Lijst Pim Fortuyn
PERSBERICHT
Den Haag, 11 februari 2004
LPF tegen infraheffing plan hofstra
Pest gewone man niet uit de auto
De LPF steunt, in tegenstelling tot de linkse partijen, het plan
Hofstra (VVD) niet. Met het VVD-plan tot invoering van een
infraheffing zullen autos worden belast naar het aantal gereden
kilometers, veiligheid, de uitstoot en zuinigheid. Het vervolgplan is
om de heffing naar plaats en tijd uit te breiden. Tijdens een debat
vandaag in de Kamer achtte de Lijst Pim Fortuyn (LPF) dit plan
onaanvaardbaar. De LPF is tegen een dergelijke invoering, omdat
hiermee de gewone man op weg naar zijn werk uit de spits wordt gepest.
De spitsheffing zal immers de rijke automobilist niet uit zijn auto
halen, aldus LPF-woordvoerder Max Hermans.
Een eerlijke prijs voor het weggebruik wordt op dit moment al
gerealiseerd door middel van de benzineaccijns. Een verschuiving van
BPM en Wegenbelasting naar de accijns zou ook recht doen aan: de
gebruiker betaalt.
Met het plan van de VVDer Hofstra, Naar een moderne en eerlijke
infraheffing 2008-2016 wordt volgens de LPF geen eerlijke prijs voor
het weggebruik bereikt.
Als tweede doelstelling in het voorstel van de liberalen wordt meer
rechtstreekse financiering van de infrastructuur genoemd. Financiering
verduidelijken is geen reden om het pad van de kilometerheffing in te
slaan, aldus LPFer Hermans. Voor dit doel is de invoering van het plan
Hofstra volstrekt overbodig. Om de relatie tussen de automobilist en
de financiering van de benodigde infrastructuur duidelijker aan te
brengen, wil de Lijst Pim Fortuyn een motie indienen om de opbrengsten
van de BPM (luxebelasting) en de accijnzen volledig aan te wenden ten
behoeve van de Nederlandse infrastructuur. Dit lijkt ons een
eenvoudiger weg.
Hermans: Een gevolg van het plan Hofstra is verder dat de
administratieve lasten verder zullen stijgen. De kilometerregistratie
zal veel bureaucratie tot gevolg hebben, om over de mogelijkheden tot
fraude maar te zwijgen.
Het kabinet heeft vandaag gedebatteerd over de uitvoering van deze
motie, waarbij het plan Hofstra met open armen door de minister van
Verkeer en Waterstaat is ontvangen. Mevrouw Peijs ziet het plan als
ondersteuning van haar voorgenomen beleidslijn.
Eind 2002 werd een motie Hofstra (VVD), VanVroonhoven-Kok (CDA) en Van
As (LPF) door de Tweede Kamer aangenomen. In deze motie werd de
regering gevraagd om te komen tot verschuiving van belasting op bezit
van een auto naar belasting op gebruik van een auto. Ook werd verzocht
de huidige grondslagen voor de autobelastingen, t.w. waarde, gewicht
en brandstoftype te vervangen door de variabelen: veiligheid, schoon
en zuinig, en beslag op infrastructuur.
Overigens is de LPF nog steeds van mening dat het kwartje van Kok aan
de automobilist moet worden teruggegeven.