11-2-2004
Nieuwe Citroën Xsara Picasso 1.6 HDi 16V
Citroën introduceert de Xsara Picasso met nieuwe 1.6 HDi 110 pk motor.
Dankzij deze nieuwe 1.6 HDi 16v direct ingespoten common rail
dieselmotor biedt de Xsara Picasso opmerkelijke voordelen die tot
uiting komen in prestaties, rijplezier en gereduceerd
brandstofgebruik.
Tegelijkertijd voert Citroën lichte wijzigingen door aan het uiterlijk
van de Xsara Picasso.
Met de komst van deze auto is het dieselgamma gecompleteerd met een
versie die zich nestelt in de top van het segment van compacte mpvs.
De lichte restyling geeft een extra dimensie aan het stijlvolle
ontwerp van dit model met nieuwe aluminium 15 velgen en het nieuwe
design van de wieldoppen.
Xsara Picasso: een commercieel succes
De komst van de Xsara Picasso in januari 2000 vormt een markante stap
in de vernieuwing van het modellengamma van Citroën. Het model voldoet
aan het wensenpakket van veel consumenten, hetgeen zich laat vertalen
in indrukwekkende verkoopcijfers: in drie jaar tijd zijn wereldwijd
850.000 exemplaren van de Xsara Picasso verkocht. Vanaf het moment van
zijn entree op de markt is dit model de benchmark in het segment van
compacte mpvs. In de loop der jaren wordt het gamma verder uitgebreid
met de Exclusive-versie (september 2001) en de 2.0i 16v in combinatie
met sequentieel bediende autoadaptieve automaat (januari 2003).
Nieuwe 1.6 HDi 16v 110
Om nog beter te kunnen voorzien in de behoefte van consumenten breidt
Citroën het aanbod van de Xsara Picasso verder uit met een versie die
wordt voorzien van de nieuwe 1.6 HDi 16v 110, die daarmee debuteert
bij Citroën. Deze motor profiteert ten volle van de meest actuele
progressie van moderne common rail technologie: betere prestaties en
meer rijplezier, minder geluid en resonanties en aanzienlijke reductie
van brandstofverbruik en schadelijke uitstoot. Citroën ontwikkelde
deze motor in samenwerking met Ford Motor Company als afgeleide van
een serie succesvolle motoren. De basis van dit nieuwe blok wordt
gevormd door de 1.4 HDi zoals die ook dienst doet in de Citroën Xsara,
C3 en C2. De toevoeging 110 dankt deze motor aan het vermogen van 110
pk (81 kW) bij 4.000 tpm. Het koppel bedraagt 240 Nm bij 1.750 tpm. In
combinatie met het relatief lage gewicht (1.313 kg) van de Xsara
Picasso staat deze motor garant voor uitstekende prestaties en
rijplezier van het hoogste niveau. De Citroën Xsara Picasso 1.6 HDi
16v 110 biedt een prestatieniveau dat vergelijkbaar is met dat van
concurrenten die veel zwaarder gemotoriseerd zijn. Zo vergt
acceleratie van 0-100 km/h slechts 10,8 sec. Belangrijk voordeel van
deze motor is dat zeventig procent van het maximale koppel reeds
beschikbaar is vanaf slechts 1.250 tpm, waardoor snel kan worden
opgeschakeld naar een hogere versnelling en het blok soepel blijft
reageren. Het soepele oppakken van het blok wordt versterkt door een
'overboost: indien gewenst, bijvoorbeeld bij snel passeren op
tweebaanswegen, komt een extra koppel beschikbaar van 20 Nm. Met de
260 Nm die dankzij de boostfunctie vrijkomt bij 2.000 tpm draagt deze
motor bij aan de actieve veiligheid.
Nieuwste technologie
De nieuwe 1.6 HDi 16v motor is geheel uit aluminium vervaardigd. Deze
materiaalkeuze leidt in combinatie met de geringere motorinhoud tot
een laag gewicht (120 kg) en uiterste compacte bouw van het blok,
zonder dat prestaties en rijplezier daaronder lijden. Ten opzichte van
het 1.4 HDi blok namen slag (+6,3 mm) en boring (+1,3 mm) toe, hetgeen
leidt tot een inhoud van 1.560 cc. Drukvulling van de cilinders wordt
verzorgd door een speciaal voor dit blok ontwikkelde turbocompressor
met variabele geometrie. Het formaat en de reactiesnelheid van deze
turbo zijn zodanig gekozen dat de motor optimaal reageert op gas
geven. De gehanteerde technologie weerspiegelt de meest actuele stand
van de techniek:
* Directe inspuiting via common rail techniek van de tweede
generatie, met verhoogde drukvulling (1.600 bar) en nauwere
verstuivergaten (6 met een diameter van 0,135 mm) waardoor de
brandstof beter wordt verneveld en een homogener mengsel wordt
verkregen. Gevolg: beperking van schadelijke uitstoot bij de bron.
