Blauw New Media
----------- PERSBERICHT ----------------
Geld en carrière maken Nederlandse vrouw onzeker
Nederlandse vrouwen zijn onzeker als het gaat om hun financiële
positie en carrière. Ruim één op de drie (35%) heeft weinig vertrouwen
in de keuzes die ze maakt ten aanzien van haar financiële
investeringen. Opmerkelijk is dat nog meer vrouwen, maar liefst 41%,
zelfs ontevreden tot zeer ontevreden is over deze keuzes. Eén op de
vijf vrouwen is onzeker over haar carrièrekeuzes (21%), een zelfde
deel is er ook niet gelukkig mee. Het tegenovergestelde geldt voor
gezin, familie, relaties en vrienden: een overgrote meerderheid heeft
juist veel vertrouwen in haar keuzes op dit gebied en voelt zich er
ook goed bij. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Clearblue,
producent van onder meer de Clearblue Digitale Zwangerschapstest,
waarin 1.500 vrouwen tussen 18 en 40 jaar in zes Europese landen zijn
ondervraagd.
Carrière verliest van familie en vrienden
Ook wanneer gevraagd wordt naar wat Nederlandse vrouwen het
belangrijkste in hun leven vinden, winnen familie en vrienden het van
carrière. 6% besteedt haar tijd het liefst op kantoor, terwijl voor
ruim de helft (56%) familie de belangrijkste tijdsbesteding is. Ook in
de andere onderzochte landen (Groot-Brittannië, Frankrijk, Noorwegen,
Duitsland, Zweden) delft carrière het onderspit. Familie is in deze
landen zelfs nog populairder dan in Nederland. Zo staat bij 80% van
onze oosterburen familie op nummer één en ook voor de Engelsen en
Fransen steekt familie er met kop en schouders bovenuit
(respectievelijk 70% en 71%).
Opmerkelijk is dat ruim één op de vier Nederlandse vrouwen (26%)
sociale contacten als belangrijkste in haar leven ervaart, tegenover
9% van de Duitse vrouwen en 8% van de Zweedse vrouwen. Hobbies en
vakanties zijn bij de vrouwen al helemaal geen favoriet: een overgrote
minderheid van alle ondervraagde vrouwen noemt deze activiteiten niet
als belangrijkste (gemiddeld 4%). De vrouwen zijn hierover eensgezind.
Over het Clearblue onderzoek
Clearblue doet voortdurend onderzoek naar de houding van vrouwen ten
opzichte van belangrijke beslissingen in hun leven op het gebied van
zwangerschap en vruchtbaarheid, en naar trends en ontwikkelingen
hierin.
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Blauw
Research. In dit onderzoek zijn 1.500 vrouwen tussen 18 en 40 jaar uit
Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Noorwegen, Duitsland en Zweden
ondervraagd. De mening van vrouwen over onderwerpen zoals
gezinsplanning, carrière, familie, vrienden en relaties heeft in het
onderzoek een centrale plaats.
Met voortdurend onderzoek wil Clearblue inzicht krijgen in wat vrouwen
beweegt en in welke veranderingen en trends hierin zichtbaar zijn. De
resultaten gebruikt de organisatie vervolgens om haar producten en
diensten verder te ontwikkelen. Zo is eerder bijvoorbeeld onderzoek
gedaan naar de behoeften van vrouwen wanneer ze denken zwanger te
zijn. Hierop is de introductie van de Clearblue Digitale
Zwangerschapstest gebaseerd. Deze test is bedoeld om de interpretatie
van de resultaten van de test te vereenvoudigen en onzekerheid weg te
nemen. Omdat de onderzoeksuitkomsten van het laatste onderzoek een
helder en interessant inzicht geven in de maatschappelijke
ontwikkelingen en trends in de belevingswereld van vrouwen maakt
Clearblue deze resultaten ook openbaar.
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Ellen Cuijpers ellen.cuijpers@blauw.com; +31-10-4000900; Blauw
Research BV
Over Blauw: Blauw Research is onderdeel van Blauw Group, het snelst
groeiende bedrijf op het gebied van marktonderzoek en datacollectie in
Nederland , met 90 medewerkers en een omzet van 9 mln. Blauw Research
ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen
die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten
en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en
heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat
voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar
opdrachtgevers vooruit te helpen.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2003