De Unie


UWV - Open- en CAO-overleg

6 februari 2004 - Op 2 februari 2004 heeft er een open overleg plaats gevonden met de Raad van Bestuur. In de maand januari 2004 zijn daarbij de CAO onderhandelingen weer opgepakt.


1. Open overleg 2 februari 2004.
Afgelopen maandag 2 februari 2004 hebben de Raad van Bestuur en vakbonden weer bij elkaar gezeten.
In het kader van de mededelingen werd gemeld dat er een nieuw hoofd P&O is aangenomen. Deze heer J.C.(Kees) Korthals is per 1 februari 2004 begonnen. Wij hebben nog geen kennis gemaakt, maar dat zal vermoedelijk snel gebeuren. Zijn voorganger (en bedenker van 1.1) Toine de Caluwe zal zijn werkzaamheden afbouwen. De belangrijkste zaken van het overleg staan hieronder geschetst.

Re-contracting
Gezien de laatste ontwikkelingen lijkt het erop dat recontracting in de vorm zoals dat in de afgelopen maanden zich leek te ontwikkelen (vervanging van sociaal plan en middel om 23.000 intern en extern mobiel te maken) van de baan is.
Het sociaal plan blijft het uitgangspunt. Verder hebben vakbonden (waaronder ondergetekende) met de werkgever in een werkgroep mobiliteit een verkenning gedaan over de mogelijkheden om mobiliteit te bevorderen.
Wij zien eigenlijk een 3- tal categorieën:

* Boventalligen (als die worden aangewezen)
* Blijvers


* echte blijvers

* vrijwillige vertrekkers

Er is een groot verschil tussen mensen die boventallig worden en mensen die dat niet zijn. De boventalligen zullen vanzelf wel mobiel worden, zij weten dat zij intern of extern een plek (baan) moeten vinden.
De blijvers kunnen in het bedrijf blijven (hoeven zich niet verplicht bezig te houden met extern zoeken). Toch kunnen daar ook mensen onder zijn die vrijwillig willen vertrekken naar een functie binnen of buiten UWV.
Door ons is sterk geadviseerd om vooral te investeren in het kader van loopbaanontwikkeling / scholing / en andere mobiliteits bevorderende maatregelen. Medewerkers zouden met leidinggevenden in gesprek moeten komen om te praten over de toekomst. Het UWV zal voor de verschillende categorieën, een pakket aan (soms al bestaande) maatregelen beschikbaar stellen of ontwikkelen. Door het bevorderen van vrijwillige uitstroom en vrijwillige interne verplaatsingen ontstaat enige mate van mobiliteit vanzelf. Binnenkort zal door het UWV bekendheid worden gegeven aan het concrete (nieuw?) beleid op dit punt.

Privatisering gedeeltelijk arbeidsongeschikten
UWV heeft evenals de private partijen een offerte aan de minister uitgebracht. Naar zeggen van de Raad van Bestuur aanmerkelijk goedkoper dan de andere partijen.
De vraag blijft bestaan of het over deze argumenten gaat. We mogen hopen op een goed resultaat en dat het kabinet besluit het UWV de uitvoering van de gedeeltelijk arbeidsongeschikten te laten behouden. In het zwartste scenario zal het betekenen dat op termijn het UWV nog veel meer zal moeten inkrimpen.

Kompas 2: uitvoering in perspectief
Door de directeur van het strategisch Bureau is een presentatie en toelichting gegeven op de zienswijze van UWV op het vervolg van Kompas 2005.
In het kader van maatschappelijke ontwikkelingen ontstaat een discussie over de uitvoeringsorganisatie. Dit heeft volgends de werkgever gevolgen voor de dienstverlening en het (gewenste) profiel van de medewerker.

AG (krimp)
Er zijn nav de krimp bij AG ongeveer een 50 tal mensen nog niet intern herplaats. Het UWV gaat er vanuit dat dit gaat lukken. Al deze personen zijn nog aan het werk op eigen of ander tijdelijk werk. Indien er bijzondere situaties ontstaan van individuele leden, dan hoor ik dat graag.

