AutoRai

9-2-2004

Fiat Doblò / Doblò Cargo modeljaar 2004

De nieuwe Fiat Doblò / Doblò Cargo is gewijzigd wat betreft stijl en vormgeving. Het Doblò programma kent drie attractieve kenmerken die op veel belangstelling kunnen rekenen.

Als eerste de revolutionaire 1.3 MultiJet 16-kleps motor, de beste kleine turbodiesel die de auto-industrie op dit moment te bieden heeft, als tweede de 1.9 JTD met een hoger vermogen en koppel (105 pk en 205 Nm) terwijl het brandstofverbruik met maar liefst 10 procent werd beperkt en tenslotte een speciale Family 7-zitter die een bijzonder veelzijdig interieur combineert met een attractieve prijs.

De Fiat Doblò biedt voor het modeljaar 2004 bovendien vier nieuwe kleuren (cedergroen en mundoblauw, en de metallickleuren astroblauw en opaalgroen) en een tweekleurig dashboard (donkergrijs van boven en blauw van onderen) met een geheel nieuw instrumentenpaneel. De bekleding van de stoelen en de deurpanelen voor werd ook gewijzigd. Bovendien kregen de Familys nieuwe wieldoppen.

Ondanks het gewijzigde uiterlijk en de nieuwe uitrusting blijft de Doblò het non-conformistische model in het Fiat programma. De Fiat Doblò modeljaar 2004 vormt een originele interpretatie van een aantal traditionele Fiat-waarden: een bij uitstek Italiaans voertuig dat het leven van alledag vereenvoudigt door zijn praktische, ruime en veelzijdige eigenschappen en moderne motoren.

De nieuwe motoren combineren uitstekende prestaties met een aantrekkelijk brandstofverbruik (de resultaten horen tot de beste in de categorie 1B) en vormen een maatwerkoplossing voor zowel het distributievervoer als ritten over langere afstanden. Prominente nieuwe motor is de revolutionaire 1.3 16v MultiJet met een vermogen van 70 pk bij 4000 tpm en een koppel van 184 Nm bij 1750 tpm. Deze motor is de kleinste en meest geavanceerde tweede generatie Common Rail direct ingespoten dieselmotor. Met de compacte, technologisch geavanceerde nieuwe motor haalt de Fiat Doblò / Doblò Cargo modeljaar 2004 een riante topsnelheid van maar liefst 145 km/uur bij een ultralaag brandstofverbruik van maar 6,7 l/100 km binnen de bebouwde kom, 4,9 l/100 km buiten de bebouwde kom en een gecombineerd verbruik van 5,5 l/100 km. De nieuwe 1.3 MultiJet motor is vanaf februari te bestellen.

Naast dit juweeltje van motortechniek blijft de vernieuwde Fiat Doblò / Doblò Cargo in de modeljaar 2004 range leverbaar met de 1.9 JTD, die echter een vermogen heeft gekregen van 105 pk bij 4000 tpm en een hoogste koppel van 205 Nm at 1750 tpm. Het is een soepele en flexibele krachtbron die prestaties en rijcomfort als van een benzinemotor combineert met een laag brandstofverbruik: de topsnelheid bedraagt 168 km/uur bij een verbruik van 7,5 l/100 km binnen de bebouwde kom, 4,8 l/100 km buiten de bebouwde kom en 5,8 l/100 km gemengd.

Gebleven zijn de 65 pk sterke 1.2 motor die zich ruimschoots bewezen heeft, de capabele 103 pk sterke 1.6 16v, de 63 pk krachtige natuurlijk aangezogen 1.9 Diesel en de 1.6 Bi-power (benzine en aardgas) krachtbron.

De Fiat Doblò / Doblò Cargo blijft ook in het modeljaar 2004 de meest veelzijdige auto, die een ongelooflijke hoeveelheid ruimte biedt binnen een totale lengte van slechts 4,16 meter. Het no-nonsense concept maakt de Fiat Doblò / Doblò Cargo ideaal voor de meest uiteenlopende behoeften, van werkpaard voor het midden- en kleinbedrijf tot praktisch vrijetijdsvoertuig. Meest recente voorbeeld van die veelzijdigheid is de nieuwe Family versie met ruimte voor 7 personen op drie zitrijen.

