Cito

Gezamenlijk persbericht Citogroep en Axis

Basisonderwijs: praktische vaardigheden leerlingen ook te toetsen

Arnhem/Delft, 6 februari 2004

De Citogroep heeft een praktijktoets Techniek voor groep 8 van het basisonderwijs ontwikkeld in opdracht van het ministerie van OCW. Basisscholen kunnen daarmee voor het eerst praktische vaardigheden van hun leerlingen toetsen aan de hand van zeven techniekopdrachten. De praktijktoets biedt zicht op praktische talenten bij jongeren en kan daarom een basisschool extra informatie bieden voor het schooladvies. Ook de leerling krijgt hierdoor een beter beeld van zijn of haar praktische competenties. De praktijktoets is onderdeel van het programma Verbreding Techniek Basisonderwijs (VTB). Op VTB-scholen is techniek een integraal onderdeel van het curriculum. Onderzoek van de Citogroep heeft uitgewezen dat vooral meisjes op de VTB-scholen significant hoger scoren op de praktijktoets dan meisjes op scholen die (nog) niet deelnemen aan het VTB-programma.

De praktijktoets is onderdeel van een cd-rom `Werken aan techniek', die is ontwikkeld door de Citogroep. De cd-rom bevat ook bijna vijftig opgaven om de theoretische competenties op het gebied van techniek te bepalen. Beide toetsen zijn op grote schaal getest en genormeerd. Daardoor kunnen scholen goed vaststellen hoe de leerlingen er voor staan in vergelijking met andere leerlingen. De praktijktoets meet andere competenties dan de Eindtoets basisonderwijs. De Citogroep stelde vast dat leerlingen die theoretisch goed onderlegd zijn, niet automatisch ook praktisch vaardig zijn, en andersom. De praktijktoets is een waardevolle aanvulling bij het opstellen van schooladviezen door de basisschool. Juist bij die leerlingen die goed scoren op praktische vaardigheden.

Direct aan de slag
In maart wordt de cd-rom uitgereikt aan minister Van der Hoeven, waarna deze onder alle basisscholen wordt verspreid. Op de cd-rom staan tevens enkele voorbeeldlessen, zodat scholen direct aan de slag kunnen. Leerlingen maken in de lessen zelfstandig kennis met techniek en leren door `doen'. Stap voor stap doorlopen ze het traject van het ontwerpen, maken en testen.

VTB-programma
Het programma Verbreding Techniek Basisonderwijs (VTB) is een meerjarig programma van het ministerie van OCW, het technisch bedrijfsleven en Axis, gericht op de integratie van techniek in het basisonderwijs. Het VTB-programma wordt door Axis gecoördineerd, waarbij inmiddels in 10 regio's in Nederland 250 basisscholen participeren, naast pabo's en andere instanties. De minister van OCW heeft onlangs haar voornemen uitgesproken om in 2007 dit aantal scholen naar minstens 2500 scholen opgeschroefd te hebben. Onderwijs in techniek doet een beroep op alle competenties van de leerling; de theoretische en de praktische. In `techniek' komen denken en doen samen en dat is de basis voor al het leren. Om die reden zijn inmiddels vele honderden basisscholen actief met techniek. Niet als een apart vak, maar geïntegreerd in andere vakken als wereldoriëntatie, rekenen en taal.

Axis
Platform Axis voor Bèta/techniek, opgericht door onderwijs, overheid en bedrijfsleven, ontwikkelt een fundamentele aanpak om het tekort aan technisch personeel te verminderen. De aanpak is drieledig: positief beïnvloeden van keuzeprocessen van jongeren, vernieuwen van bèta/technische opleidingen en aantrekkelijk(er) maken van werken in bèta/technische beroepen en sectoren.
Website VTB-programma: www.techniekbasisonderwijs.nl Website Axis: www.kennisbanktechniek.nl

Citogroep
De in Arnhem gevestigde Citogroep wordt internationaal erkend als expert in het ontwikkelen en afnemen van toetsen en examens voor het meten en volgen van menselijke mogelijkheden. Haar pakket diensten en producten voor de onderwijs- en beroepspraktijk is breed en richt zich op moderne toetsvormen en volgsystemen. De Citogroep verzorgt trainingen en advieswerk en onderzoekt de kwaliteit van het onderwijs. Al deze activiteiten voert de Citogroep uit voor onderwijsinstellingen, overheden en het bedrijfsleven in binnen- en buitenland.