European Commission

IP/04/141

Brussel, 3 februari 2004

Modernisering van het boekhoudsysteem van de Commissie: er worden snelle vorderingen gemaakt om de streefdatum van 2005 te halen

In 2003 is het ambitieuze tijdschema voor de modernisering van het boekhoudsysteem van de Commissie in zeer ruime mate nageleefd. De conceptuele werkzaamheden in verband met de talrijke onderdelen van het project zijn voltooid en er is een aanvang gemaakt met de implementatie van de IT-ontwikkelingen. 2005 is de erg krappe deadline die het Financieel Reglement heeft vastgesteld voor de invoering van een boekhouding op transactiebasis. De Commissie kan rekenen op het externe advies van topdeskundigen van PriceWaterhouseCoopers voor de boekhouding en van IBM voor de IT. Mevrouw Schreyer, het Commissielid voor begroting, heeft in dit verband het volgende verklaard: "Dit zeer ambitieuze project zal ervoor zorgen dat de Commissie straks vooroploopt op het gebied van overheidsboekhouding. De Rekenkamer en het Europees Parlement volgen de door ons geboekte vooruitgang op de voet. Het verheugt mij dan ook te kunnen meedelen dat wij volledig op schema liggen."

Het project

De Commissie streeft ernaar in 2005 te voldoen aan de hoogste internationale boekhoudnormen, met name de internationale standaarden voor jaarrekeningen in de overheidssector (International Public Sector Accounting Standards IPSAS), die worden opgesteld door de internationale federatie van accountants (IFAC). Tot dusver zijn er nog maar zeer weinig lidstaten die bijna aan deze standaarden voldoen(1)
. Volgens het nieuwe Financieel Reglement moet vanaf 2005 een boekhouding op transactiebasis worden gevoerd (waarbij boekhoudkundige gebeurtenissen worden geregistreerd op het moment dat ze zich voordoen, en niet pas als geld wordt ontvangen of betaald, en waarbij activa en verplichtingen niet pas aan het einde van het jaar worden gewaardeerd).

Op 17 december 2002 heeft de Commissie haar goedkeuring gehecht aan een mededeling over de modernisering van het boekhoudsysteem van de Europese Gemeenschappen(2)
. De Commissie verstrekt driemaandelijks informatie over de voortgang van het project aan het Europees Parlement, de Raad en de Rekenkamer. In het thans gepresenteerde voortgangsverslag wordt beschreven welke stappen zijn ondernomen en wordt geconcludeerd dat het tijdschema tot dusver is nageleefd.

Voortgang tot nu toe

Bij de modernisering van het boekhoudsysteem staan de volgende drie punten centraal:

* inachtneming van recente en internationaal aanvaarde boekhoudbeginselen voor de overheidssector, in het bijzonder wat boekhouding op transactiebasis betreft;

* integratie van de verschillende financiële en boekhoudsystemen;
* verbetering van de werking van het huidige systeem, met name ten aanzien van de beveiliging en de samenhang van gegevens uit verschillende bronnen.

De modernisering van het boekhoudsysteem vereist een aanpak op drie fronten, die onderling verband houden:

* de boekhouding;

* de gebruikersbehoeften;

* het IT-platform.

Het projectteam heeft het gedetailleerde projectplan gevolgd. De definitie van standaarden voor boekhouding op transactiebasis is grotendeels afgerond en er zijn instrumenten ontworpen om ervoor te zorgen dat alle boekhoudprocessen van de Commissie aan deze standaarden voldoen. Om met de behoeften van de eindgebruikers rekening te houden, zijn de bestaande lokale systemen geanalyseerd en zijn er nieuwe vereisten voor het beheer van dagelijkse activiteiten in het projectplan geïntegreerd. De IT-architectuur is gedefinieerd en de mogelijkheden van de software zijn getest. De beide adviesorganen hebben een actieve rol gespeeld: de raad die toezicht houdt op het project, onder voorzitterschap van de directeur-generaal Begroting, waarin vertegenwoordigers van negen diensten, inclusief de DIA en de Europese Rekenkamer zitting hebben, en het Comité standaarden voor de jaarrekening, onder voorzitterschap van de adjunct-directeur-generaal van DG Begroting en rekenplichtige van de Commissie, de heer Brian Gray, lid van het Institute of Chartered Accountants of England and Wales, waarin vertegenwoordigers van de DIA en de Europese Rekenkamer als waarnemers aanwezig zijn. Als externe deskundigen zijn Professor Montesinos, op wiens studie het moderniseringsproject is gebaseerd, en de heer Hathorn, lid van de IFAC-commissie voor standaarden voor jaarrekeningen in de overheidssector, aangetrokken.

Inmiddels is de overschakeling van het bestaande systeem op de laatste versie van SAP-enterprise met succes afgerond, wordt de beveiliging van de toegang steeds verder verbeterd, en is in 2003 continu toegezien op de afstemming van de gegevens tussen de niet-geïntegreerde systemen.