Dat de Fiat Doblò wordt ervaren als een innovatief en veelzijdig voertuig bewijst ook zijn marktaandeel. In 2003 werden er meer dan 46.000 voertuigen verkocht in Europa, goed voor een marktaandeel van 10 procent. Daarmee wordt bovendien aangetoond dat de Fiat Doblò ook echt geeft wat hij belooft, als betrouwbare en ruimhartige partner in het werk van alledag. Sterke punten zijn in dat verband aspecten als: Royale schuifdeuren opzij die over een volle breedte van 685 millimeter openen voor een optimale toegankelijkheid; De versnellingspook op het dashboard, als middel om directer te schakelen en de doorgang in de cabine te verbeteren; Een versie met verhoogd dak en een indrukwekkend laadvolume van 3,8 m3 bij een inwendige hoogte van ruim anderhalve meter; De krachtige 1.9 JTD turbodiesel met een vermogen van maar liefst 105 pk Leverbaar met de 1.6 Bi-power motor (loopt op benzine of aardgas) met de gasreservoirs tegen de onderzijde van de laadvloer, zodat het niet ten koste gaat van de laadruimte.

De Fiat Doblò / Doblò Cargo modeljaar 2004 is ook een schoolvoorbeeld van veiligheid, zowel actief, passief als preventief. Hij is bijzonder makkelijk te manoeuvreren, heeft een uitstekende wegligging en is uitstekend te beheersen. De nieuwe modellen hebben twee airbags voor en twee opzij.

De Fiat Doblò / Doblò Cargo modeljaar 2004 is leverbaar in een ongelooflijk aantal uitvoeringen: 20 carrosserieconfiguraties in twee specificatieniveaus (basis en SX); 5 motoren (65 pk 1.2, 103 pk 1.6, 63 pk 1.9 D, 70 pk 1.3 MultiJet en 105 pk 1.9 JTD), verder de 1.6 Bi-power; 11 carrosseriekleuren (6 metallic en 5 gewoon) en een brede keus aan opties en accessoires. Daarnaast wordt er een aantal uitvoeringen omgebouwd en aangepast door externe specialisten.

Originele,eigentijdse vormgeving
Een van de kenmerken van de Fiat Doblò / Doblò Cargo is dat de beschikbare inwendige ruimte aanzienlijk groter is dan de uitwendige afmetingen suggereren. De Fiat Doblò / Doblò Cargo modeljaar 2004 houdt die winnende kenmerken, in de vorm van 3,2 m3 effectieve laadruimte in de standaard uitvoering en 3,8 kuub in de versie met verhoogd dak. Bovendien is de volledige laadruimte effectief te gebruiken.

De vlakke laadvloer heeft een tilhoogte van maar 53 cm, wat het laden en lossen enorm vereenvoudigt. De ruimte tussen de wielkasten bedraagt 120 cm, zodat een pallet probleemloos geladen kan worden.

De Doblò / Doblò Cargo kreeg voor het modeljaar 2004 een totaal nieuw dashboard dat aan de bovenkant donkergrijs is en helderblauw van onderen. Onderdeel van het dashboard is een nieuw instrumentenpaneel met een andere grafische indeling, een tripcomputer die informatie geeft over o.a. de afgelegde afstand en het verbruik, een digitaal multifunctioneel display en een toerenteller; de versies met 1.9 D en
1.6 Bi-power motor houden het oude instrumentenpaneel.

Op het tweeregelige centrale display bevinden zich een klok, kilometerteller, thuiskomfunctie en koplampverstelling.

Krachtige, soepele motoren
De Fiat Doblò / Doblò Cargo modeljaar 2004 wordt gebruikt als bedrijfsauto door klanten die soms wel 30.000 kilometer of meer per jaar rijden. Zij willen vooral een betrouwbare en flexibele auto met een laag verbruik en motoren met een grote trekkracht, die zich op een soepele manier inpassen in het stadsverkeer.

