HBAG Bloemen
06-02-2004
Nieuwe markten ontdekken en daarmee de omzet verhogen: Partnership
Berlin biedt bedrijven deze mogelijkheid
In slechte economische tijden is het noodzaak dat bedrijven hun eigen
economische situatie stimuleren en daarmee de omzet vergroten. Dit is
enerzijds mogelijk door te innoveren en anderzijds door nieuwe
Europese markten te ontdekken. Nieuwe Europese markten liggen volgens
het EG-adviescentrum met name in de nieuwe lidstaten die per 1 mei
2004 zullen toetreden tot de Europese Unie. Daarom is het noodzakelijk
dat Nederlandse ondernemers nu al contacten leggen in deze lidstaten
zodat internationale handel opgestart kan worden. Het EG-adviescentrum
biedt ondernemers (MKB) de mogelijkheid contacten te leggen met het
Europese project BUS TEN. Op 11 en 12 maart 2004 vindt namelijk
Partnership Berlin te Berlijn plaats, waar Nederlandse ondernemers
mogelijke partners uit Polen, Tsjechië, Hongarije en Slowakije kunnen
ontmoeten.
Het CBS verwacht dat de Nederlandse economie is 2003 met 0,75% is
gekrompen. Voor 2004 is de prognose dat de Nederlandse economie met 1%
zal groeien. De Nederlandse economie kan een sterkere economische
groei verwachten als gevolg van een aantrekkende wereldhandel. Maar
ondanks dat de omstandigheden voor bedrijven in 2004 gunstiger lijken
te zijn, is het noodzakelijk voor bedrijven zich te realiseren dat
groei en omzetstijging alleen mogelijk is als zij zich volledig
inzetten. De groei is alleen mogelijk door te innoveren en nieuwe
markten aan te boren. Dit laatste is ook bittere noodzaak aangezien de
uitvoer van goederen en diensten in Nederland in 2003 met 1,5% is
gedaalde ten opzichte van 2002. De tegenvallende exportcijfers zijn
het gevolg van uitblijvende groei van de wereldhandel en de
verslechterde concurrentiepositie.
De Nederlandse ondernemer moet dus enerzijds zijn verslechterde
concurrentiepositie versterken en anderzijds nieuwe afzetmarkten
creëren. Deze nieuwe afzetmarkten liggen volgens het EG-adviescentrum
met name in de kandidaat-lidstaten die per 1 mei 2004 onderdeel worden
van de Europese Unie. In deze landen ligt een markt met 70 miljoen
consumenten die de komende jaren naar eenzelfde welvaartsniveau
opgekrikt zullen worden als consumenten in de huidige lidstaten. Een
grote markt met vele kansen ligt dus op de (Nederlandse) ondernemers
te wachten. Ook Nederlandse topmanagers en de Nederlandse regering
zien de kansen in de kandidaat-lidstaten, waarbij de topmanagers
voornamelijk Polen en Tsjechië als interessant bestempelen. Om deze
vergroting van de afzetmarkt voordelig te laten uitpakken is het
leggen van goede contacten cruciaal. In landen met een andere
werkmethode is dit vaak erg complex.
Het EG-adviescentrum biedt ondernemers (MKB) deze mogelijkheid met het
Europese project BUS TEN. Op 11 en 12 maart 2004 vindt het Partnership
Berlin te Berlijn plaats waar Nederlandse ondernemers mogelijke
partners uit Polen, Tsjechië, Hongarije en Slowakije kunnen ontmoeten.
De businessmeeting is vooral interessant voor bedrijven die actief
zijn in de sectoren: bouwnijverheid, transport, machine-industrie,
elektrotechnische industrie, agrarische voedselindustrie, milieu
technologie. Het EG-adviescentrum heeft een speciale aanbieding voor
ondernemers waarin o.a. een ticket, hotel en toegang tot het
Partnership zit. Na deze bijeenkomst starten eind maart de
begeleidingstrajecten waarin ondernemers ondersteund worden bij het
betreden van een nieuwe markt. Daarnaast krijgen ondernemers
informatie over technische eisen die gelden in de kandidaat-lidstaten.
Tussen juni en september staan handelsmissies gepland naar de
kandidaat lidstaten waarin de opgedane contacten verdiept kunnen
worden.
(voor meer contact over dit project kunnen ondernemers contact opnemen
met het EG-adviescentrum: info@egadvies.nl/073-6806600).
EG-adviescentrum
EIC NL 452
Postbus 70060
5201 DZ s-Hertogenbosch
Tel.: +31 73 68 06 600
Fax.: +31 73 61 23 210
E-mail: info@egadvies.nl
Website: www.egadvies.nl