Ingezonden persbericht


Persbericht

---

Metro international boekt eerste kwartaalwinst sinds beursgang

Luxemburg/Amsterdam, 11 februari 2004

Metro International S.A. publiceerde vandaag haar eerste kwartaalwinst sinds haar beursnotering in augustus 2000. Sinds de lancering van de eerste Metro editie in Stockholm in 1995, heeft Metro meer dan 30 edities over de hele wereld gelanceerd en is Metro International in het vierde kwartaal winstgevend.

Metro publiceerde vandaag haar vierde kwartaal- en jaarcijfers voor 2003. De jaarlijkse netto omzet steeg met 43% tot US$ 203.6 miljoen. De netto omzet in het vierde kwartaal steeg in vergelijking tot het vierde kwartaal van 2002 met 39% naar US$ 64,4 miljoen. De groep boekt voor het vierde kwartaal tevens een netto winst van US$ 15,5 miljoen.

De netto-omzet van Metro Holland steeg in vergelijking tot het vierde kwartaal van 2002 met 16%. Voor het hele jaar behaalde Metro Holland een netto-omzet stijging van 18%. Metro Holland was zowel in het vierde kwartaal als het hele jaar winstgevend.

Pelle Törnberg, President and CEO of Metro International, zegt: Dit is een doorbraak voor Metro. We hebben onze eerste kwartaalwinst behaald als een beursgenoteerd bedrijf. In het vierde kwartaal heeft de groep een record operationele winst behaald van US$ 2,3 miljoen voor goodwill en de inkomsten van de verkoop van een minderheidsbelang in Metro Frankrijk. Voor het eerst hebben alle divisies (Zweden, Rest van Europa en Rest van de Wereld) in het vierde kwartaal operationele winst behaald. We hebben tevens een sterke balans met US$ 43,6 miljoen aan liquide middelen en een netto schuld van $ 0,6 miljoen.

Het laatste bereiksonderzoek van Gallup, dat in november 2003 werd uitgevoerd, laat zien dat Metro de best gelezen krant ter wereld is buiten Japan. Het aantal dagelijkse lezers steeg met 4% naar 12,8 miljoen lezers. Gemiddeld heeft Metro 2,8 lezers per krant. 48% van de Metro lezers zijn tussen 15 en 34 jaar en 47% van de lezers is vrouw. Het wereldwijde onderzoek uitgevoerd door TNS Gallup is met 30.000 respondenten in 16 landen het grootste in zijn soort.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Silvio de Groot, algemeen directeur Metro Holland, 020 511 4000 /06 21843755.

Metro wordt in Nederland van maandag t/m vrijdag in een oplage van 345.000 en op zaterdag in een oplage van 200.000 gratis verspreid via de NS-stations, RET Rotterdam, enkele universiteiten, veerdiensten, ziekenhuizen en parkeergarages. De 1.205.000 lezers (NOM DoelgroepMonitor, nov. 2002-okt. 2003) zijn over het algemeen jong, welstandig, goed opgeleid en werkzaam of studerend.

Metro is het grootste gratis dagblad van de wereld. Metro wordt uitgegeven in 34 edities in 16 landen in 14 talen: Stockholm, Malmö, Gothenburg, Denemarken, Kopenhagen, Aarhus, Helsinki, Hongarije, Praag Warschau, Nederland, Rome, Milaan, Athene, Barcelona, Madrid, Zaragoza, Sevilla, La Coruna, Alicante, Valencia, Parijs, Marseille, Lyon, Toulouse, Lille, Santiago de Chili, Philadelphia, Boston, Toronto, Montreal, HongKong, Seoel en Pusan.