Sub/WALVIS / Belastingdienst
De heer Millecam (directeur Werkgeverszaken) heeft in het Open Overleg een toelichting geven over de stand van zaken.
De Raad van Bestuur heeft met de directie van de belastingdienst gesproken. Zij heeft toegezegd met de vakbonden in gesprek te gaan. Er is afgesproken dat de heer Cloo aanwezig is als er bij belastingdienst gepraat wordt, andersom zal er iemand van de belastingdienst aanschuiven als wij met UWV over SUB praten. Belastingdienst maakt rond 1 april 2004 de functie-eisen bekend die door UWVers zullen worden opgevuld. Er is duidelijk aangegeven niet de hoop te hebben dat er meer dan 800 mee zullen gaan. Er is inmiddels behoorlijk wat extra info binnengekomen. In de kadercommissie SUB, zullen we kijken wat we hier het beste mee aankunnen en wat vervolgstappen zouden kunnen zijn. Die informatie staat deels ook op het UWV intranet. Het betreft een planningsschema en het masterplan van de divisie werkgever.
Vragen en opmerkingen over deze stukken zijn welkom.

Uszo dienstjaren
In het overleg ook ter sprake gebracht dat er een aantal medewerkers van UWV, ten tijde van de oprichting van USZO via een detachering vanuit SFB of Cadans werd gevraagd om te helpen met de opbouw van USZO. Bij ABP was een gebrek aan kennis op bepaalde onderdelen. Via inhuur en uiteindelijk overname van ervaren medewerkers is de opbouw van USZO ondersteund. Nu blijkt dat deze pioniers van USZO de opgebouwde dienstjaren in de SV kwijt zijn geraakt. Mensen die in de zelfde periode over zijn gestapt van Cadans of SFB naar GAK, hebben wel de dienstjaren meegenomen.
Nu is hier tijdens harmonisatie 2002 over gesproken en het huidige standpunt ingenomen.
Het UWV heeft tijdens het open overleg het standpunt herhaald en is niet bereid de zaak zelfs maar te onderzoeken.
De Unie gaat toch onderzoeken of hier in alle redelijkheid de juiste beslissingen zijn genomen.
Zonodig gaan we de zaak juridisch onderzoeken. We kunnen geen garanties geven maar toch..


2. CAO-overleg van 4 februari 2004
Op 7 en 22 januari 2004 is tussen vakbonden en UWV CAO-overleg gevoerd.
Deze data en de bijeenkomsten in december 2003 hadden meer het karakter van uitwisselen van voorstellen, toelichten van de voorstellen, vragen en verduidelijken van de standpunten. De vakbonden hebben, voorafgaand aan het overleg, in een gezamenlijk vooroverleg de uitgangspunten voor de vakbonden besproken en later in de besprekingen ingebracht. Het UWV heeft nav hiervan en de eigen voorstellen een notitie gemaakt. Deze notitie was de startnotitie voor het overleg van woensdag 4 februari 2004.

Behalve de eerder genoemde notitie ontvingen wij ook van de pensioenwerkgroep (deskundigen van vakbonden en werkgever) een notitie. Door de door het UWV ingeschakelde externe pensioen specialist van Mercer werd een presentatie gegeven over de pensioensituatie zoals die door de werkgroep is vastgesteld. De basisgegevens van de pensioensituatie zijn u als medewerker van het UWV al eerder via de werkgever en het pensioenfonds toegezonden

Het gehele overleg heeft zich gericht op de drie belangrijkste factoren:

* Pensioenpremie en verdeling van kosten

* Pensioensysteem

* Salariscomponent m.b.t. CAO.

We hebben vastgesteld dat in het kader van pensioenproblematiek, iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Pensioenbestuur, vakbonden en de werkgever spelen allemaal een belangrijke rol. De werkgever is bereid tot extra versterking van de vermogenspositie van het pensioenfonds .
De vakbonden zijn bereid mee te denken over de verdeling van de kosten van de premie voor het pensioensysteem.
Van het pensioenbestuur verwachten wij (de bonden) ook enige bereidheid om op het gebied van indexatie zekerheid een stap te maken. De besproken varianten zullen eerst door de vakbonden met kaderleden worden besproken.

Maandag 9 februari 2004 is weer CAO-overleg. Dan zullen we over de andere te bespreken punten gaan onderhandelen. Dat zal niet meevallen want er lijken meer verslechteringen dan verbeteringen te zijn voorgesteld door UWV. Vakbonden hebben aangegeven niet akkoord te gaan met een achteruitgang van het totale pakket.