De vernieuwde Doblò komt aan deze verlangens tegemoet met zes motoren die een zuinig verbruik koppelen aan prestaties en rijcomfort, maar ook rekening houden met het milieu. Leverbaar zijn twee benzinemotoren: de 1.2 8klepper met een vermogen van 65 PK (47.5 kW) en de 103 PK (76 kW) sterke 1.6 16-klepper. Verder bestaat het motorenprogramma uit drie dieselmotoren: de 70 PK (51 kW) 1.3 MultiJet 16-klepper, de 105 bhp (77 kW) 1.9 JTD en de 63 PK (46 kW) 1.9 D. Last but not least is er als zesde krachtbron de 1.6 liter Bi-power motor, die zowel op benzine als op aardgas loopt.

Deze motoren worden gecombineerd met drie verschillende versnellingsbakken, allemaal handgeschakeld en met vijf versnellingen. De schakelpook zit op het dashboard en laat zich vlot bedienen. De technische specificaties van de jaargang 2004 zijn als volgt.


1.9 JTD (105 pk)
De nieuwe Fiat Doblò Cargo is te leveren met een krachtiger versie van de 1.9 JTD turbodiesel met Common Rail technologie. De nieuwe 1.9 JTD, een verdere ontwikkeling van de bijzonder succesvolle 100 PK motor, biedt 5 procent meer vermogen (van 74 kW naar 77 kW) en een koppel dat met 2.5 procent is toegenomen (van 200 Nm naar 205 Nm), maar veel belangrijker is nog dat het brandstofverbruik gemiddeld met niet minder dan 10 procent is afgenomen en is teruggelopen van 6,4 l/100 km naar 5,8 l/100 km. Die beperking van het verbruik werd gerealiseerd door minutieuze aanpassingen aan het elektronische regelsysteem van de inspuitpomp, de verstuivers, de verbrandingskamer, inlaatpoorten en de cilinderkop. Daardoor werd het mogelijk om de ingespoten hoeveelheid brandstof heel nauwkeurig af te stemmen op de vermogenbehoefte. Het resultaat is een efficiëntere verbranding en betere prestaties, en een sneller reagerende motor ondanks het lagere verbruik en het lagere emissie- en geluidsniveau. De ideale motor dus voor veelrijders, die een comfortabele en zuinige motor willen, maar niet wensen in te leveren qua prestaties.


1.3 MultiJet 16v (70 pk)
De 70 PK 1.3 MultiJet 16-klepper is de kleinste en meest geavanceerde tweede generatie Common Rail direct ingespoten dieselmotor. Waarachtige kleinkunst op motorengebied: hij weegt maar 130 kg, is niet groter dan 50 cm bij 65 cm (lengte x hoogte) en werd zodanig vormgegeven dat zijn componenten nauwelijks ruimte in beslag nemen. Het is een bijzonder rationeel ontwerp, efficiënt en betrouwbaar, en de krachtigste motor in zijn klasse met een turbolader met vaste geometrie. Deze compacte en geavanceerde nieuwe motor levert ook uitstekende prestaties en een perfecte efficiency (5,5 l/100 km in gemengd verkeer) en heeft een zo goed als levenslange garantie. Hij werd ontworpen voor een effectieve levensduur van 250.000 km. De mechanische delen hebben vrijwel geen onderhoud nodig, zelfs het vervangen van de distributieriem na 80.000 km is komen te vervallen. De olieverversingsinterval werd verlengd van 20.000 naar 30.000 km.

De voordelen van het MultiJet systeem
In tegenstelling tot motoren met Common Rail Unijet technologie, zijn deze tweede generatie Common Rail motoren in staat tot meerdere inspuitingen (3 tot 5). Beide systemen zijn gebaseerd op dezelfde technische principes. Ook bij de Unijet motoren is er al sprake van een pilot inspuiting die de temperatuur en druk in de cilinder verhoogt vlak voor de arbeidsslag.

