Lijst Pim Fortuyn


PERSBERICHT

Den Haag, 11 februari 2004

LPF tegen infraheffing plan hofstra

Pest gewone man niet uit de auto

De LPF steunt, in tegenstelling tot de linkse partijen, het plan Hofstra (VVD) niet. Met het VVD-plan tot invoering van een infraheffing zullen autos worden belast naar het aantal gereden kilometers, veiligheid, de uitstoot en zuinigheid. Het vervolgplan is om de heffing naar plaats en tijd uit te breiden. Tijdens een debat vandaag in de Kamer achtte de Lijst Pim Fortuyn (LPF) dit plan onaanvaardbaar. De LPF is tegen een dergelijke invoering, omdat hiermee de gewone man op weg naar zijn werk uit de spits wordt gepest.

De spitsheffing zal immers de rijke automobilist niet uit zijn auto halen, aldus LPF-woordvoerder Max Hermans.

Een eerlijke prijs voor het weggebruik wordt op dit moment al gerealiseerd door middel van de benzineaccijns. Een verschuiving van BPM en Wegenbelasting naar de accijns zou ook recht doen aan: de gebruiker betaalt.

Met het plan van de VVDer Hofstra, Naar een moderne en eerlijke infraheffing 2008-2016 wordt volgens de LPF geen eerlijke prijs voor het weggebruik bereikt.

Als tweede doelstelling in het voorstel van de liberalen wordt meer rechtstreekse financiering van de infrastructuur genoemd. Financiering verduidelijken is geen reden om het pad van de kilometerheffing in te slaan, aldus LPFer Hermans. Voor dit doel is de invoering van het plan Hofstra volstrekt overbodig. Om de relatie tussen de automobilist en de financiering van de benodigde infrastructuur duidelijker aan te brengen, wil de Lijst Pim Fortuyn een motie indienen om de opbrengsten van de BPM (luxebelasting) en de accijnzen volledig aan te wenden ten behoeve van de Nederlandse infrastructuur. Dit lijkt ons een eenvoudiger weg.

Hermans: Een gevolg van het plan Hofstra is verder dat de administratieve lasten verder zullen stijgen. De kilometerregistratie zal veel bureaucratie tot gevolg hebben, om over de mogelijkheden tot fraude maar te zwijgen.

Het kabinet heeft vandaag gedebatteerd over de uitvoering van deze motie, waarbij het plan Hofstra met open armen door de minister van Verkeer en Waterstaat is ontvangen. Mevrouw Peijs ziet het plan als ondersteuning van haar voorgenomen beleidslijn.

Eind 2002 werd een motie Hofstra (VVD), VanVroonhoven-Kok (CDA) en Van As (LPF) door de Tweede Kamer aangenomen. In deze motie werd de regering gevraagd om te komen tot verschuiving van belasting op bezit van een auto naar belasting op gebruik van een auto. Ook werd verzocht de huidige grondslagen voor de autobelastingen, t.w. waarde, gewicht en brandstoftype te vervangen door de variabelen: veiligheid, schoon en zuinig, en beslag op infrastructuur.

Overigens is de LPF nog steeds van mening dat het kwartje van Kok aan de automobilist moet worden teruggegeven.