In de loop van die week zal tijdens een gezamenlijk overleg tussen de vakbonden (met een aantal kaderleden) een standpunt worden bepaald.

In dit kader zullen de ontwikkelingen zich snel opvolgen. Daarom zal De Unie u in de gelegenheid stellen, via de web-site de ontwikkelingen van het overleg te volgen.


3. Nog lopende zaken en nieuwe punten

Outsourcing F&I
Voor wat betreft de out-sourcing van de catering, beveiliging en huisdrukkerij is contact geweest met OR. De OR-onderdeelscommissie Concernstaven& ICT zal contact met vakbonden blijven houden om in goede afstemming zaak te begeleiden. Er is na 8 december jl nog geen nieuwe informatie beschikbaar gekomen. De Raad van Bestuur heeft hierover met de vakbonden nog niet gesproken.

SUB en inspecteurs buitendienst
In de vorige brief werd gesproken over de inschaling van de inspecteurs. Positief is te noemen dat functie indeling van de inspectie buitendienst naar schaal 5 (voorlopig) van de baan is. Neemt niet weg dat de problemen de wereld nog niet uit zijn. De buitendienst AG (voormalig SFB Bouwnijverheid) is door directiebeslissing ongeveer opgeheven. Zij zijn vanuit binnendienst het werk gaan doen. Hierover is behoorlijk wat onvrede. Aard van de functie is nu sterk veranderd. Wij vinden dat zij zo snel als mogelijk weer voor een buitendienst functie in aanmerking moeten komen (overeenkomstig de regels).
We hebben de indruk dat niet direct naar die regels gehandeld wordt. We gaan een gesprek met directie AG arrangeren om te kijken of we hiermee wat stappen vooruit kunnen maken.

Leaseauto
Inmiddels is duidelijk dat UWV het terugdringen van de lease-autos serieus gaat aanpakken.
Het is nooit een item van vakbonden geweest, het betreft dus betrokkenheid van de vakbond in individuele trajecten. Er zijn in onze opinie twee verschillende trajecten:
* De lease-auto die t.g.v. de fusie niet meer bij de functie hoort en

* De auto die door de beslissing van de Raad van Bestuur niet meer voor vervanging in aanmerking komt.

In het eerste geval heeft UWV waarschijnlijk een wat sterkere positie dan in het 2e geval.

De Unie heeft inmiddels een paar zaken bij een jurist neergelegd. Gezien het grote belang voor De Unie zal iedere mogelijkheid worden onderzocht. In jurisprudentie, in soortgelijke gevallen, heeft dit soms geresulteerd in een redelijke vergoeding als de werkgever eenzijdig (zonder bestaande bedrijfsregelingen) de auto in nam of niet verving. Van belang is vooral hoe de afspraken in individuele arbeidsovereenkomsten staan vermeld en of er verwijzingen naar bedrijfsregelingen staan. Indien er juridische duidelijkheid ontstaat zal ik jullie dit berichten.
UWV gaat uit van onderstaand systeem, waardoor zij verder niets hoeven te doen:

Bij het maken van de CAO van 1 april 2002 werd in de preambule vermeld:

1. Behoudens overgangsbepalingen van sociaal plan en CAO: Oude arbeidsvoorwaarden zijn daarmee komen te vervallen. (blz 6 CAO)

In de CAO in artikel 1.3 is een overgangsregeling vermeld. Tussen WG en WN overeengekomen, dat:

2. uitdrukkelijk als gunstige afwijking van de CAO overeengekomen arbeidsvoorwaarden worden gehandhaafd, tenzij in overleg met vakorganisaties anders is vastgesteld.

In het sociaal plan zijn in artikel 6.1 overgangsbepalingen bij overgang van personeel naar UWV opgenomen.

In de 3e alinea van 6.1 onder 1 staat in de 3e zin:
3. Alle bestaande regelingen bij werkgevers zijn per die datum (1 januari 2002) afgesloten voor nieuwe en lopende gevallen en deelnemers stappen over in het nieuwe pakket. In overleg met vakorganisaties kunnen in afwijking hiervan overgangsregelingen worden overeengekomen.

In sociaal plan artikel 6.1 onder 2 staat de autoregeling bij overgang naar UWV genoemd.

