HBAG Bloemen


06-02-2004
Nieuwe markten ontdekken en daarmee de omzet verhogen: Partnership Berlin biedt bedrijven deze mogelijkheid In slechte economische tijden is het noodzaak dat bedrijven hun eigen economische situatie stimuleren en daarmee de omzet vergroten. Dit is enerzijds mogelijk door te innoveren en anderzijds door nieuwe Europese markten te ontdekken. Nieuwe Europese markten liggen volgens het EG-adviescentrum met name in de nieuwe lidstaten die per 1 mei 2004 zullen toetreden tot de Europese Unie. Daarom is het noodzakelijk dat Nederlandse ondernemers nu al contacten leggen in deze lidstaten zodat internationale handel opgestart kan worden. Het EG-adviescentrum biedt ondernemers (MKB) de mogelijkheid contacten te leggen met het Europese project BUS TEN. Op 11 en 12 maart 2004 vindt namelijk Partnership Berlin te Berlijn plaats, waar Nederlandse ondernemers mogelijke partners uit Polen, Tsjechië, Hongarije en Slowakije kunnen ontmoeten.

Het CBS verwacht dat de Nederlandse economie is 2003 met 0,75% is gekrompen. Voor 2004 is de prognose dat de Nederlandse economie met 1% zal groeien. De Nederlandse economie kan een sterkere economische groei verwachten als gevolg van een aantrekkende wereldhandel. Maar ondanks dat de omstandigheden voor bedrijven in 2004 gunstiger lijken te zijn, is het noodzakelijk voor bedrijven zich te realiseren dat groei en omzetstijging alleen mogelijk is als zij zich volledig inzetten. De groei is alleen mogelijk door te innoveren en nieuwe markten aan te boren. Dit laatste is ook bittere noodzaak aangezien de uitvoer van goederen en diensten in Nederland in 2003 met 1,5% is gedaalde ten opzichte van 2002. De tegenvallende exportcijfers zijn het gevolg van uitblijvende groei van de wereldhandel en de verslechterde concurrentiepositie.

De Nederlandse ondernemer moet dus enerzijds zijn verslechterde concurrentiepositie versterken en anderzijds nieuwe afzetmarkten creëren. Deze nieuwe afzetmarkten liggen volgens het EG-adviescentrum met name in de kandidaat-lidstaten die per 1 mei 2004 onderdeel worden van de Europese Unie. In deze landen ligt een markt met 70 miljoen consumenten die de komende jaren naar eenzelfde welvaartsniveau opgekrikt zullen worden als consumenten in de huidige lidstaten. Een grote markt met vele kansen ligt dus op de (Nederlandse) ondernemers te wachten. Ook Nederlandse topmanagers en de Nederlandse regering zien de kansen in de kandidaat-lidstaten, waarbij de topmanagers voornamelijk Polen en Tsjechië als interessant bestempelen. Om deze vergroting van de afzetmarkt voordelig te laten uitpakken is het leggen van goede contacten cruciaal. In landen met een andere werkmethode is dit vaak erg complex.

Het EG-adviescentrum biedt ondernemers (MKB) deze mogelijkheid met het Europese project BUS TEN. Op 11 en 12 maart 2004 vindt het Partnership Berlin te Berlijn plaats waar Nederlandse ondernemers mogelijke partners uit Polen, Tsjechië, Hongarije en Slowakije kunnen ontmoeten. De businessmeeting is vooral interessant voor bedrijven die actief zijn in de sectoren: bouwnijverheid, transport, machine-industrie, elektrotechnische industrie, agrarische voedselindustrie, milieu technologie. Het EG-adviescentrum heeft een speciale aanbieding voor ondernemers waarin o.a. een ticket, hotel en toegang tot het Partnership zit. Na deze bijeenkomst starten eind maart de begeleidingstrajecten waarin ondernemers ondersteund worden bij het betreden van een nieuwe markt. Daarnaast krijgen ondernemers informatie over technische eisen die gelden in de kandidaat-lidstaten. Tussen juni en september staan handelsmissies gepland naar de kandidaat lidstaten waarin de opgedane contacten verdiept kunnen worden.

(voor meer contact over dit project kunnen ondernemers contact opnemen met het EG-adviescentrum: info@egadvies.nl/073-6806600).

EG-adviescentrum
EIC NL 452
Postbus 70060
5201 DZ s-Hertogenbosch
Tel.: +31 73 68 06 600
Fax.: +31 73 61 23 210
E-mail: info@egadvies.nl Website: www.egadvies.nl