 december twee jaar lang met drie bussen rijden waar alleen nog maar water uit de uitlaat komt en die bovendien stiller zijn dan gewone stadsbussen. De minister van Verkeer en Waterstaat, mevr. drs. K. Peijs, nam de milieuvriendelijke bussen vandaag officieel in gebruik. Zij stapte als eerste passagier in. De bussen gaan rijden in Amsterdam Noord, op de lijnen 35 (Molenwijk ­ Centraal Station) en 38 (Molenwijk ­ Nieuwendam Noord).

De Mercedes Benz Citaro stadsbussen zijn voorzien van brandstofcellen en een elektromotor. In de brandstofcel wordt waterstof gecontroleerd in contact gebracht met zuurstof uit de lucht. Zo ontstaat naast water ook elektriciteit. Het water verdwijnt als stoom door de uitlaat, met de elektriciteit wordt de elektromotor aangedreven. De bus is daarmee 100 procent schoon. Verder is de brandstofcelbus door de elektromotor stiller dan een standaard dieselbus.

Amsterdam is de zevende stad in Europa waar onder de naam Clean Urban Transport for Europe (CUTE) twee jaar lang brandstofcelbussen in exploitatie gaan. Eerder namen Reykjavik, Madrid, Barcelona, Hamburg, Stuttgart en Luxemburg al brandstofcelbussen in gebruik. Na Amsterdam volgen nog Londen (15 december), Stockholm en Porto (januari 2004). Ook het Australische Perth gaat ­ in het kader van een ander waterstofproject ­ met drie Citaro brandstofcelbussen rijden. De ervaring en kennis die hiermee wordt opgedaan, wordt onder andere gebruikt om de brandstofcelbus verder te ontwikkelen. Het GVB werkt voor dit project samen met de Dienst Milieu en Bouwtoezicht van de gemeente Amsterdam, Hoek Loos, Nuon, Shell, DaimlerChrysler/EvoBus en Novem.

Waterstofproductie bij garage Noord
Het GVB heeft gekozen voor een duurzame productiemethode van waterstof: elektrolyse (splitsen van water). Bij de busremise garage Noord van het GVB is daarvoor een waterstofproductie-unit neergezet. Deze unit bestaat uit de waterstofproductie-installatie en het tankstation. Per dag wordt niet meer waterstof gemaakt dan nodig is om de drie bussen die dag hun routes te laten rijden. De benodigde elektriciteit voor de elektrolyse is opgewekt uit waterkracht.

Duurzame energiebron
De leefbaarheid van dichtbevolkt stedelijk gebied gaat steeds verder achteruit. Eén van de oorzaken is de toenemende mobiliteit en de daarmee gepaard gaande CO2-uitstoot en geluidhinder. Daarnaast zullen de fossiele brandstoffen op de langere termijn schaars worden. Industrie en wetenschap zoeken daarom naar nieuwe, duurzame energiedragers of ­bronnen en brandstoffen. Waterstof is één van de grote kanshebbers. Mits duurzaam geproduceerd, komen tijdens het hele proces (productie en gebruik) geen schadelijke stoffen vrij. Wereldwijd vindt dan ook onderzoek plaats naar duurzame persbericht brandstofcelbus_121203.doc

productie en distributie van waterstof, naar veiligheid en wet- en regelgeving. CUTE levert hier een bijdrage aan.

Kosten: 7,5 miljoen
Voor de hele projectduur (2001, 2002 en 2003: voorbereiding: 2004 en 2005: exploitatie van de bussen) bedragen de kosten voor CUTE Amsterdam 7,5 miljoen. De helft daarvan wordt gedekt door Europese subsidies (35%) en bijdragen van de rijksoverheid (15%). De gemeente Amsterdam en het GVB financieren samen zo'n 35% en de overige 15% komt voor rekening van de industriële partners (Hoek Loos, Nuon, Shell). EvoBus ontwikkelde de brandstofcelbus en levert de komende twee jaar de technische ondersteuning.

CUTE: CLEAN URBAN TRANSPORT FOR EUROPE
De brandstofcelbussen zijn twee jaar lang in Amsterdam in het kader van het Europese project CUTE; Clean Urban Transport for Europe. Het startschot voor dit project werd 2,5 jaar geleden in Amsterdam gegeven.
De openbaar vervoerbedrijven van negen Europese steden doen mee aan CUTE, ieder met drie bussen die de dagelijkse dienstregeling rijden. Twee jaar lang wordt zo onder verschillende omstandigheden praktijkervaring en kennis opgedaan over (personen)vervoer met waterstof als brandstof en de duurzame productie en distributie van waterstof.

Eén van de doelstellingen van CUTE is het leveren van een bijdrage aan de verbetering van het leefmilieu in dichtbevolkt stedelijk gebied. Daarmee past CUTE in het milieubeleid van de gemeente Amsterdam; reden voor Amsterdam en het GVB om mee te doen aan dit project. Het GVB werkt hiervoor samen met de dienst Milieu en Bouwtoezicht van de gemeente Amsterdam (milieu en veiligheid) en met een aantal partners uit het bedrijfsleven: Hoek Loos (waterstofproductie- unit en tankstation), Nuon (leverancier stroom uit waterkracht) en Shell Hydrogen (advies en onderzoek). Leverancier van de bus is EvoBus, een dochter van het Amerikaans-Duitse bedrijf DaimlerChrysler. Naast de bussen levert EvoBus ook de technische ondersteuning voor duur van het project.
Novem, de Nederlandse organisatie voor energie en milieu verzorgt als agentschap van het ministerie van Economische Zaken de financiële bijdrage van het Rijk. persbericht brandstofcelbus_121203.doc