Bij de MultiJet motor wordt de hoofdinspuiting verdeeld in een aantal kleinere deelinspuitingen; daardoor verloopt het verbrandingsproces geleidelijker en efficiënter, en zijn het verbrandingsgeluid en de emissievorming beter onder controle te houden. Wat de architectuur betreft verschillen de MultiJet Common Rail dieselmotoren van de Unijet Common Rail versies in twee essentiële opzichten: de verstuivers en de elektronische regeleenheid. Er werd een nieuwe generatie verstuivers ontwikkeld die in staat is om de tijd tussen twee inspuitingen te beperken. Om de hoeveelheid ingespoten brandstof te kunnen reduceren werd door de technici van Fiat een nieuwe intelligente regeleenheid ontwikkeld die in staat is om het inspuitpatroon continu aan te passen aan veranderingen in drie parameters, namelijk het motortoerental, het koppel dat wordt gevraagd en de temperatuur van de koelvloeistof. Door toepassing van het MultiJet inspuitsysteem ontstaat een motor die onder alle omstandigheden bijzonder soepel functioneert. De geluidsemissie en trillingen werden beperkt de in- en uitlaatsystemen te optimaliseren, terwijl de speling tussen de krukas en het motorblok werd gemarginaliseerd door een gecomputeriseerde selectie van de hoofdlagers.

Grote prestaties, stil en schoon. De 1.3 MultiJet maakt gebruik van een uitlaatgasnabehandelingssysteem dat is gebaseerd op een katalysator in de motorruimte. Zelfs tijdens het opwarmen van de motor beperkt hij al de uitstoot. Net als bij andere modellen van de Fiat Groep is de katalysator direct achter de uitstroomopening van de turbo gemonteerd. Het is een betere plaats dan onder de vloer, omdat de katalysator daardoor sneller op temperatuur komt en de katalytische werking daardoor wordt verbeterd. In combinatie met een uitlaatgasrecirculatiesysteem en een elektronisch aangestuurde recirculatieklep in dit systeem levert deze constructie bijzonder lage emissiewaarden op. Voor wat betreft het onderhoud werd de olieverversingsinterval verlengd tot 30.000 km in plaats van 10.000 km (zoals bij natuurlijk aangezogen dieselmotoren als de 1.9 D), zodat het milieu aanzienblijk minder met afgewerkte olie wordt belast. De motor gebruikt een olie met een lage viscositeit (laag brandstofverbruik) en is milieuvriendelijk. Bij olieverversingen wordt alleen de papieren cartridge van het oliefilter vervangen. Dit vooruitstrevende staaltje van motortechniek levert voor de kopers dubbel voordeel op. Vergeleken met de 1.9 natuurlijk aangezogen diesel verbruikt de 1.3 MultiJet over een afstand van 30.000 km zoveel minder brandstof en wordt er zodanig bespaard op het onderhoud dat het totale kostenverschil 660 Euro bedraagt in het voordeel van de 1.3 MultiJet. Het verschil in aanschafprijs is daardoor in minder dan een jaar terugverdiend.

Overige motoren voor 2004


1.2 Fire (65 pk)
Een betrouwbare, elastische, plezierige en stille motor is de beproefde 1242 cc Fire, ideaal voor korte en middellange afstanden en frequent stop-and-go verkeer zoals in de binnenstad. Deze motor koppelt een laag verbruik (7,5 l/100 km over de totale cyclus) aan goede prestaties (142 km/uur topsnelheid). Hij heeft een hoogste vermogen van 65 PK bij 5500 tpm en een koppel van 102 Nm (10.4 kgm) bij 3500 tpm.


1.6 16v Torque (103 pk)
Deze 1596 cc 4 cilinder motor uit het Torque programma levert al vanaf lage toerentallen een hoog koppel. En is daardoor in staat tot een flexibele rijstijl. Het maximum vermogen bedraagt 103 PK bij 5750 tpm, het hoogste koppel 145 Nm bij 4000 tpm. 85 Procent van het aandrijfkoppel is al beschikbaar bij 2100 tpm. De topsnelheid bedraagt 166 km/uur.


