Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Persbericht 04/025

Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid Directie
Communicatie

06 februari 2004

Nr. 04/025

Gelijke kwaliteitseisen kinderopvang; groepen ouders krijgen straks hetzelfde of meer geld voor opvang

Alle kindercentra en gastouderbureaus moeten straks gaan voldoen aan gelijke landelijke kwaliteitseisen. Er komt een eind aan de
mogelijkheid die gemeenten nu hebben om zelf gedetailleerde nadere
regels te stellen. Verder blijkt dat door invoering van de nieuwe Wet basisvoorziening kinderopvang, driekwart van de ouders minder of
hetzelfde gaan betalen als wanneer de huidige SZW adviestabel zou
worden toegepast. De kosten voor kinderopvang voor de meeste
werkgevers zullen afnemen.

Dit staat in het voorontwerp van de Algemene maatregel van bestuur
`Kwaliteit kinderopvang' en de bijlage `Financiële effecten van de Wet basisvoorziening kinderopvang voor ouders en werkgevers'. Deze zijn door minister De Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
staatssecretaris Wijn van Financiën en staatssecretaris Ross-Van Dorp van Volksgezondheid, Welzijn en Sport naar de Tweede Kamer gestuurd.

In het voorontwerp worden kwaliteitseisen gesteld aan de
kinderopvangondernemer op het gebied van onder andere veiligheid en gezondheid, opleiding beroepskrachten, voldoende speelruimte binnen en buiten, aantal kinderen per leidster en informatievoorziening aan de ouders. Ondernemers in de kinderopvang moeten onder andere een
inventarisatie maken van de risico's voor veiligheid en gezondheid . De dagopvang, buitenschoolse opvang, gastouderopvang en zogenoemde
oudercrèches krijgen ieder hun eigen specifieke kwaliteitseisen.

Met dit voorontwerp kwaliteit kinderopvang worden de huidige
gedetailleerde regels die van gemeente tot gemeente kunnen
verschillen, vervangen door uniforme, landelijk geldende
kwaliteitsregels. Het voorontwerp levert eveneens een bijdrage aan de dereguleringsdoelstelling van het kabinet en vermindert de
administratieve lastendruk voor de kinderopvangondernemers.

De bewindspersonen hebben er vertrouwen in dat de kinderopvangsector uiteindelijk zelf verantwoordelijk kan worden gesteld voor kwalitatief goede kinderopvang en gastouderopvang. Daarom hebben zij zich
voorgenomen per 1 januari 2007 geen specifieke kwaliteitseisen meer te stellen, als uit evaluatie blijkt dat in de sector goede afspraken
gemaakt worden tussen ondernemers en ouders over kwaliteit en
informatieverschaffing én de markt goed werkt.

Lagere kosten voor kinderopvang

De invoering van de nieuwe Wet basisvoorziening kinderopvang pakt voor de meeste werkgevers financieel voordelig uit. Als vergeleken wordt met de huidige SZW adviestabel gaat ook een kwart van de ouders er
financieel op vooruit. Voor nog eens de helft van de ouders heeft de invoering geen gevolgen; hun kosten van kinderopvang blijven gelijk aan de huidige ouderbijdrage. Voor ongeveer 25% van de ouders worden de kosten van kinderopvang hoger. Dit zijn vooral ouders met hoge
inkomens en ouders die geen enkele bijdrage van hun werkgevers
ontvangen. Voor ouders die in december 2004 gebruik maakten van
subsidieplaatsen is er een overgangsregeling. De kosten van
kinderopvang voor deze ouders zullen met het aflopen van die
overgangsregeling stijgen.

Bij de berekeningen is uitgegaan van de veel voorkomende situatie van twee werkende partners, met gemiddeld drie dagen per week dagopvang voor één kind. In verband met de grote diversiteit aan
kinderopvangregelingen in het huidige stelsel kunnen de
inkomensgevolgen van de nieuwe kinderopvangwet slechts globaal
aangegeven worden.

Voor werkgevers pakt de nieuwe wet vooral gunstig uit als zij voor
veel werknemers met een inkomen tot bijna twee keer modaal een
bijdrage voor kinderopvang betalen. Ook is de nieuwe wet voordelig
voor werkgevers die een bijdrage betalen voor werknemers met meer
kinderen in de opvang. Verder dalen ook de kosten van werkgevers die bijdragen in de kosten van kinderopvang van alleenstaande ouders.

Aangezien een goede kinderopvangregeling het verkrijgen en behouden van gekwalificeerd personeel vergroot, vinden de bewindspersonen het de verantwoordelijkheid van de sociale partners om tot meer regelingen voor kinderopvang te komen. Zij verwachten dat door de gunstige
financiële gevolgen voor werkgevers steeds meer werkgevers zullen gaan bijdragen aan de kosten die hun werknemers maken voor kinderopvang. Om de financiële overgang naar de Wet basisvoorziening kinderopvang voor ouders met een ontbrekende werkgeversbijdrage niet te groot te maken, heeft het kabinet geld gereserveerd voor een tijdelijke
compensatieregeling tot 1 januari 2008.

Met de Wet basisvoorziening kinderopvang regelt het kabinet dat
ouders, doordat ze straks zélf geld van de overheid krijgen voor
kinderopvang, meer keuzevrijheid krijgen bij het uitzoeken van een
kinderopvangplaats. In de wet wordt ervan uitgegaan dat ouders,
werkgevers en overheid gezamenlijk de kosten voor kinderopvang
betalen. Daarnaast stellen de bewindspersonen zodanige voorwaarden aan kinderopvanginstellingen, dat ouders erop kunnen vertrouwen dat de
kwaliteit van kinderopvang goed èn betaalbaar blijft.


---

De volgende Officiële publicatie(s) zijn gerelateerd aan
bovenstaande persbericht:
PDF publicatie Brief van minister De Geus, mede namens de
staatssecretaris van Financiën en de staatssecretaris van VWS, over de Wet basisvoorziening kinderopvang
PDF publicatie Bijlage 1: Voorontwerp van de Algemene maatregel van bestuur `kwaliteit kinderopvang`
PDF publicatie Bijlage 2: Toelichting bij voorontwerp
PDF publicatie Bijlage 3: Financiële effecten van de Wet
basisvoorziening kinderopvang voor ouders en werkgevers
2004
2003