BOVAG en RAI: Variabel belastingsysteem voor auto goed idee
10 February 2004
Het idee van Tweede Kamerlid Pieter Hofstra (VVD) om het hele systeem
van autobelastingen op de helling te zetten valt bij BOVAG en RAI in
goede aarde. Het huidige systeem van BPM en MRB is niet meer van deze
tijd, zegt Peter Janssen namens beide organisaties. Een variabel
systeem waarbij de automobilist betaalt naar gebruik is veel
eerlijker."
De insteek die Hofstra kiest om de hoogte van de autobelastingen te
laten afhangen van aspecten als milieukwaliteiten en veiligheid is
interessant. Hoe dat systeem er dan precies gaat uitzien vind ik iets
voor de uitwerking, het gaat er nu om dat de politieke partijen moed
tonen om het huidige systeem te vervangen door een beter, aldus
Janssen.
BOVAG en RAI roepen het kabinet ook op om haast te maken met de
veranderingen in de autobelastingen. Onder druk van Europese
regelgeving zijn de prijzen voor nieuwe autos in Nederland
bovengemiddeld gestegen. Het resultaat daarvan is dat de consumenten
nu zon 300 miljoen per jaar meer aan BPM en BTW voor de auto afdragen
dan in het verleden. BOVAG en RAI stellen voor om, vooruitlopend op
een totale reorganisatie van de autobelastingen, dit bedrag alvast te
investeren in een teruggaveregeling van de BPM bij export van
gebruikte autos en betere regeling voor de inbouw van accessoires en
milieuvoorzieningen in autos.
BOVAG