Gezamenlijk persbericht Citogroep en Axis
Basisonderwijs: praktische vaardigheden leerlingen ook te toetsen
Arnhem/Delft, 6 februari 2004
De Citogroep heeft een praktijktoets Techniek voor groep 8 van het
basisonderwijs ontwikkeld in opdracht van het ministerie van OCW.
Basisscholen kunnen daarmee voor het eerst praktische vaardigheden van
hun leerlingen toetsen aan de hand van zeven techniekopdrachten. De
praktijktoets biedt zicht op praktische talenten bij jongeren en kan
daarom een basisschool extra informatie bieden voor het schooladvies.
Ook de leerling krijgt hierdoor een beter beeld van zijn of haar
praktische competenties. De praktijktoets is onderdeel van het
programma Verbreding Techniek Basisonderwijs (VTB). Op VTB-scholen is
techniek een integraal onderdeel van het curriculum. Onderzoek van de
Citogroep heeft uitgewezen dat vooral meisjes op de VTB-scholen
significant hoger scoren op de praktijktoets dan meisjes op scholen
die (nog) niet deelnemen aan het VTB-programma.
De praktijktoets is onderdeel van een cd-rom `Werken aan techniek',
die is ontwikkeld door de Citogroep. De cd-rom bevat ook bijna vijftig
opgaven om de theoretische competenties op het gebied van techniek te
bepalen. Beide toetsen zijn op grote schaal getest en genormeerd.
Daardoor kunnen scholen goed vaststellen hoe de leerlingen er voor
staan in vergelijking met andere leerlingen. De praktijktoets meet
andere competenties dan de Eindtoets basisonderwijs. De Citogroep
stelde vast dat leerlingen die theoretisch goed onderlegd zijn, niet
automatisch ook praktisch vaardig zijn, en andersom. De praktijktoets
is een waardevolle aanvulling bij het opstellen van schooladviezen
door de basisschool. Juist bij die leerlingen die goed scoren op
praktische vaardigheden.
Direct aan de slag
In maart wordt de cd-rom uitgereikt aan minister Van der Hoeven,
waarna deze onder alle basisscholen wordt verspreid. Op de cd-rom
staan tevens enkele voorbeeldlessen, zodat scholen direct aan de slag
kunnen. Leerlingen maken in de lessen zelfstandig kennis met techniek
en leren door `doen'. Stap voor stap doorlopen ze het traject van het
ontwerpen, maken en testen.
VTB-programma
Het programma Verbreding Techniek Basisonderwijs (VTB) is een
meerjarig programma van het ministerie van OCW, het technisch
bedrijfsleven en Axis, gericht op de integratie van techniek in het
basisonderwijs. Het VTB-programma wordt door Axis gecoördineerd,
waarbij inmiddels in 10 regio's in Nederland 250 basisscholen
participeren, naast pabo's en andere instanties. De minister van OCW
heeft onlangs haar voornemen uitgesproken om in 2007 dit aantal
scholen naar minstens 2500 scholen opgeschroefd te hebben. Onderwijs
in techniek doet een beroep op alle competenties van de leerling; de
theoretische en de praktische. In `techniek' komen denken en doen
samen en dat is de basis voor al het leren. Om die reden zijn
inmiddels vele honderden basisscholen actief met techniek. Niet als
een apart vak, maar geïntegreerd in andere vakken als
wereldoriëntatie, rekenen en taal.
Axis
Platform Axis voor Bèta/techniek, opgericht door onderwijs, overheid
en bedrijfsleven, ontwikkelt een fundamentele aanpak om het tekort aan
technisch personeel te verminderen. De aanpak is drieledig: positief
beïnvloeden van keuzeprocessen van jongeren, vernieuwen van
bèta/technische opleidingen en aantrekkelijk(er) maken van werken in
bèta/technische beroepen en sectoren.
Website VTB-programma: www.techniekbasisonderwijs.nl
Website Axis: www.kennisbanktechniek.nl
Citogroep
De in Arnhem gevestigde Citogroep wordt internationaal erkend als
expert in het ontwikkelen en afnemen van toetsen en examens voor het
meten en volgen van menselijke mogelijkheden. Haar pakket diensten en
producten voor de onderwijs- en beroepspraktijk is breed en richt zich
op moderne toetsvormen en volgsystemen. De Citogroep verzorgt
trainingen en advieswerk en onderzoekt de kwaliteit van het onderwijs.
Al deze activiteiten voert de Citogroep uit voor
onderwijsinstellingen, overheden en het bedrijfsleven in binnen- en
buitenland.
Cito