11-2-2004
Citroën C3 X-TR verlaat gebaande wegen
Op de Salon van Bologna toonde Citroën eind vorig jaar het concept C3
X-Treme. Met dit studiemodel onderzocht Citroën de wereld van de SUV:
avontuurlijke recreatie op elke mogelijke ondergrond en op alle
terreinen.
Op basis van de C3 zal Citroën een productieversie van dit studiemodel
in het voorjaar op de markt brengen. De Citroën C3 X-TR heeft het
robuuste uiterlijk van een SUV en een interieur met talrijke
gebruiksmogelijkheden.
Uiterlijk: bescherming en recreatief gebruik Het uiterlijk van de C3
X-TR straalt een robuuste persoonlijkheid uit en geeft de bestuurder
vertrouwen én biedt bovendien bescherming. Het front met de grote,
zwarte grille laat zien dat de Citroën C3 X-TR onverzettelijk is.
Tegen de zwarte grille steken de zilveren double chevrons nadrukkelijk
af. De koplampen zijn van helder glas. De forse voorbumper gaat
naadloos over in de flankbescherming die aan de rand van de wielkasten
is aangebracht. Dit zwarte profiel van kunststof loopt aan beide
zijkanten van de auto door aan de onderzijde tot aan de achterwielen.
Net als aan de voorzijde hebben de wielkasten achter het dikke profiel
ter bescherming en ook hier gaat het profiel naadloos over in de forse
bumper. De Citroën C3 X-TR heeft hiermee rondom volledige bescherming
van de carrosserie. Naast dit stevige kunststof profiel zijn subtiele
stijlkenmerken aangebracht, waarmee de C3 zijn elegante lijn behoudt.
Zo is de flankbescherming in de kleur van de carrosserie en de
behuizing van de mistlampen in de voorbumper grijs gespoten. Ook aan
de achterzijde is gebruik gemaakt van een grijs paneel dat sterk
contrasteert met de zwarte bumper. Met deze uiterlijke verschijning en
zijn verplaatsbare dakrails laat de Citroën C3 X-TR zien dat hij is
gemaakt voor recreatief gebruik.
Gebruiksgemak
De Citroën C3 X-TR is ontwikkeld met het oog op dagelijks gebruik, in
de stad, op de buitenweg en ook op minder verharde wegen. Zo zijn de
niet gespoten bumpers beter bestand tegen parkeerschades en kleine
beschadigingen (steenslag, krassen). Standaard worden forse banden
gemonteerd (185/60 R 15) die op elk mogelijk wegdek borg staan voor
uitstekend comfort en weggedrag. De dakrails zijn niet alleen een
karakteristiek stijlkenmerk van de Citroën C3 X-TR, ze zijn ook
uiterst praktisch en veelzijdig in het gebruik. In de basispositie
zijn de rails in de lengterichting geplaatst om zo min mogelijk vat op
de wind te hebben. Het lichtgrijze middengedeelte van elke rail kan
worden uitgenomen en door één persoon met behulp van een speciale
sleutel in enkele minuten dwars worden bevestigd. In die configuratie
zijn zij in staat een daklast van maximaal 60 kg te dragen. Aanschaf
van extra accessoires is dus niet noodzakelijk.
Veelzijdig en comfortabel interieur
Net als de C3 waarvan hij is afgeleid, beschikt de Citroën C3 X-TR
over veel ruimte in het interieur, een hoge zitpositie die de
bestuurder door de grote voorruit een goed zicht biedt op de weg. Ook
passagiers hebben een verhoogde zitpositie en genieten van een ruim en
licht interieur. De Citroën C3 X-TR wordt standaard uitgerust met
comfortverhogende zaken als het Moduboard en met het uitrustingspakket
Pack Enfant. Geheel in lijn met zijn recreatieve karakter is de
bagageruimte volumineus, praktisch en flexibel. Dankzij het Moduboard
kan een volledig vlakke laadvloer worden gecreëerd van laaddrempel tot
aan de rugleuningen van de voorstoelen. Daarbij wordt het Moduboard
gebruikt om het grote bergvak in de vloer van de bagageruimte af te
dekken. De draagkracht van dit kunststof afdekscherm is vergelijkbaar
met een traditionele bodem. Met de achterbank in normale positie
bedraagt de inhoud van de bagageruimte 279 liter en bij neergeklapte
achterbank bedraagt het volume 1.155 liter. Dankzij het Moduboard kan
de bagageruimte op verschillende manieren worden ingedeeld om kleinere
spullen veilig te kunnen vervoeren. Indien het niet in gebruik is, kan
het Moduboard worden opgeborgen tegen de rugleuning van de achterbank.
