Nederlanders doen (te) weinig aan brandpreventie
Nederlanders vinden brandveiligheid een belangrijk maatschappelijk
thema. Uit een onderzoek van de Stichting Consument en Veiligheid
blijkt echter ook dat de risicoperceptie om zelf bij een brand te
worden betrokken zeer laag is. Bij kinderen in de basisschool-leeftijd
is deze risicoperceptie nog redelijk hoog, maar naarmate de leeftijd
vordert en iemand geen brand heeft meegemaakt, neemt die perceptie af.
En daarmee helaas ook de intentie om zelf meer verantwoordelijkheid te
nemen voor preventie. Veel conclusies uit het onderzoek komen
overigens overeen met die uit het onderzoek dat het Verbond vorig jaar
heeft gehouden in het kader van het congres Preventie, een kwestie van
doen!.
Consument en Veiligheid is vorige week een nieuwe campagne
Brandveiligheid gestart om het belang van brandveiligheid en preventie
breed onder de aandacht te brengen. Volgens de stichting vergroten
incidenten zoals de cafébrand in Volendam tijdelijk de aandacht, maar
daarmee wordt niet voorkomen dat mensen in de praktijk weinig aan
preventie doen. Deze dat-overkomt-mij-toch-niet-houding moet
veranderen door de campagne, die deel uitmaakt van het programma
Versterken Veiligheidsbewustzijn van het ministerie van BZK. De
campagne is van start gegaan met een televisiecommercial, een
interactieve kennistest op de site van Consument en Veiligheid
(www.veiligheid.nl) en voorlichting over brandgevaar van kleding.
Nalatigheid
Uit de brandweerstatistiek van het CBS blijkt dat er jaarlijks
gemiddeld 70 mensen overlijden door branden en 1.300 slachtoffers in
ziekenhuizen worden behandeld aan letsels door brand. De materiële
schade is in de afgelopen tien jaar gestegen met meer dan 40 procent
tot bijna 900 miljoen euro in 2001.
Onderzoek naar woningbranden laat zien, dat negen op de tien branden
zijn veroorzaakt door nalatigheid van de bewoners. Onachtzaamheid en
onvoorzichtigheid met vuur bij het branden van kaarsen, koken en
tijdens klussen in huis zijn samen met nonchalante rookgewoonten en
kinderen die met vuur spelen de meest voorkomende oorzaken.
Daarnaast overlijden er elk jaar gemiddeld zeven mensen aan de
gevolgen van kledingbrand en behandelen ziekenhuizen 180 slachtoffers.
Overeenkomsten met Verbondsonderzoek
Het onderzoek van Consument en Veiligheid naar opvattingen over
brandveiligheid en specifieke behoeften aan voorlichting is uitgevoerd
onder 800 huishoudens en 200 ondernemers. Opmerkelijk is dat er een
aantal overeenkomsten is tussen dit onderzoek en het onderzoek dat het
Verbond vorig jaar tijdens zijn jaarlijks congres presenteerde. Zo
zegt Consument en Veiligheid dat 98% van de huishoudens met
thuiswonende kinderen zich verantwoordelijk voelt voor brandveiligheid
en preventie. Uit het Verbondsonderzoek blijkt dat 91% van de
huishoudens vindt dat brandveiligheid en preventie de
verantwoordelijkheid van de consument is. Daarnaast zegt Consument en
Veiligheid dat 45% een werkende rookmelder heeft, terwijl het
Verbondsonderzoek met een percentage van 48% komt.
Verzdekerd!, februari 2004
Verbond van Verzekeraars