* De verbrandingskamers zijn opnieuw vormgegeven met het oog op
verbetering van het rendement door wervelingen te reduceren.
* Het common rail systeem maakt optimaal gebruik van meervoudige
inspuiting die ervoor zorgt dat brandstof goed gedoseerd in de
cilinder komt. De elektronische eenheden leveren meer capaciteit
(+30%) en van de nieuwe injectoren werd de precisie verbeterd om
exact vier inspuitmomenten van het verbrandingsproces te bepalen:
twee injecties vooraf om geluid te reduceren, gevolgd door de twee
basisinjecties waarmee productie van stikstofoxide wordt
tegengegaan. Ten behoeve van een grotere effectiviteit van het
roetfilter vinden twee injecties achteraf plaats om uitlaatgassen
beter te zuiveren.
De nieuwste stand van common rail techniek laat de berijders
profiteren van voordelen die in de dagelijkse praktijk duidelijk naar
voren komen: reductie van geluid, schadelijke uitstoot en
brandstofgebruik, trillingsarme loop en rijplezier. Dankzij de common
rail techniek van de tweede generatie biedt deze nieuwe motor een
uitstekend rendement en comfort.
Roetfilter in loop 2004 beschikbaar
De nieuwe 1.6 HDi 16v 110 biedt een prima balans tussen goede
prestaties en zuinigheid, die ten goede komt aan het milieu.
Toepassing van de modernste technologie leidt ertoe dat het verbruik
en de uitstoot zoveel mogelijk worden gereduceerd en het rendement
optimaal is. De Citroën Xsara Picasso 1.6 HDi 16v 110 verbetert in dit
opzicht de prima prestaties van de HDi 90. Bij gecombineerd gebruik
bedraagt het verbruik slechts 5,1 l/100 km, een in dit segment
opmerkelijk lage waarde. De uitstoot van schadelijke stoffen wordt
effectief bestreden; de uitstoot van CO2 wordt gereduceerd tot
maximaal 131 g per kilometer. In de loop van 2004 zal een roetfilter
leverbaar worden, zoals dat ook reeds wordt toegepast op inmiddels
115.000 gebouwde exemplaren van de Citroën C5 (sinds januari 2001) en
Citroën C8. Deze versie zal door het leven gaan als Citroën Xsara
Picasso 1.6 HDi 16v 110 Euro IV. De poreuze structuur van het filter
absorbeert koolstofdeeltjes uit de uitlaatgassen. Zodra het filter
verzadigd is, zorgt het motormanagement voor een verhoging van de
temperatuur van de uitlaatgassen waardoor het filter zichzelf
regenereert en de opgeslagen roetdeeltjes bij een temperatuur van 550
°C worden verbrand. Om het regenereren te bevorderen wordt er een
vloeistof op basis van cerine (Eolys genaamd) aan de brandstof
toegevoegd. Dit gebeurt volledig automatisch, elke keer als er
brandstof wordt getankt. De nieuwe 1.6 HDi profiteert van de laatste
innovaties zoals die worden toegepast in de Citroën C5 en C8:
* Nieuw programma van de computer om het regeneratieproces van het
filter (verbranding van de koolstofdeeltjes) te verbeteren door de
temperatuur van uitlaatgassen te verhogen als de motor nog niet op
de juiste temperatuur is, bijvoorbeeld bij lagere snelheden in
stadsverkeer.
* Toepassing van een nieuw additief (Eolys II) waarmee het
onderhoudsinterval van het roetfilter aanzienlijk wordt verlengd
(120.000 km).
De motoren van de Citroën Xsara Picasso
De nieuwe motor vormt de completering van het motorenaanbod voor de
Citroën Xsara Picasso en komt daarbij naast de reeds langer leverbare
2.0 HDi met 90 pk. Dieselmotoren vormen in Europa de meerderheid van
de verkochte modellen, met name in het segment van compacte mpvs: 83%
van de in Frankrijk verkochte midi-mpvs heeft een dieselmotor. De 2.0
HDi 90 heeft een inhoud van 1.997 cc en maakt eveneens gebruik van
directe inspuiting via common rail techniek. Deze motor ontwikkelt 66
kW/90 pk bij 4.000 tpm en een koppel van 205 Nm bij 1.900 tpm. De
nieuwe 1.6 HDi 16v 110 is complementair en positioneert met nog betere
prestaties de Xsara Picasso in de top van zijn segment. In totaal
bestaat het motorengamma waarmee de Citroën Xsara Picasso wordt
geleverd naast de twee dieselmotoren uit drie benzinemotoren: 1.6i met
70 kW/95 pk, 1.8i 16v met 85 kW/117 pk en 2.0i 16v met 100 kW/137 pk.
Deze laatste is leverbaar in combinatie met de sequentieel bediende
autoadaptieve automaat.
De levering in Nederland van de Citroën Xsara Picasso 1.6 HDi 16v 110
start in april/mei 2004. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.
AutoRai