februari 2004
J.C. Pleysierschool en De la Reyschool winnen Jan Ligthartprijs 2004
(11 februari)
Het onderwijsproject voor verloren groepen van de J.C. Pleysierschool
is de winnaar van de Jan Ligthartprijs 2004. Het Schrijversatelier van
de De la Reyschool ontving een extra prijs. Wethouder Pierre Heijnen
van onderwijs reikte de prijzen uit op de Haagse Onderwijsdag van 11
februari 2004. De prijs is bedoeld voor mensen uit Den Haag of
omgeving die bijdragen aan onderwijsvernieuwing en het effect daarvan
kunnen aantonen.
De Jan Ligthartprijs bestaat uit een bedrag van EUR 2.500,- en de Jan
Ligthart-sculptuur. De extra prijs is een bedrag van EUR 1.000,-. Het
bestuur van het Jan Ligthart Genootschap vormt de jury van de Jan
Ligthartprijs en ontving zes inzendingen.
J.C. Pleysierschool
De J.C. Pleysierschool is de initiator van een landelijk
onderwijsproject ten behoeve van 'verloren groepen'. Dit zijn kinderen
die schoolloos zijn, zoals fobische, ex-psychiatrische en zieke
leerlingen. De J.C. Pleysierschool biedt deze leerlingen onder meer
een website met een link naar de webschool. De webschool is de eerste
digitale school voor speciaal onderwijs en biedt lesmateriaal aan op
vmbo, havo en vwo-niveau. Ook is er een digitale schoolgids met beeld
en geluid die een impressie geeft van de school en de webschool. Op
deze manier krijgen honderden jonge mensen de kans om maatschappelijk
aan te haken en hun talenten in te zetten voor persoonlijke
ontwikkeling. Het bestuur van het Jan Ligthart Genootschap vindt dat
het initiatief van de J.C. Pleysierschool een stimulans verdient om
het bereiken van de landelijke doelgroep te realiseren.
Het Schrijversatelier
Het Schrijversatelier van de De la Reyschool is erop gericht nieuwe
media, meervoudige intelligentie en kunstzinnige vorming te gebruiken
in de klas. In het kader van het project heeft de school een opname-
en montagestudio en een schrijf-, lees- en videohoek ingericht, waarin
de verhalen worden gemaakt. Enkele doelstellingen van het
Schrijversatelier zijn aandacht schenken aan de eigen stem van
kinderen, het benaderen van kinderen als schrijvers zonder de
kinderlijke maat uit het oog te verliezen en schrijven centraal in
reguliere lessen te plaatsen. De jury is enthousiast over het
Schrijversatelier omdat het project erin slaagt de eigenheid van
kinderen vast te houden en een zeer hoogwaardig schrijversproduct met
de kinderen te maken, in een zeer esthetische uitvoering.
De prijsuitreiking is een initiatief van het Jan Ligthart Genootschap.
Dit genootschap zet zich in voor onderwijsvernieuwing in de
kennissamenleving, vooral in de Haagse regio. Het gedachtegoed van de
pedagoog Jan Ligthart (1859-1916) is daarbij het uitgangspunt.
Gemeente Den Haag