9-2-2004
Fiat Doblò / Doblò Cargo modeljaar 2004
De nieuwe Fiat Doblò / Doblò Cargo is gewijzigd wat betreft stijl en
vormgeving. Het Doblò programma kent drie attractieve kenmerken die op
veel belangstelling kunnen rekenen.
Als eerste de revolutionaire 1.3 MultiJet 16-kleps motor, de beste
kleine turbodiesel die de auto-industrie op dit moment te bieden
heeft, als tweede de 1.9 JTD met een hoger vermogen en koppel (105 pk
en 205 Nm) terwijl het brandstofverbruik met maar liefst 10 procent
werd beperkt en tenslotte een speciale Family 7-zitter die een
bijzonder veelzijdig interieur combineert met een attractieve prijs.
De Fiat Doblò biedt voor het modeljaar 2004 bovendien vier nieuwe
kleuren (cedergroen en mundoblauw, en de metallickleuren astroblauw en
opaalgroen) en een tweekleurig dashboard (donkergrijs van boven en
blauw van onderen) met een geheel nieuw instrumentenpaneel. De
bekleding van de stoelen en de deurpanelen voor werd ook gewijzigd.
Bovendien kregen de Familys nieuwe wieldoppen.
Ondanks het gewijzigde uiterlijk en de nieuwe uitrusting blijft de
Doblò het non-conformistische model in het Fiat programma. De Fiat
Doblò modeljaar 2004 vormt een originele interpretatie van een aantal
traditionele Fiat-waarden: een bij uitstek Italiaans voertuig dat het
leven van alledag vereenvoudigt door zijn praktische, ruime en
veelzijdige eigenschappen en moderne motoren.
De nieuwe motoren combineren uitstekende prestaties met een
aantrekkelijk brandstofverbruik (de resultaten horen tot de beste in
de categorie 1B) en vormen een maatwerkoplossing voor zowel het
distributievervoer als ritten over langere afstanden. Prominente
nieuwe motor is de revolutionaire 1.3 16v MultiJet met een vermogen
van 70 pk bij 4000 tpm en een koppel van 184 Nm bij 1750 tpm. Deze
motor is de kleinste en meest geavanceerde tweede generatie Common
Rail direct ingespoten dieselmotor. Met de compacte, technologisch
geavanceerde nieuwe motor haalt de Fiat Doblò / Doblò Cargo modeljaar
2004 een riante topsnelheid van maar liefst 145 km/uur bij een
ultralaag brandstofverbruik van maar 6,7 l/100 km binnen de bebouwde
kom, 4,9 l/100 km buiten de bebouwde kom en een gecombineerd verbruik
van 5,5 l/100 km. De nieuwe 1.3 MultiJet motor is vanaf februari te
bestellen.
Naast dit juweeltje van motortechniek blijft de vernieuwde Fiat Doblò
/ Doblò Cargo in de modeljaar 2004 range leverbaar met de 1.9 JTD, die
echter een vermogen heeft gekregen van 105 pk bij 4000 tpm en een
hoogste koppel van 205 Nm at 1750 tpm. Het is een soepele en flexibele
krachtbron die prestaties en rijcomfort als van een benzinemotor
combineert met een laag brandstofverbruik: de topsnelheid bedraagt 168
km/uur bij een verbruik van 7,5 l/100 km binnen de bebouwde kom, 4,8
l/100 km buiten de bebouwde kom en 5,8 l/100 km gemengd.
Gebleven zijn de 65 pk sterke 1.2 motor die zich ruimschoots bewezen
heeft, de capabele 103 pk sterke 1.6 16v, de 63 pk krachtige
natuurlijk aangezogen 1.9 Diesel en de 1.6 Bi-power (benzine en
aardgas) krachtbron.
De Fiat Doblò / Doblò Cargo blijft ook in het modeljaar 2004 de meest
veelzijdige auto, die een ongelooflijke hoeveelheid ruimte biedt
binnen een totale lengte van slechts 4,16 meter. Het no-nonsense
concept maakt de Fiat Doblò / Doblò Cargo ideaal voor de meest
uiteenlopende behoeften, van werkpaard voor het midden- en
kleinbedrijf tot praktisch vrijetijdsvoertuig. Meest recente voorbeeld
van die veelzijdigheid is de nieuwe Family versie met ruimte voor 7
personen op drie zitrijen.