Extern advies van topdeskundigen

De SAP-software wordt al gebruikt voor het officiële boekhoudsysteem van de Commissie, met name het geavanceerde kasbeheersysteem. Het gebruik van een aantal andere SAP-functies is nog uitgebreid. Bovendien heeft SAP zich bereid verklaard de functies voor de overheidssector verder te ontwikkelen om in de behoeften van de Commissie te voorzien.

PriceWaterhouseCoopers heeft bijstand verleend bij de gedetailleerde planning van het project en het in kaart brengen van het kritieke pad, bij het projectbeheer en bij de ontwikkeling van boekhoudnormen en
-procedures. De Commissie wordt momenteel geadviseerd door een twaalftal deskundigen.

IBM verleent bijstand bij de planning en ontwikkeling van de IT-functies.

Uitgangspunten en doelstellingen

Het moderniseringsproject voor de boekhouding is in 2000 van start gegaan met een studie in opdracht van de toenmalige directeur-generaal Begroting J.P. Mingasson. Commissielid Michaele Schreyer stelde in 2001 voor om in het nieuwe Financieel Reglement nieuwe boekhoudregels op te nemen, die vervolgens door de Raad en het Europees Parlement werden goedgekeurd.

Het motto van het project is: "decentrale toepassing, centrale informatie". Dat staat voor een geïntegreerd boekhoudsysteem, waarin gegevens slechts eenmaal worden ingevoerd, en gebeurtenissen worden geregistreerd op het moment dat ze zich voordoen.

Een dergelijk grootscheeps project kan alleen slagen wanneer alle betrokkenen er zich voor inzetten en met hun inbreng rekening wordt gehouden.

Het projectteam van DG Begroting heeft regelmatig contact met eindgebruikers en met alle diensten. Gebruiksvriendelijkheid staat centraal: de beeldschermen mogen zo weinig mogelijk afwijken van de bestaande schermen en moeten gemakkelijk te gebruiken zijn en voorzien zijn van ingebouwde controles. Het systeem moet informatie over verschillende jaren verstrekken die aan de behoeften beantwoordt.

De betrokkenen bij de Commissie, het Europees Parlement en de Rekenkamer worden regelmatig op de hoogte gehouden. Mevrouw Schreyer zal dit verslag doen toekomen aan de commissie begrotingscontrole van het Parlement, het begrotingscomité van de Raad en de Rekenkamer.

Volgende stappen

2004 is het jaar van de implementatie van de IT-ontwikkelingen in het centrale boekhoudsysteem en van de voorbereiding van de invoering van de boekhouding op transactiebasis. Op elke dienst van de Commissie wordt een beroep gedaan om aan dit proces mee te werken door een inventaris van alle activa en passiva op te maken, de creatie voor te bereiden van een gegevensbank van alle contractanten en ontvangers van subsidies van de Commissie, en nieuwe boekhoudprocedures in te voeren. Ter ondersteuning van deze inspanning is gestart met een grootschalig opleidingsprogramma.

Het volgende voortgangsverslag verschijnt eind april.

Achtergrond

Zie IP/03/962 voor het vorige voortgangsverslag.

Momenteel bestaat de boekhouding van de Commissie uit twee soorten rekeningen:

* de begrotingsrekeningen: deze geven een nauwkeurig beeld van de uitvoering van de jaarlijkse begroting en zijn van wezenlijk belang voor de begrotingscontroleautoriteiten. De begrotingsboekhouding is een boekhouding op kasbasis.
* de algemene rekeningen: deze geven een algemeen beeld van de "economische situatie" van de Commissie naast de uitvoering van de begroting, om rekening te houden met de waarde van activa (zoals gebouwen en leningen) en andere aspecten (zoals afschrijving, voorzieningen, enz.). Deze rekeningen worden gevoerd op basis van het beginsel van het dubbel boekhouden, maar de activa en de verplichtingen worden thans alleen aan het einde van het jaar gewaardeerd.

In het jaarverslag van 2002 heeft de Rekenkamer, net als in het verleden, verklaard dat de begrotingsboekhouding een betrouwbaar beeld geeft van de inkomsten en uitgaven en van de financiële situatie van de Gemeenschap. De Rekenkamer heeft opmerkingen geformuleerd en er, net als in het verleden, bij de Commissie op aangedrongen het boekhoudsysteem uit te bouwen tot een volledig geïntegreerd boekhoudsysteem op transactiebasis, waarin activa en verplichtingen worden opgenomen op het moment dat zij ontstaan. De opmerkingen van de Rekenkamer hebben voornamelijk betrekking op de algemene rekeningen en op transactieaspecten. Het feit dat de Rekenkamer geen ruimere betrouwbaarheidsverklaring kan afgeven, houdt geen verband met de wijze waarop de Commissie de begroting (88,7 miljard EUR in 2002) heeft verantwoord, maar met de transacties.

Op basis van de kasrekeningen worden maandelijks cijfers over de uitvoering van de begroting op internet gepubliceerd, een uniek voorbeeld van transparantie.

http://europa.eu.int/comm/budget/execution/utilisation/details_en.htm

(1)
De nationale rekeningen van Finland, Spanje en Zweden worden opgesteld op transactiebasis.

(2)
COM(2002) 755.