AutoRai

11-2-2004

Citroën C3 X-TR verlaat gebaande wegen

Op de Salon van Bologna toonde Citroën eind vorig jaar het concept C3 X-Treme. Met dit studiemodel onderzocht Citroën de wereld van de SUV: avontuurlijke recreatie op elke mogelijke ondergrond en op alle terreinen.

Op basis van de C3 zal Citroën een productieversie van dit studiemodel in het voorjaar op de markt brengen. De Citroën C3 X-TR heeft het robuuste uiterlijk van een SUV en een interieur met talrijke gebruiksmogelijkheden.

Uiterlijk: bescherming en recreatief gebruik Het uiterlijk van de C3 X-TR straalt een robuuste persoonlijkheid uit en geeft de bestuurder vertrouwen én biedt bovendien bescherming. Het front met de grote, zwarte grille laat zien dat de Citroën C3 X-TR onverzettelijk is. Tegen de zwarte grille steken de zilveren double chevrons nadrukkelijk af. De koplampen zijn van helder glas. De forse voorbumper gaat naadloos over in de flankbescherming die aan de rand van de wielkasten is aangebracht. Dit zwarte profiel van kunststof loopt aan beide zijkanten van de auto door aan de onderzijde tot aan de achterwielen. Net als aan de voorzijde hebben de wielkasten achter het dikke profiel ter bescherming en ook hier gaat het profiel naadloos over in de forse bumper. De Citroën C3 X-TR heeft hiermee rondom volledige bescherming van de carrosserie. Naast dit stevige kunststof profiel zijn subtiele stijlkenmerken aangebracht, waarmee de C3 zijn elegante lijn behoudt. Zo is de flankbescherming in de kleur van de carrosserie en de behuizing van de mistlampen in de voorbumper grijs gespoten. Ook aan de achterzijde is gebruik gemaakt van een grijs paneel dat sterk contrasteert met de zwarte bumper. Met deze uiterlijke verschijning en zijn verplaatsbare dakrails laat de Citroën C3 X-TR zien dat hij is gemaakt voor recreatief gebruik.

Gebruiksgemak
De Citroën C3 X-TR is ontwikkeld met het oog op dagelijks gebruik, in de stad, op de buitenweg en ook op minder verharde wegen. Zo zijn de niet gespoten bumpers beter bestand tegen parkeerschades en kleine beschadigingen (steenslag, krassen). Standaard worden forse banden gemonteerd (185/60 R 15) die op elk mogelijk wegdek borg staan voor uitstekend comfort en weggedrag. De dakrails zijn niet alleen een karakteristiek stijlkenmerk van de Citroën C3 X-TR, ze zijn ook uiterst praktisch en veelzijdig in het gebruik. In de basispositie zijn de rails in de lengterichting geplaatst om zo min mogelijk vat op de wind te hebben. Het lichtgrijze middengedeelte van elke rail kan worden uitgenomen en door één persoon met behulp van een speciale sleutel in enkele minuten dwars worden bevestigd. In die configuratie zijn zij in staat een daklast van maximaal 60 kg te dragen. Aanschaf van extra accessoires is dus niet noodzakelijk.

Veelzijdig en comfortabel interieur
Net als de C3 waarvan hij is afgeleid, beschikt de Citroën C3 X-TR over veel ruimte in het interieur, een hoge zitpositie die de bestuurder door de grote voorruit een goed zicht biedt op de weg. Ook passagiers hebben een verhoogde zitpositie en genieten van een ruim en licht interieur. De Citroën C3 X-TR wordt standaard uitgerust met comfortverhogende zaken als het Moduboard en met het uitrustingspakket Pack Enfant. Geheel in lijn met zijn recreatieve karakter is de bagageruimte volumineus, praktisch en flexibel. Dankzij het Moduboard kan een volledig vlakke laadvloer worden gecreëerd van laaddrempel tot aan de rugleuningen van de voorstoelen. Daarbij wordt het Moduboard gebruikt om het grote bergvak in de vloer van de bagageruimte af te dekken. De draagkracht van dit kunststof afdekscherm is vergelijkbaar met een traditionele bodem. Met de achterbank in normale positie bedraagt de inhoud van de bagageruimte 279 liter en bij neergeklapte achterbank bedraagt het volume 1.155 liter. Dankzij het Moduboard kan de bagageruimte op verschillende manieren worden ingedeeld om kleinere spullen veilig te kunnen vervoeren. Indien het niet in gebruik is, kan het Moduboard worden opgeborgen tegen de rugleuning van de achterbank. Achterpassagiers profiteren van het uitrustingspakket Pack Enfant, dat standaard op de Citroën C3 X-TR wordt geleverd en dat voorziet in bediening van het kinderslot in de achterportieren vanaf het dashboard, een tweede binnenspiegel om de kinderen achter te kunnen observeren, vliegtuigtafeltjes met pennenvakje, bekerhouder en ophanghaakjes aan de achterzijde van de voorstoelen en een 12V accessoireaansluiting achter.