Dat de Fiat Doblò wordt ervaren als een innovatief en veelzijdig
voertuig bewijst ook zijn marktaandeel. In 2003 werden er meer dan
46.000 voertuigen verkocht in Europa, goed voor een marktaandeel van
10 procent. Daarmee wordt bovendien aangetoond dat de Fiat Doblò ook
echt geeft wat hij belooft, als betrouwbare en ruimhartige partner in
het werk van alledag. Sterke punten zijn in dat verband aspecten als:
Royale schuifdeuren opzij die over een volle breedte van 685
millimeter openen voor een optimale toegankelijkheid; De
versnellingspook op het dashboard, als middel om directer te schakelen
en de doorgang in de cabine te verbeteren; Een versie met verhoogd dak
en een indrukwekkend laadvolume van 3,8 m3 bij een inwendige hoogte
van ruim anderhalve meter; De krachtige 1.9 JTD turbodiesel met een
vermogen van maar liefst 105 pk Leverbaar met de 1.6 Bi-power motor
(loopt op benzine of aardgas) met de gasreservoirs tegen de onderzijde
van de laadvloer, zodat het niet ten koste gaat van de laadruimte.
De Fiat Doblò / Doblò Cargo modeljaar 2004 is ook een schoolvoorbeeld
van veiligheid, zowel actief, passief als preventief. Hij is bijzonder
makkelijk te manoeuvreren, heeft een uitstekende wegligging en is
uitstekend te beheersen. De nieuwe modellen hebben twee airbags voor
en twee opzij.
De Fiat Doblò / Doblò Cargo modeljaar 2004 is leverbaar in een
ongelooflijk aantal uitvoeringen: 20 carrosserieconfiguraties in twee
specificatieniveaus (basis en SX); 5 motoren (65 pk 1.2, 103 pk 1.6,
63 pk 1.9 D, 70 pk 1.3 MultiJet en 105 pk 1.9 JTD), verder de 1.6
Bi-power; 11 carrosseriekleuren (6 metallic en 5 gewoon) en een brede
keus aan opties en accessoires. Daarnaast wordt er een aantal
uitvoeringen omgebouwd en aangepast door externe specialisten.
Originele,eigentijdse vormgeving
Een van de kenmerken van de Fiat Doblò / Doblò Cargo is dat de
beschikbare inwendige ruimte aanzienlijk groter is dan de uitwendige
afmetingen suggereren. De Fiat Doblò / Doblò Cargo modeljaar 2004
houdt die winnende kenmerken, in de vorm van 3,2 m3 effectieve
laadruimte in de standaard uitvoering en 3,8 kuub in de versie met
verhoogd dak. Bovendien is de volledige laadruimte effectief te
gebruiken.
De vlakke laadvloer heeft een tilhoogte van maar 53 cm, wat het laden
en lossen enorm vereenvoudigt. De ruimte tussen de wielkasten bedraagt
120 cm, zodat een pallet probleemloos geladen kan worden.
De Doblò / Doblò Cargo kreeg voor het modeljaar 2004 een totaal nieuw
dashboard dat aan de bovenkant donkergrijs is en helderblauw van
onderen. Onderdeel van het dashboard is een nieuw instrumentenpaneel
met een andere grafische indeling, een tripcomputer die informatie
geeft over o.a. de afgelegde afstand en het verbruik, een digitaal
multifunctioneel display en een toerenteller; de versies met 1.9 D en
1.6 Bi-power motor houden het oude instrumentenpaneel.
Op het tweeregelige centrale display bevinden zich een klok,
kilometerteller, thuiskomfunctie en koplampverstelling.
Krachtige, soepele motoren
De Fiat Doblò / Doblò Cargo modeljaar 2004 wordt gebruikt als
bedrijfsauto door klanten die soms wel 30.000 kilometer of meer per
jaar rijden. Zij willen vooral een betrouwbare en flexibele auto met
een laag verbruik en motoren met een grote trekkracht, die zich op een
soepele manier inpassen in het stadsverkeer.
