GVB
Dit is een gezamenlijk persbericht van het GVB, Dienst Milieu en Bouwtoezicht (gemeente Amsterdam),
Hoek Loos, Nuon, Shell Hydrogen, DaimlerChrysler/EvoBus en Novem.
Amsterdam, 13 december 2003
`Wij rijden op water'
Minister Peijs eerste passagier
in Amsterdamse brandstofcelbus
Het GVB gaat vanaf zondag 14 december twee jaar lang met drie bussen rijden waar alleen nog
maar water uit de uitlaat komt en die bovendien stiller zijn dan gewone stadsbussen. De
minister van Verkeer en Waterstaat, mevr. drs. K. Peijs, nam de milieuvriendelijke bussen
vandaag officieel in gebruik. Zij stapte als eerste passagier in. De bussen gaan rijden in
Amsterdam Noord, op de lijnen 35 (Molenwijk Centraal Station) en 38 (Molenwijk
Nieuwendam Noord).
De Mercedes Benz Citaro stadsbussen zijn voorzien van brandstofcellen en een elektromotor. In de
brandstofcel wordt waterstof gecontroleerd in contact gebracht met zuurstof uit de lucht. Zo ontstaat
naast water ook elektriciteit. Het water verdwijnt als stoom door de uitlaat, met de elektriciteit wordt de
elektromotor aangedreven. De bus is daarmee 100 procent schoon. Verder is de brandstofcelbus door
de elektromotor stiller dan een standaard dieselbus.
Amsterdam is de zevende stad in Europa waar onder de naam Clean Urban Transport for Europe
(CUTE) twee jaar lang brandstofcelbussen in exploitatie gaan. Eerder namen Reykjavik, Madrid,
Barcelona, Hamburg, Stuttgart en Luxemburg al brandstofcelbussen in gebruik. Na Amsterdam volgen
nog Londen (15 december), Stockholm en Porto (januari 2004). Ook het Australische Perth gaat
in het kader van een ander waterstofproject met drie Citaro brandstofcelbussen rijden. De ervaring
en kennis die hiermee wordt opgedaan, wordt onder andere gebruikt om de brandstofcelbus verder te
ontwikkelen. Het GVB werkt voor dit project samen met de Dienst Milieu en Bouwtoezicht van de
gemeente Amsterdam, Hoek Loos, Nuon, Shell, DaimlerChrysler/EvoBus en Novem.
Waterstofproductie bij garage Noord
Het GVB heeft gekozen voor een duurzame productiemethode van waterstof: elektrolyse (splitsen van
water). Bij de busremise garage Noord van het GVB is daarvoor een waterstofproductie-unit
neergezet. Deze unit bestaat uit de waterstofproductie-installatie en het tankstation. Per dag wordt niet
meer waterstof gemaakt dan nodig is om de drie bussen die dag hun routes te laten rijden. De
benodigde elektriciteit voor de elektrolyse is opgewekt uit waterkracht.
Duurzame energiebron
De leefbaarheid van dichtbevolkt stedelijk gebied gaat steeds verder achteruit. Eén van de oorzaken
is de toenemende mobiliteit en de daarmee gepaard gaande CO2-uitstoot en geluidhinder. Daarnaast
zullen de fossiele brandstoffen op de langere termijn schaars worden. Industrie en wetenschap
zoeken daarom naar nieuwe, duurzame energiedragers of bronnen en brandstoffen. Waterstof is één
van de grote kanshebbers. Mits duurzaam geproduceerd, komen tijdens het hele proces (productie en
gebruik) geen schadelijke stoffen vrij. Wereldwijd vindt dan ook onderzoek plaats naar duurzame
persbericht brandstofcelbus_121203.doc
productie en distributie van waterstof, naar veiligheid en wet- en regelgeving. CUTE levert hier een
bijdrage aan.
Kosten: 7,5 miljoen
Voor de hele projectduur (2001, 2002 en 2003: voorbereiding: 2004 en 2005: exploitatie van de
bussen) bedragen de kosten voor CUTE Amsterdam 7,5 miljoen. De helft daarvan wordt gedekt
door Europese subsidies (35%) en bijdragen van de rijksoverheid (15%). De gemeente Amsterdam en
het GVB financieren samen zo'n 35% en de overige 15% komt voor rekening van de industriële
partners (Hoek Loos, Nuon, Shell). EvoBus ontwikkelde de brandstofcelbus en levert de komende
twee jaar de technische ondersteuning.
CUTE: CLEAN URBAN TRANSPORT FOR EUROPE
De brandstofcelbussen zijn twee jaar lang in Amsterdam in het kader van het Europese project CUTE;
Clean Urban Transport for Europe. Het startschot voor dit project werd 2,5 jaar geleden in Amsterdam
gegeven.
De openbaar vervoerbedrijven van negen Europese steden doen mee aan CUTE, ieder met drie
bussen die de dagelijkse dienstregeling rijden. Twee jaar lang wordt zo onder verschillende
omstandigheden praktijkervaring en kennis opgedaan over (personen)vervoer met waterstof als
brandstof en de duurzame productie en distributie van waterstof.
Eén van de doelstellingen van CUTE is het leveren van een bijdrage aan de verbetering van het
leefmilieu in dichtbevolkt stedelijk gebied. Daarmee past CUTE in het milieubeleid van de gemeente
Amsterdam; reden voor Amsterdam en het GVB om mee te doen aan dit project.
Het GVB werkt hiervoor samen met de dienst Milieu en Bouwtoezicht van de gemeente Amsterdam
(milieu en veiligheid) en met een aantal partners uit het bedrijfsleven: Hoek Loos (waterstofproductie-
unit en tankstation), Nuon (leverancier stroom uit waterkracht) en Shell Hydrogen (advies en
onderzoek). Leverancier van de bus is EvoBus, een dochter van het Amerikaans-Duitse bedrijf
DaimlerChrysler. Naast de bussen levert EvoBus ook de technische ondersteuning voor duur van het
project.
Novem, de Nederlandse organisatie voor energie en milieu verzorgt als agentschap van het ministerie
van Economische Zaken de financiële bijdrage van het Rijk.
persbericht brandstofcelbus_121203.doc