Uitgebreid aanbod krachtige motoren
Rijplezier is een essentiële voorwaarde voor een auto die is ontwikkeld met het oog op recreatief gebruik. Daarom wordt de Citroën C3 X-TR uitgerust met de krachtigste motoren van het C3-gamma en worden alle versies standaard geleverd met het comfortabele en sportieve SensoDrive. De Citroën C3 X-TR krijgt de beschikking over twee verschillende motoren:


* De geheel nieuwe 1.4i 16v benzinemotor die een vermogen ontwikkelt van 65 kW/90 pk bij 5.250 tpm en waarvan het maximale koppel 133 Nm bij 3.250 tpm bedraagt. Negentig procent, dus 118 Nm, van dit maximale koppel komt al vrij bij slechts 1.800 tpm. Deze motor dankt de prima prestaties in combinatie met een laag geluidsniveau aan variabele klepstelling, een zestienkleps cilinderkop en verstevigingsribben in het cilinderblok. Deze nieuwe motor voldoet aan de toekomstige Euro IV norm.

* Met de 1.6i 16v beschikt de Citroën C3 X-TR over de krachtigste motorisering en het prestatieniveau dat deze auto plaatst in de top van zijn segment. Deze motor ontwikkelt een maximaal vermogen van 80 kW/110 pk bij 5.750 tpm en een koppel van 147 Nm bij 4.000 tpm. Hij levert uitstekende prestaties, ook bij lagere toerentallen en staat garant voor gunstige verbruikcijfers.

Veiligheidsvoorzieningen
Met zijn uitgebreide pakket aan veiligheidsvoorzieningen beschikt de Citroën C3 X-TR over actieve voorzieningen die alleen in de top van zijn segment gebruikelijk zijn. Net als andere versies van de C3 beschikt de X-TR over een te programmeren akoestisch waarschuwingssignaal bij overschrijding van de snelheid, cruise control, automatische verlichting en automatische inschakeling van de ruitenwissers.

Het remsysteem is voorzien van ABS en elektronische remkrachtverdeling, een noodstopassistent en automatische inschakeling van de alarmlichten bij hard afremmen. Met zijn onafhankelijke wielophanging (Mc Pherson met hydraulische schokdempers, torsiestabilisator vóór en semi-onafhankelijk, met getrokken draagarmen en flexibele traverse, hydraulische schokdempers, en torsiestabilisator achter) heeft de Citroën C3 X-TR een prima wegligging en exacte besturing. Als optie kan de Citroën C3 X-TR worden geleverd met ESP en antislipregeling. Dankzij de vele standaard voorzieningen biedt de Citroën C3 X-TR zijn inzittenden optimaal bescherming. Zes airbags (twee front-, twee zij- en twee gordijnairbags), in hoogte verstelbare rolgordels met pyrotechnische gordelspanners op de voorstoelen, drie driepunts rolgordels achter, drie hoofdsteunen op de achterbank die het zicht niet belemmeren en een beveiliging die vermijdt dat de stuurkolom het interieur indringt bij een aanrijding.

De Citroën C3 X-TR is vanaf begin April in Nederland leverbaar. De prijs is op dit moment nog niet bekend.