De vernieuwde Doblò komt aan deze verlangens tegemoet met zes motoren
die een zuinig verbruik koppelen aan prestaties en rijcomfort, maar
ook rekening houden met het milieu. Leverbaar zijn twee
benzinemotoren: de 1.2 8klepper met een vermogen van 65 PK (47.5 kW)
en de 103 PK (76 kW) sterke 1.6 16-klepper. Verder bestaat het
motorenprogramma uit drie dieselmotoren: de 70 PK (51 kW) 1.3 MultiJet
16-klepper, de 105 bhp (77 kW) 1.9 JTD en de 63 PK (46 kW) 1.9 D. Last
but not least is er als zesde krachtbron de 1.6 liter Bi-power motor,
die zowel op benzine als op aardgas loopt.
Deze motoren worden gecombineerd met drie verschillende
versnellingsbakken, allemaal handgeschakeld en met vijf versnellingen.
De schakelpook zit op het dashboard en laat zich vlot bedienen. De
technische specificaties van de jaargang 2004 zijn als volgt.
1.9 JTD (105 pk)
De nieuwe Fiat Doblò Cargo is te leveren met een krachtiger versie van
de 1.9 JTD turbodiesel met Common Rail technologie. De nieuwe 1.9 JTD,
een verdere ontwikkeling van de bijzonder succesvolle 100 PK motor,
biedt 5 procent meer vermogen (van 74 kW naar 77 kW) en een koppel dat
met 2.5 procent is toegenomen (van 200 Nm naar 205 Nm), maar veel
belangrijker is nog dat het brandstofverbruik gemiddeld met niet
minder dan 10 procent is afgenomen en is teruggelopen van 6,4 l/100 km
naar 5,8 l/100 km. Die beperking van het verbruik werd gerealiseerd
door minutieuze aanpassingen aan het elektronische regelsysteem van de
inspuitpomp, de verstuivers, de verbrandingskamer, inlaatpoorten en de
cilinderkop. Daardoor werd het mogelijk om de ingespoten hoeveelheid
brandstof heel nauwkeurig af te stemmen op de vermogenbehoefte. Het
resultaat is een efficiëntere verbranding en betere prestaties, en een
sneller reagerende motor ondanks het lagere verbruik en het lagere
emissie- en geluidsniveau. De ideale motor dus voor veelrijders, die
een comfortabele en zuinige motor willen, maar niet wensen in te
leveren qua prestaties.
1.3 MultiJet 16v (70 pk)
De 70 PK 1.3 MultiJet 16-klepper is de kleinste en meest geavanceerde
tweede generatie Common Rail direct ingespoten dieselmotor.
Waarachtige kleinkunst op motorengebied: hij weegt maar 130 kg, is
niet groter dan 50 cm bij 65 cm (lengte x hoogte) en werd zodanig
vormgegeven dat zijn componenten nauwelijks ruimte in beslag nemen.
Het is een bijzonder rationeel ontwerp, efficiënt en betrouwbaar, en
de krachtigste motor in zijn klasse met een turbolader met vaste
geometrie. Deze compacte en geavanceerde nieuwe motor levert ook
uitstekende prestaties en een perfecte efficiency (5,5 l/100 km in
gemengd verkeer) en heeft een zo goed als levenslange garantie. Hij
werd ontworpen voor een effectieve levensduur van 250.000 km. De
mechanische delen hebben vrijwel geen onderhoud nodig, zelfs het
vervangen van de distributieriem na 80.000 km is komen te vervallen.
De olieverversingsinterval werd verlengd van 20.000 naar 30.000 km.
De voordelen van het MultiJet systeem
In tegenstelling tot motoren met Common Rail Unijet technologie, zijn
deze tweede generatie Common Rail motoren in staat tot meerdere
inspuitingen (3 tot 5). Beide systemen zijn gebaseerd op dezelfde
technische principes. Ook bij de Unijet motoren is er al sprake van
een pilot inspuiting die de temperatuur en druk in de cilinder
verhoogt vlak voor de arbeidsslag.
