Helder pensioenoverzicht hard nodig
10 februari 2004
Staatssecretaris Rutte neemt resultaten Meldpunt Pensioenzorgen in
ontvangst
Consumenten vinden dat de informatie over hun pensioen te kort schiet
en niet begrijpelijk is. Dit blijkt uit het Meldpunt Pensioenzorgen
van de Consumentenbond. De bond vindt dat de overheid moet garanderen
dat alle consumenten heldere en uniforme pensioeninformatie krijgen.
De bond heeft om dit te bewerkstelligen tien aanbevelingen geschreven.
Staatssecretaris Rutte van Sociale Zaken en Werkgelegenheid beaamt dat
pensioen een belangrijk onderwerp is en neemt de aanbevelingen ter
harte.
Bij het Meldpunt Pensioenzorgen van de
Consumentenbond hebben 653 consumenten hun zorgen geuit over pensioen.
Meer dan de helft van alle reacties ging over het gebrek aan en
onduidelijke informatie over pensioen. Veel consumenten gaven aan dat
het jaarlijkse pensioenoverzicht niet duidelijk is en onvoldoende
inzicht geeft in het opgebouwde pensioenbedrag. Dit leidt tot
onzekerheid over hun toekomstige financiële situatie. De
Consumentenbond heeft tien aanbevelingen geschreven voor
pensioenuitvoerders en de overheid. De belangrijkste aanbeveling is
dat de overheid moet stimuleren dat alle consumenten een uniform en
helder pensioenoverzicht van hun pensioenuitvoerder ontvangen.
Pensioenuitvoerders praten momenteel over de opzet van een uniform
overzicht. Uiterlijk januari 2006 moeten de pensioenuitvoerders
eenduidige pensioenoverzichten sturen naar consumenten. De bond wil
dat die datum in de nieuwe Pensioenwet wordt opgenomen.
Andere aanbevelingen van de bond, gaan over het centrale
pensioenregister. Een centraal pensioenregister geeft consumenten een
overzicht van hun huidige pensioen en dat bij vorige werkgevers. Ook
moet de overheid toegankelijke en tijdige informatie geven over
wijzigingen in de AOW in de toekomst. Mensen vragen zich namelijk af
of de AOW wel blijft bestaan. Consumenten moeten genoeg tijd hebben om
zelf maatregelen te treffen bij veranderingen in het pensioenstelsel.
Tot slot wil de bond dat de overheid een speciaal
pensioeninformatienummer opent waar mensen vragen over pensioen
krijgen beantwoord of waar mensen worden doorverwezen naar de juiste
instantie. Mensen die vragen hebben over echtscheiding en pensioen en
over wonen en werken in het buitenland kunnen nergens terecht. De
Consumentenbond vindt dat de overheid een rol heeft als het gaat om
dit soort vragen.
Rutte is enthousiast over de aanbevelingen van de Consumentenbond en
geeft toe de pensioenuitvoerders te stimuleren een uniform
pensioenoverzicht te maken. Ook meldt hij dat de overheid consumenten
beter zal informeren over de toekomst van de AOW.
Voor meer informatie over dit bericht: pers@consumentenbond.nl
Bezoek ook de website van het Ministerie van Sociale Zaken (opent in
nieuw venster)
Consumentenbond