4. Voor medewerkers die op 31-12-2001 een functie vervullen waaraan een dienstauto is verbonden, blijft de autoregeling gelden zoals die op dat moment van toepassing is tot hun dienstauto aan vervanging toe is, tot uiterlijk 1-1-2007. Vanaf dat moment geldt voor hen de UWV-regeling.
Medewerkers kunnen te kennen geven eerder te willen overstappen op de UWV-regeling.etc. inbrengen in UWV regeling is mogelijk. Vervanging van de auto is alleen aan de orde indien dat bedrijfseconomisch verantwoord is.

Bij herplaatsing in een functie zonder dienstauto geldt artikel 6.2 van het sociaal plan.
Autoregeling bij herplaatsing binnen UWV.

5. Is aan de functie een dienstauto verbonden dan zal de werkgever streven naar plaatsing in een functie waar eveneens een dienstauto aan verbonden is. Is dat naar het oordeel van de WG niet mogelijk, dan biedt de WG aan de medewerker de mogelijkheid de auto van de WG over te nemen op basis van de door de wagenparkbeheerder, in overleg met de leasemaatschappij, vast te stellen taxatiewaarde, te betalen aan de werkgever in 5 gelijke jaarlijkse termijnen etc etc.

Vraagstuk in deze is: Is deze constructie juridisch juist ?. Kan UWV op grond hiervan dienstautos innemen?. De twee mogelijkheden: het gevolg van fusie en de beleidsbeslissing door Raad van Bestuur, zullen naar onze mening apart moeten worden bezien.

Adviesaanvragen
In de tussentijd is zover ons bekend geen advies gegeven door OR op een van de plannen.
Wel is door de vakbonden regelmatig overleg gepleegd, o.a met de commissie sociaal beleid en met het dagelijks bestuur.

Bezoek Hengelo op 29 januari 2004
Door ondergetekende, helaas zonder de door ziekte gevelde Ilse van der Weiden (ABVAKABO), werd wederom een bezoek gebracht aan het regiokantoor te Hengelo. Hengelo wordt door de vakbonden regelmatig bezocht i.v.m. status van pilot.
Er werden gesprekken gevoerd met de regiodirecteur Johan Oosterloo, personeel van het mobiliteitscentrum, een afdelingsmanager, een delegatie van een afdeling en een groep van ongeveer 30 vakbondsleden.
Ook werd gesproken met de projectleider van de Pilot. De week voor het bezoek was ook de Raad van Bestuur op bezoek geweest.
Naar aanleiding van het bezoek kon ondergetekende tijdens het open overleg van 2 februari 2004 zorgelijke situaties (o.a de situatie van teamondersteuners en het totale beeld dat er meer werk is dan het aanwezige personeel aankan) bij de Raad van Bestuur onder de aandacht brengen.
Ook is tijdens het bezoek een idee ontwikkeld dat mogelijk in het kader van de plaatsing van (eventuele) boventalligen een hele gunstige uitweg biedt. Hierop kom ik in een volgende brief terug. Het is bijzonder te zien en horen hoe in Hengelo volop gewerkt wordt in het kader van de integratie van alle fusiepartners.

SV-dagen
Uit een aangeleverde berekening van het UWV blijkt dat er inderdaad verschillen optreden. Bij een 4-tal maatmannen (gefingeerde persoonlijke situaties in verschillende salaris niveaus) blijkt dat drie voorbeelden financieel negatief en 1 voorbeeld positief voor de medewerker uitvalt.
Wij zullen bij het UWV de vraag neerleggen hoe we dit gaan afhandelen.


4. Piep-systeem
Het UWV gaat uit van een zogenaamd piep-systeem. Daar waar problemen ontstaan of dreigen te ontstaan, verwacht men berichten (piepen!!) via de interne lijn, de OR of vakbonden.
Indien u het idee heeft dat het echt mis dreigt te lopen met uw persoon, op uw afdeling of vestiging laat het ons (kaderleden, bestuurder) dan weten (zal altijd vertrouwelijk en zonodig anoniem worden behandeld)!!!
Belangrijk is: het eerst zelf proberen op te lossen, zonodig d.m.v. gesprek met leidinggevende, informatie halen of bespreken bij de afdeling P&O.

Wij kunnen de informatie verzamelen en zonodig de Raad van Bestuur aanspreken.

Roel Zijlstra
Bestuurder

vrijdag, 6 februari 2004