Bij de MultiJet motor wordt de hoofdinspuiting verdeeld in een aantal
kleinere deelinspuitingen; daardoor verloopt het verbrandingsproces
geleidelijker en efficiënter, en zijn het verbrandingsgeluid en de
emissievorming beter onder controle te houden. Wat de architectuur
betreft verschillen de MultiJet Common Rail dieselmotoren van de
Unijet Common Rail versies in twee essentiële opzichten: de
verstuivers en de elektronische regeleenheid. Er werd een nieuwe
generatie verstuivers ontwikkeld die in staat is om de tijd tussen
twee inspuitingen te beperken. Om de hoeveelheid ingespoten brandstof
te kunnen reduceren werd door de technici van Fiat een nieuwe
intelligente regeleenheid ontwikkeld die in staat is om het
inspuitpatroon continu aan te passen aan veranderingen in drie
parameters, namelijk het motortoerental, het koppel dat wordt gevraagd
en de temperatuur van de koelvloeistof. Door toepassing van het
MultiJet inspuitsysteem ontstaat een motor die onder alle
omstandigheden bijzonder soepel functioneert. De geluidsemissie en
trillingen werden beperkt de in- en uitlaatsystemen te optimaliseren,
terwijl de speling tussen de krukas en het motorblok werd
gemarginaliseerd door een gecomputeriseerde selectie van de
hoofdlagers.
Grote prestaties, stil en schoon. De 1.3 MultiJet maakt gebruik van
een uitlaatgasnabehandelingssysteem dat is gebaseerd op een
katalysator in de motorruimte. Zelfs tijdens het opwarmen van de motor
beperkt hij al de uitstoot. Net als bij andere modellen van de Fiat
Groep is de katalysator direct achter de uitstroomopening van de turbo
gemonteerd. Het is een betere plaats dan onder de vloer, omdat de
katalysator daardoor sneller op temperatuur komt en de katalytische
werking daardoor wordt verbeterd. In combinatie met een
uitlaatgasrecirculatiesysteem en een elektronisch aangestuurde
recirculatieklep in dit systeem levert deze constructie bijzonder lage
emissiewaarden op. Voor wat betreft het onderhoud werd de
olieverversingsinterval verlengd tot 30.000 km in plaats van 10.000 km
(zoals bij natuurlijk aangezogen dieselmotoren als de 1.9 D), zodat
het milieu aanzienblijk minder met afgewerkte olie wordt belast. De
motor gebruikt een olie met een lage viscositeit (laag
brandstofverbruik) en is milieuvriendelijk. Bij olieverversingen wordt
alleen de papieren cartridge van het oliefilter vervangen. Dit
vooruitstrevende staaltje van motortechniek levert voor de kopers
dubbel voordeel op. Vergeleken met de 1.9 natuurlijk aangezogen diesel
verbruikt de 1.3 MultiJet over een afstand van 30.000 km zoveel minder
brandstof en wordt er zodanig bespaard op het onderhoud dat het totale
kostenverschil 660 Euro bedraagt in het voordeel van de 1.3 MultiJet.
Het verschil in aanschafprijs is daardoor in minder dan een jaar
terugverdiend.
Overige motoren voor 2004
1.2 Fire (65 pk)
Een betrouwbare, elastische, plezierige en stille motor is de
beproefde 1242 cc Fire, ideaal voor korte en middellange afstanden en
frequent stop-and-go verkeer zoals in de binnenstad. Deze motor
koppelt een laag verbruik (7,5 l/100 km over de totale cyclus) aan
goede prestaties (142 km/uur topsnelheid). Hij heeft een hoogste
vermogen van 65 PK bij 5500 tpm en een koppel van 102 Nm (10.4 kgm)
bij 3500 tpm.
1.6 16v Torque (103 pk)
Deze 1596 cc 4 cilinder motor uit het Torque programma levert al vanaf
lage toerentallen een hoog koppel. En is daardoor in staat tot een
flexibele rijstijl. Het maximum vermogen bedraagt 103 PK bij 5750 tpm,
het hoogste koppel 145 Nm bij 4000 tpm. 85 Procent van het
aandrijfkoppel is al beschikbaar bij 2100 tpm. De topsnelheid bedraagt
166 km/uur.
1.9 D (63 pk)
Een conventionele voorkamerdiesel, robuust, betrouwbaar en economisch,
is deze 63 PK sterke 1.9 D met een wervelkamer (Ricardo) voor een
effectieve menging van brandstof en lucht, een gelijkmatige
verbranding, een lage uitstoot en een laag geluidsniveau.
