Ingezonden persbericht


Persbericht

Esselte introduceert nieuwe strategie merken

Groei verwacht door vernieuwde merkenstrategie

Frankfurt, Duitsland, 9 februari, 2004 - Hoe positioneer je 'gevouwen karton' (archiefmappen), hoe concurreer je met de pen (elektronische labelmakers) en hoe raak je een gevoelige snaar met bureau-accessoires? Esselte, 's werelds grootste fabrikant van kantoorartikelen, doet precies dat met een wereldwijd initiatief op het gebied van merkenbouw en sales promotie.

Moderne uitstraling
Onderzoek door Esselte heeft aangetoond dat de consument een grote affiniteit heeft met die producten die bijdragen aan hun succes, omdat het de tevredenheid vergroot over het geleverde werk. Het onderzoek liet ook zien dat consumenten ruimte voor verbetering zagen in de logo's van de huidige merken. Na 30 mogelijke logo's te hebben getest onder consumenten in de Verenigde Staten, Frankrijk, Nederland, Duitsland en Denemarken, vond Esselte logo's die op het gebied van moderne uitstraling, dynamiek en innovatie significant hoger scoorden dan de huidige logo's.

"Onze nieuwe merklogo's gebruiken hetzelfde icoon/symbool voor ieder merk, waardoor continuïteit ontstaat en duidelijk wordt dat de merken tot dezelfde familie behoren," aldus Helena Wong, hoofd marketing van Esselte." De nieuwe logo's zijn een betere afspiegeling van onze business en sluiten aan bij waar we voor staan: organisatorische oplossingen."

From to do.....to done
Esselte heeft besloten zich te richten op marketingactiviteiten met betrekking tot de vijf kern-merken - Esselte, Pendaflex, DYMO, Leitz en Xyron. De vertegenwoordiging van elk merk verschilt per werelddeel. Zo richt het bedrijf zich wereldwijd op DYMO en Xyron, in de Verenigde Staten op Pendaflex, in Europa op Esselte en Leitz en in Azië en Afrika op Esselte. Deze beslissing stelt het bedrijf in staat ieder merk financieel te ondersteunen met een aanzienlijk verhoogd budget.

Esselte zal een nieuwe wereldwijde advertentiecampagne introduceren die consumenten zal laten zien hoe Esselte en de merken van Esselte het leven en het werk eenvoudiger maken. Met de slogan 'From To Do .... To Done' weerspiegelen de advertenties de persoonlijke tevredenheid en die van collega's over prestaties en geleverd werk. De beelden bij de slogan laten administratief medewerkers, mensen met een eenmanszaak en directeuren van kleine ondernemingen zien die genieten van hun succesmomenten met Esselte producten en diensten. De advertentiecampagne gaat van start in het tweede kwartaal van 2004 in damesbladen en bladen gericht op kleine bedrijven.

"Het bouwen aan onze merken is een van de kernstrategieën waarmee we onze groei willen versnellen en onze inkomsten de komende jaren willen verdubbelen," aldus Magnus Nicolin, president en CEO van Esselte.

Esselte, producent van merken als Esselte, Leitz, Pendaflex en DYMO legt de nadruk niet alleen op de detailhandel maar ook op de consument. "Om onze verkoop te ondersteunen, moeten we er voor zorgen dat 'onze producten over de toonbank vliegen'", vervolgde Nicolin. Om de consument effectief te bereiken zal Esselte voor 2004 haar marketing-, research- en ontwikkelingsbudget verdubbelen.

Esselte zal vanaf april 2004 voor al haar merken ook een nieuwe verpakkingslijn introduceren. De verpakkingen zullen onder andere de nieuwe logo's gaan voeren en een vernieuwde look krijgen met verbeterde stopability en shopability.

"Als we echt willen groeien en marktleider in deze branche willen blijven, moeten we ons onderscheiden en de consument innovatie en toegevoegde waarde bieden," aldus Helena Wong. En, vervolgt Wong, "Door ons te richten op de bekendheid van de consument met onze producten, kunnen we een pull effect creëren waar zowel Esselte als onze distributiepartners van kunnen profiteren".

Over Esselte
Esselte is het moederbedrijf van DYMO, met het hoofdkantoor in Stamford, Connecticut, USA. Met een omzet van 1,2 miljard dollar is Esselte marktleider als producent van kantoorartikelen. Esselte heeft dochterbedrijven in 26 landen en er werken 5.900 mensen wereldwijd. Het bedrijf ontwikkelt innovatieve oplossingen om het moderne huisleven en het werk te vereenvoudigen. Esselte verkoopt meer dan 30.000 producten in ruim 120 landen. De primaire merken van Esselte zijn DYMO, Esselte, Leitz, Oxford, Pendaflex en Xyron. Esselte is in 1913 in Zweden opgericht als SLT (Sveriges Litgrafiska Tryckeri), na de samenvoeging van 13 Zweedse grafische bedrijven. Voor meer informatie kunt u kijken op: www.esselte.com



Ingezonden persbericht