1.9 D (63 pk)
Een conventionele voorkamerdiesel, robuust, betrouwbaar en economisch, is deze 63 PK sterke 1.9 D met een wervelkamer (Ricardo) voor een effectieve menging van brandstof en lucht, een gelijkmatige verbranding, een lage uitstoot en een laag geluidsniveau.


1.6 Bi-power
De Doblò / Doblò Cargo modeljaar 2004 Bi-power loopt op benzine of op aardgas (CNG). Gestart wordt hij met benzine, maar daarna schakelt hij onmiddellijk en automatisch over op aardgas. Terugschakelen van aardgas naar benzine gaat met een simpele druk op een knop, die zich in de buurt van de handrem bevindt. De motor heeft een Phased Sequential Multipoint brandstofinspuitsysteem, dat elektronisch zowel de benzine- als aardgasinspuiting regelt, en daarmee het verbruik, de emissiewaarde en de prestaties.

De prestaties bij het gebruik van aardgas liggen zon 10 procent onder de prestaties met benzine als brandstof. In het eerste geval bedraagt het vermogen 68 kW (92 PK) bij 5750 tpm, met benzine als brandstof komt hij op 76 kW (103 PK) bij hetzelfde toerental (1.6 Torque motor). Het koppel bedraagt resp. 130 en 145 Nm bij 4000 tpm. De Doblò / Doblò Cargo Bi-power heeft drie cilindervormige aardgasreservoirs (toegestane druk 200 bar bij 15°C) met een capaciteit van 111 liter (gelijk aan 18 kg of 26,4 m3), goed voor een actieradius van 300 kilometer.De cilinders zitten onder de vloer en zijn goed beschermd tegen beschadiging.

De Doblò / Doblò Cargo Bi-power heeft een laag verbruik (9 m3/100 km of 6,3 kg/100 km als gecombineerd gemiddelde) en een minimale uitstoot bij een maximale veiligheid, zodat er geen enkele beperking geldt voor deze voertuigen.

Vorig jaar werden meer dan 1000 Doblò Cargos met Bi-power motor verkocht in Europa, waarvan de helft in Duitsland, waar deze versie 15 procent van de totale Doblò verkopen voor zijn rekening neemt.

Nieuwe 7-zits Doblò Famaly(geel kenteken) Nieuw in het Doblò programma is een 7-zits Family voor al die automobilisten die een zo groot mogelijke functionaliteit en praktische inzetbaarheid willen combineren met een zo laag mogelijke prijs. Aan de ene kant benadrukt de 7-zits Family de veelzijdigheid en het aanpassingsvermogen van de auto, terwijl hij aan de andere kant perfect voldoet aan de eisen die de zakelijke berijder aan zijn auto stelt.

De Doblò Family 7-zitter is een compacte en bijzonder toegankelijke auto, zowel constructief als qua kostprijs, en daarom de ideale oplossing voor iedereen die zakelijk en particulier vervoer wil combineren in één voertuig, of voor het eigen vervoer een zo flexibel mogelijk voertuig wil. Kortom, een functioneel werktuig in plaats van een luxe auto met alle denkbare comfort. De Doblò Family 7-zitter heeft ruimte voor zes passagiers buiten de chauffeur, en voor 3000 liter (3 m3) aan bagage of lading door de posities van de modulaire stoelen op de tweede en derde zitrij aan te passen.

Binnen een lengte van 4,16 meter is er plaats voor 7 personen: twee voorin, drie in het midden en twee achter. De drie stoelen in het midden hebben individueel neerklapbare rugleuningen en kunnen worden opgeklapt om de twee stoelen achterin makkelijker toegankelijk te maken. De tweezits achterbank is ook makkelijk op te klappen, en zelfs in zijn geheel te verwijderen. Het voertuig is bijzonder flexibel in te delen: met de achterbank verwijderd is er zon 750 liter aan bagageruimte beschikbaar; wordt de tweede zitrij ook opgeklapt dan groeit de laadruimte tot 3.000 liter. Alle stoelen hebben driepunts gordels. De Doblò Family 7-zitter is te leveren met de 1.3 16v MultiJet, de1.9 JTD en de 1.6 16v motoren, en heeft standaard ABS, een chauffeursairbag en twee schuifdeuren opzij.