1.6 Bi-power
De Doblò / Doblò Cargo modeljaar 2004 Bi-power loopt op benzine of op
aardgas (CNG). Gestart wordt hij met benzine, maar daarna schakelt hij
onmiddellijk en automatisch over op aardgas. Terugschakelen van
aardgas naar benzine gaat met een simpele druk op een knop, die zich
in de buurt van de handrem bevindt. De motor heeft een Phased
Sequential Multipoint brandstofinspuitsysteem, dat elektronisch zowel
de benzine- als aardgasinspuiting regelt, en daarmee het verbruik, de
emissiewaarde en de prestaties.
De prestaties bij het gebruik van aardgas liggen zon 10 procent onder
de prestaties met benzine als brandstof. In het eerste geval bedraagt
het vermogen 68 kW (92 PK) bij 5750 tpm, met benzine als brandstof
komt hij op 76 kW (103 PK) bij hetzelfde toerental (1.6 Torque motor).
Het koppel bedraagt resp. 130 en 145 Nm bij 4000 tpm. De Doblò / Doblò
Cargo Bi-power heeft drie cilindervormige aardgasreservoirs
(toegestane druk 200 bar bij 15°C) met een capaciteit van 111 liter
(gelijk aan 18 kg of 26,4 m3), goed voor een actieradius van 300
kilometer.De cilinders zitten onder de vloer en zijn goed beschermd
tegen beschadiging.
De Doblò / Doblò Cargo Bi-power heeft een laag verbruik (9 m3/100 km
of 6,3 kg/100 km als gecombineerd gemiddelde) en een minimale uitstoot
bij een maximale veiligheid, zodat er geen enkele beperking geldt voor
deze voertuigen.
Vorig jaar werden meer dan 1000 Doblò Cargos met Bi-power motor
verkocht in Europa, waarvan de helft in Duitsland, waar deze versie 15
procent van de totale Doblò verkopen voor zijn rekening neemt.
Nieuwe 7-zits Doblò Famaly(geel kenteken) Nieuw in het Doblò programma
is een 7-zits Family voor al die automobilisten die een zo groot
mogelijke functionaliteit en praktische inzetbaarheid willen
combineren met een zo laag mogelijke prijs. Aan de ene kant benadrukt
de 7-zits Family de veelzijdigheid en het aanpassingsvermogen van de
auto, terwijl hij aan de andere kant perfect voldoet aan de eisen die
de zakelijke berijder aan zijn auto stelt.
De Doblò Family 7-zitter is een compacte en bijzonder toegankelijke
auto, zowel constructief als qua kostprijs, en daarom de ideale
oplossing voor iedereen die zakelijk en particulier vervoer wil
combineren in één voertuig, of voor het eigen vervoer een zo flexibel
mogelijk voertuig wil. Kortom, een functioneel werktuig in plaats van
een luxe auto met alle denkbare comfort. De Doblò Family 7-zitter
heeft ruimte voor zes passagiers buiten de chauffeur, en voor 3000
liter (3 m3) aan bagage of lading door de posities van de modulaire
stoelen op de tweede en derde zitrij aan te passen.
Binnen een lengte van 4,16 meter is er plaats voor 7 personen: twee
voorin, drie in het midden en twee achter. De drie stoelen in het
midden hebben individueel neerklapbare rugleuningen en kunnen worden
opgeklapt om de twee stoelen achterin makkelijker toegankelijk te
maken. De tweezits achterbank is ook makkelijk op te klappen, en zelfs
in zijn geheel te verwijderen. Het voertuig is bijzonder flexibel in
te delen: met de achterbank verwijderd is er zon 750 liter aan
bagageruimte beschikbaar; wordt de tweede zitrij ook opgeklapt dan
groeit de laadruimte tot 3.000 liter. Alle stoelen hebben driepunts
gordels. De Doblò Family 7-zitter is te leveren met de 1.3 16v
MultiJet, de1.9 JTD en de 1.6 16v motoren, en heeft standaard ABS, een
chauffeursairbag en twee schuifdeuren opzij.