Achterpassagiers profiteren van het uitrustingspakket Pack Enfant, dat
standaard op de Citroën C3 X-TR wordt geleverd en dat voorziet in
bediening van het kinderslot in de achterportieren vanaf het
dashboard, een tweede binnenspiegel om de kinderen achter te kunnen
observeren, vliegtuigtafeltjes met pennenvakje, bekerhouder en
ophanghaakjes aan de achterzijde van de voorstoelen en een 12V
accessoireaansluiting achter.
Uitgebreid aanbod krachtige motoren
Rijplezier is een essentiële voorwaarde voor een auto die is
ontwikkeld met het oog op recreatief gebruik. Daarom wordt de Citroën
C3 X-TR uitgerust met de krachtigste motoren van het C3-gamma en
worden alle versies standaard geleverd met het comfortabele en
sportieve SensoDrive. De Citroën C3 X-TR krijgt de beschikking over
twee verschillende motoren:
* De geheel nieuwe 1.4i 16v benzinemotor die een vermogen ontwikkelt
van 65 kW/90 pk bij 5.250 tpm en waarvan het maximale koppel 133
Nm bij 3.250 tpm bedraagt. Negentig procent, dus 118 Nm, van dit
maximale koppel komt al vrij bij slechts 1.800 tpm. Deze motor
dankt de prima prestaties in combinatie met een laag geluidsniveau
aan variabele klepstelling, een zestienkleps cilinderkop en
verstevigingsribben in het cilinderblok. Deze nieuwe motor voldoet
aan de toekomstige Euro IV norm.
* Met de 1.6i 16v beschikt de Citroën C3 X-TR over de krachtigste
motorisering en het prestatieniveau dat deze auto plaatst in de
top van zijn segment. Deze motor ontwikkelt een maximaal vermogen
van 80 kW/110 pk bij 5.750 tpm en een koppel van 147 Nm bij 4.000
tpm. Hij levert uitstekende prestaties, ook bij lagere
toerentallen en staat garant voor gunstige verbruikcijfers.
Veiligheidsvoorzieningen
Met zijn uitgebreide pakket aan veiligheidsvoorzieningen beschikt de
Citroën C3 X-TR over actieve voorzieningen die alleen in de top van
zijn segment gebruikelijk zijn. Net als andere versies van de C3
beschikt de X-TR over een te programmeren akoestisch
waarschuwingssignaal bij overschrijding van de snelheid, cruise
control, automatische verlichting en automatische inschakeling van de
ruitenwissers.
Het remsysteem is voorzien van ABS en elektronische
remkrachtverdeling, een noodstopassistent en automatische inschakeling
van de alarmlichten bij hard afremmen. Met zijn onafhankelijke
wielophanging (Mc Pherson met hydraulische schokdempers,
torsiestabilisator vóór en semi-onafhankelijk, met getrokken
draagarmen en flexibele traverse, hydraulische schokdempers, en
torsiestabilisator achter) heeft de Citroën C3 X-TR een prima
wegligging en exacte besturing. Als optie kan de Citroën C3 X-TR
worden geleverd met ESP en antislipregeling. Dankzij de vele standaard
voorzieningen biedt de Citroën C3 X-TR zijn inzittenden optimaal
bescherming. Zes airbags (twee front-, twee zij- en twee
gordijnairbags), in hoogte verstelbare rolgordels met pyrotechnische
gordelspanners op de voorstoelen, drie driepunts rolgordels achter,
drie hoofdsteunen op de achterbank die het zicht niet belemmeren en
een beveiliging die vermijdt dat de stuurkolom het interieur indringt
bij een aanrijding.
De Citroën C3 X-TR is vanaf begin April in Nederland leverbaar. De
prijs is op dit moment nog niet bekend.
AutoRai