Verbond van Verzekeraars

Nederlanders doen (te) weinig aan brandpreventie

Nederlanders vinden brandveiligheid een belangrijk maatschappelijk thema. Uit een onderzoek van de Stichting Consument en Veiligheid blijkt echter ook dat de risicoperceptie om zelf bij een brand te worden betrokken zeer laag is. Bij kinderen in de basisschool-leeftijd is deze risicoperceptie nog redelijk hoog, maar naarmate de leeftijd vordert en iemand geen brand heeft meegemaakt, neemt die perceptie af. En daarmee helaas ook de intentie om zelf meer verantwoordelijkheid te nemen voor preventie. Veel conclusies uit het onderzoek komen overigens overeen met die uit het onderzoek dat het Verbond vorig jaar heeft gehouden in het kader van het congres Preventie, een kwestie van doen!.

Consument en Veiligheid is vorige week een nieuwe campagne Brandveiligheid gestart om het belang van brandveiligheid en preventie breed onder de aandacht te brengen. Volgens de stichting vergroten incidenten zoals de cafébrand in Volendam tijdelijk de aandacht, maar daarmee wordt niet voorkomen dat mensen in de praktijk weinig aan preventie doen. Deze dat-overkomt-mij-toch-niet-houding moet veranderen door de campagne, die deel uitmaakt van het programma Versterken Veiligheidsbewustzijn van het ministerie van BZK. De campagne is van start gegaan met een televisiecommercial, een interactieve kennistest op de site van Consument en Veiligheid (www.veiligheid.nl) en voorlichting over brandgevaar van kleding.

Nalatigheid

Uit de brandweerstatistiek van het CBS blijkt dat er jaarlijks gemiddeld 70 mensen overlijden door branden en 1.300 slachtoffers in ziekenhuizen worden behandeld aan letsels door brand. De materiële schade is in de afgelopen tien jaar gestegen met meer dan 40 procent tot bijna 900 miljoen euro in 2001.

Onderzoek naar woningbranden laat zien, dat negen op de tien branden zijn veroorzaakt door nalatigheid van de bewoners. Onachtzaamheid en onvoorzichtigheid met vuur bij het branden van kaarsen, koken en tijdens klussen in huis zijn samen met nonchalante rookgewoonten en kinderen die met vuur spelen de meest voorkomende oorzaken.

Daarnaast overlijden er elk jaar gemiddeld zeven mensen aan de gevolgen van kledingbrand en behandelen ziekenhuizen 180 slachtoffers.

Overeenkomsten met Verbondsonderzoek

Het onderzoek van Consument en Veiligheid naar opvattingen over brandveiligheid en specifieke behoeften aan voorlichting is uitgevoerd onder 800 huishoudens en 200 ondernemers. Opmerkelijk is dat er een aantal overeenkomsten is tussen dit onderzoek en het onderzoek dat het Verbond vorig jaar tijdens zijn jaarlijks congres presenteerde. Zo zegt Consument en Veiligheid dat 98% van de huishoudens met thuiswonende kinderen zich verantwoordelijk voelt voor brandveiligheid en preventie. Uit het Verbondsonderzoek blijkt dat 91% van de huishoudens vindt dat brandveiligheid en preventie de verantwoordelijkheid van de consument is. Daarnaast zegt Consument en Veiligheid dat 45% een werkende rookmelder heeft, terwijl het Verbondsonderzoek met een percentage van 48% komt.

Verzdekerd!, februari 2004