Nieuwe ideeën voor een superieur comfort
De Fiat Doblò / Doblò Cargo modeljaar 2004 is stiller, comfortabeler
en zuiniger. Stiller betekent veiliger, omdat de chauffeur ook op
langere ritten alert blijft door het lage geluidsniveau in de auto.
Geluid en trillingen werden daarom verder beperkt, zowel het
mechanische geluid van de aandrijflijn als het windgeruis om de auto.
Het mechanische geluid werd aan de bron gereduceerd, dus bij de in- en
uitlaat van de motor, de wielophanging, het platform, etc.
Tegelijkertijd werd de cabine beter geïsoleerd. Bijvoorbeeld door de
ontwikkeling van een geluiddempende scheidingswand voor de Doblò
Cargo, die het geluidsniveau met 3 decibel reduceert in vergelijking
met een conventionele scheidingswand. Hij wordt standaard gemonteerd
op de SX uitvoering en is een optie bij de overige versies.
Om het rijcomfort te verbeteren en de trillingen te beperken werd ook
de slag van de schokdempers aangepast en de camber van de bladveren.
Het effect van wegoneffenheden dringt daardoor nog nauwelijks door tot
in de auto. Tenslotte werd bij de Family de ophanging van de
zijschuifdeuren aangepast zodat het minder kracht kost om ze te openen
en te sluiten, zowel van binnen als van buiten. De handgreep in de
auto kreeg een makkelijker te bedienen ontgrendelhendel, als
vervanging van de tot nu toe gebruikte knop.
Versies en kleuren
De Doblò / Doblò Cargo modeljaar 2004 is een bijzonder flexibele
bedrijfsauto, te leveren in een basis- en SX Luxury
Edition-uitvoering. Hij biedt keus uit 20 carrosserievormen met of
zonder ruiten, met 3, 4 of 5 deuren, met een normaal of hoog dak, met
een laadvermogen van 625 of 805 kg. Tot de standaarduitvoering horen
asymmetrische deuren achter met ruiten, beschermstrippen opzij, een
aflegvak onder het cabinedak, een scheidingswand, zes sjorogen,
middelhoge carrosseriepanelen in de laadruimte, stuurbekrachtiging
(optioneel bij de 1.2 motor), tripcomputer, toerenteller,
koplampverstelling, getinte ruiten, startblokkering,
bewegingbegrenzers op de stoelen en FPS.
De SX Luxury Edition heeft daarnaast een schuifdeur rechts, een in de
hoogte verstelbaar stuurwiel, spiegelhuizen in de kleur van de
carrosserie, chauffeursstoel met armleuning, hoogteverstelling en
lendesteun, elektrisch bediende zijruiten, centrale vergrendeling mét
afstandsbediening, een mat in de laadruimte en mistlampen. Ook
standaard in de SX Luxury Edition zijn airco, elektrisch verstel- en
verwarmbare buitenspiegels alsmede parkeersensoren.
Door een brede keus aan opties is het voertuig nog veelzijdiger en
functioneler te maken. Leverbaar zijn bijvoorbeeld een verhoogd dak
(3,8 m3 effectieve laadruimte); hoger nuttig laadvermogen (805 kg
excl. chauffeur); een lichtkap in het dak; een opklapbare
passagiersstoel met een rugleuning die om te klappen is tot tafeltje,
een scheidingsrooster of een lage scheidingswand lang lading mee te
kunnen nemen.
Leverbaar zijn verder een hoogwaardig informatiesysteem als CONNECT,
twee typen radios (met cassette- of CD-speler), elektrisch bediende
verwarmde buitenspiegels, een verwarmde achterruit met wisser, ABS,
airbags voor de chauffeur en passagier, en sidebags.
De Doblò / Doblò Cargo is eigenlijk duizend autos in één, en biedt
daarom elke klant een maatwerkoplossing voor zijn transportprobleem.
Rechtstreeks af fabriek, of door aanpassing achteraf bij een
specialist. Want ook voor dit soort aanpassingen, van servicewagen tot
auto voor geconditioneerd vervoer, vormt de Doblò Cargo de ideale
basis, ondersteund door de ervaring en het vakmanschap van de dealers.
AutoRai