Gemeente Zwolle

Kamerverhuur in Zwolle: veiligheid voor alles


Datum uitgave: 10-02-2004

Onderwerp: veiligheid
De huurder
Een kamerverhuurpand moet voldoen aan de eisen van de bouwregelgeving (Bouwbesluit en Bijlage 9 van de bouwverordening). De afdeling Toezicht & Handhaving van de gemeente Zwolle controleert op eigen initiatief, of op uitnodiging, of een pand aan de regelgeving voldoet. Het gaat dan om brandveiligheid en bouwkundige gebreken. De controle op de veiligheid betekent vaak dat er aanpassingen aan het pand moeten worden gedaan. Als huurder heb je daar weinig mee te maken, behalve als er in het pand verbouwd wordt met alle overlast die daarbij hoort. De huurder moet dit overigens wettelijk toestaan.

Je kunt als huurder wel degelijk iets doen aan je eigen veiligheid. Bekijk eens voor jezelf of je op een goeie manier bij het raam kunt komen waar die vluchtladder hangt. Als je tussen allerlei rommel door moet en over een kast heen moet klimmen, dan kun je je afvragen of dat niet anders kan. Brandbare spullen in een gang maken dat een brand zich snel uitbreidt. Weg dus, geen papier of kapstokken met kleding en jassen. Je kunt kijken naar de sticker op de brandblussers of het al tijd is voor herkeuring. Als je gas ruikt, moet je niet alleen de gaskraan dichtdraaien en het raam openzetten, maar ook direct je huisbaas waarschuwen. Als die niet snel reageert, bel dan zelf - maar op zijn kosten - een erkend installateur. Je moet je huisbaas wel waarschuwen, want als je een gebrek ontdekt en dat niet meldt, kan de reparatie later voor rekening van de huurder komen.

Brand en keukens
Vanuit een kamer moet je in geval van nood naar twee kanten kunnen vluchten. Als dat niet kan en de gemeente constateert dat, komt er een noodmaatregel. Er worden dan op korte termijn rookmelders aangelegd. Gewone melders zijn lastig als de keukenafzuiging niet goed is en iedereen in huis kan horen dat jouw pannenkoeken klaar zijn. Betere rookmelders zijn hiervoor ongevoelig, daarom moeten deze rookmelders geplaatst worden. Deze zijn optisch, aangesloten op het lichtnet en aan elkaar gekoppeld. Als er ergens rook ontstaat, geven ze allemaal een doordringend geluidssignaal. En die keukenafzuiging moet ook verbeterd worden, puntje voor de huisbaas. De afdeling Toezicht & Handhaving van de gemeente maakt dan verder een lijst van bouwkundige en brandtechnische verbeteringen, die binnen een bepaalde termijn moeten zijn aangebracht.

Andere zaken als bijvoorbeeld tocht, verstopping en lekkage komen niet bij Toezicht & Handhaving terecht. Deze moeten in overleg met de huiseigenaar opgelost worden. Handige huurders kunnen veel zelf doen. Dat moeten huurders ook, want volgens het Burgerlijk Wetboek, Boek 7, zijn kleine herstellingen voor rekening van de huurder. Elektra en gas moeten aan de erkende installateur worden overgelaten. Als je kunt aantonen dat je betaald hebt voor de huur, bestaat er een huurovereenkomst. Deze is meestal schriftelijk vastgelegd. In dat geval valt een huurder ook onder de huurbepalingen van het Burgerlijk Wetboek, en kan daar dus ook een beroep op doen.

Rechten en plichten
Huiseigenaren dreigen soms met uitzetting om (redelijke) vragen van huurders niet te hoeven beantwoorden of klagers te straffen. Dat gaat niet zo makkelijk als het wordt voorgesteld. Huiseigenaar en huurder hebben beide rechten én plichten. Als huurders opzeggen, hebben ze een opzegtermijn tussen één en drie maanden. Verhuurders hebben een opzegtermijn van minimaal drie maanden - met een maand voor elk jaar dat de huur liep - tot maximaal zes maanden. In de wet wordt genoemd op welke zes gronden de huurovereenkomst kan worden opgezegd. Bij onenigheid beslist de rechter, want het gaat dan over rechtspraak tussen twee partijen. De gemeente Zwolle doet daar niets mee. Voor meer informatie over deze zaken kunt u terecht op internet www.overheid.nl op "wet en regelgeving". Ook kunt u contact opnemen met Bureau Rechtshulp, telefoon (038) 425 59 50 of www.bureaurechtshulp.nl. Bron: Gemeente Zwolle