Nieuwe ideeën voor een superieur comfort
De Fiat Doblò / Doblò Cargo modeljaar 2004 is stiller, comfortabeler en zuiniger. Stiller betekent veiliger, omdat de chauffeur ook op langere ritten alert blijft door het lage geluidsniveau in de auto. Geluid en trillingen werden daarom verder beperkt, zowel het mechanische geluid van de aandrijflijn als het windgeruis om de auto. Het mechanische geluid werd aan de bron gereduceerd, dus bij de in- en uitlaat van de motor, de wielophanging, het platform, etc. Tegelijkertijd werd de cabine beter geïsoleerd. Bijvoorbeeld door de ontwikkeling van een geluiddempende scheidingswand voor de Doblò Cargo, die het geluidsniveau met 3 decibel reduceert in vergelijking met een conventionele scheidingswand. Hij wordt standaard gemonteerd op de SX uitvoering en is een optie bij de overige versies.

Om het rijcomfort te verbeteren en de trillingen te beperken werd ook de slag van de schokdempers aangepast en de camber van de bladveren. Het effect van wegoneffenheden dringt daardoor nog nauwelijks door tot in de auto. Tenslotte werd bij de Family de ophanging van de zijschuifdeuren aangepast zodat het minder kracht kost om ze te openen en te sluiten, zowel van binnen als van buiten. De handgreep in de auto kreeg een makkelijker te bedienen ontgrendelhendel, als vervanging van de tot nu toe gebruikte knop.

Versies en kleuren
De Doblò / Doblò Cargo modeljaar 2004 is een bijzonder flexibele bedrijfsauto, te leveren in een basis- en SX Luxury Edition-uitvoering. Hij biedt keus uit 20 carrosserievormen met of zonder ruiten, met 3, 4 of 5 deuren, met een normaal of hoog dak, met een laadvermogen van 625 of 805 kg. Tot de standaarduitvoering horen asymmetrische deuren achter met ruiten, beschermstrippen opzij, een aflegvak onder het cabinedak, een scheidingswand, zes sjorogen, middelhoge carrosseriepanelen in de laadruimte, stuurbekrachtiging (optioneel bij de 1.2 motor), tripcomputer, toerenteller, koplampverstelling, getinte ruiten, startblokkering, bewegingbegrenzers op de stoelen en FPS.

De SX Luxury Edition heeft daarnaast een schuifdeur rechts, een in de hoogte verstelbaar stuurwiel, spiegelhuizen in de kleur van de carrosserie, chauffeursstoel met armleuning, hoogteverstelling en lendesteun, elektrisch bediende zijruiten, centrale vergrendeling mét afstandsbediening, een mat in de laadruimte en mistlampen. Ook standaard in de SX Luxury Edition zijn airco, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels alsmede parkeersensoren.

Door een brede keus aan opties is het voertuig nog veelzijdiger en functioneler te maken. Leverbaar zijn bijvoorbeeld een verhoogd dak (3,8 m3 effectieve laadruimte); hoger nuttig laadvermogen (805 kg excl. chauffeur); een lichtkap in het dak; een opklapbare passagiersstoel met een rugleuning die om te klappen is tot tafeltje, een scheidingsrooster of een lage scheidingswand lang lading mee te kunnen nemen.

Leverbaar zijn verder een hoogwaardig informatiesysteem als CONNECT, twee typen radios (met cassette- of CD-speler), elektrisch bediende verwarmde buitenspiegels, een verwarmde achterruit met wisser, ABS, airbags voor de chauffeur en passagier, en sidebags.

De Doblò / Doblò Cargo is eigenlijk duizend autos in één, en biedt daarom elke klant een maatwerkoplossing voor zijn transportprobleem. Rechtstreeks af fabriek, of door aanpassing achteraf bij een specialist. Want ook voor dit soort aanpassingen, van servicewagen tot auto voor geconditioneerd vervoer, vormt de Doblò Cargo de ideale basis, ondersteund door de ervaring en het vakmanschap van de dealers.