Universiteit van Tilburg

Achterwaartse vooruitgang in de digitale wereld

Oratie prof.dr. Fons Maes

Digitale media zijn aan te passen aan de gebruiker maar zijn zelden aangepast. Digitale techniek sloopt gebruikersdrempels maar werpt er tegelijkertijd weer nieuwe op. Digitale interactie creëert nieuwe sociale fora en tegelijk nieuwe vormen van isolement. Digitale globalisering opent grenzen en bakent tegelijkertijd nieuwe gettos af. Dat betoogt prof.dr. Fons Maes in zijn oratie, waarmee hij het ambt aanvaardt van hoogleraar Bedrijfscommunicatie & Digitale Media aan de UvT.

De wereld van de multimedia kent tal van digitale paradoxen. Zijn digitale toepassingen bedoeld om mensen vooruit te stuwen in de vaart der volkeren, tegelijkertijd confronteren ze ons met hun en onze beperkingen. Dat is duidelijk te zien aan de personal computer: deze biedt niet alleen veel keus (op het gebied van het instellen van taal, het beeldscherm, marges, lettertypes, plaatjes en hulp) maar is ook een bron van tegendraadse gebruiksvriendelijkheid. Wie immers iets wil aanpassen, moet een lastige weg doorlopen die voert langs inlogprocedures, preferences en options. En om die keuzeovervloed maar te vermijden, blijven we maar op dat ene standaardpad zitten. Prof. Maes constateert op meerdere terreinen dergelijke tegenspraken. We communiceren wereldwijd via netwerken, nieuwsgroepen, chatboxen en extranetgemeenschappen. Daarmee creëren we een nieuw sociaal netwerk, maar deze digitale vormen van socialisering leiden tegelijkertijd tot nieuwe vormen van vereenzaming. En digitalisering mag onze communicatie dan wel wereldwijd globaliseren, maar leidt tegelijkertijd tot een bijzonder scherpe noord-zuid-tegenstelling. Moderne communicatie creëert volgens Maes nieuwe contexten en nieuwe gebruikers, en vormt daarmee interessante problemen voor taalbeheersers, taal- en tekstwetenschappers en communicatiekundigen. Communicatie impliceert steeds meer kennis van acties, gebruikersomstandigheden en contextafhankelijkheden. Digitale communicatie is dus uitstekend geschikt voor onderzoek naar de manier waarop context taal en communicatie beïnvloedt. Digitale communicatie vraagt ook om een actievere fysieke en mentale houding. Er zijn experts nodig die de gevolgen bestuderen en de betekenis verklaren van multi-, digi- en hypercommunicatie: deze ontwikkeling vraagt om nieuwe taalwijzen met inzicht in die nieuwe taalwijzen, zoals Maes het omschrijft. In zijn oratie gaat Maes uitgebreid in op de mogelijkheden die de opleiding Bedrijfscommunicatie & Digitale Media van de UvT in huis heeft om deze ontwikkelingen het hoofd te bieden.

Fons Maes (Arendonk, België, 1954) studeerde Germaanse Filologie aan de Leuvense Universiteit, waar hij tot 1983 werkte. Van 1983 tot 2002 werkte hij deels aan de Letterenfaculteit van de Universiteit van Tilburg en deels aan de Vertalersschool van de Hogeschool Gent. In 1991 promoveerde hij op Nominal anaphors and the coherence of discourse aan de Faculteit der Letteren (UvT). Sinds 2002 is hij er hoogleraar Bedrijfscommunicatie & Digitale Media. Hij is er tevens hoofd van de sectie Communicatie en Cognitie.

Noot voor de pers

Prof.dr. Fons Maes spreekt zijn oratie Over Nieuwe Taalwijzen uit op vrijdag 6 februari (16.15 uur) in de aula van de Universiteit van Tilburg. Journalisten kunnen een exemplaar van de rede opvragen bij de Afdeling Voorlichting en Externe Betrekkingen van de UvT, tel. 013 466 2000, e-mail: M.M.C.Hanssen@uvt.nl. Fons Maes is bereikbaar via tel. 013 466 2058 en e-mail: maes@uvt.nl Meer informatie over wetenschappers van de UvT is te vinden op www.uvt.nl/webwijs/.

Tilburg, 5 februari 2004
Laatst gewijzigd: donderdag 05 februari 2004 bullet Meer zoekmogelijkheden
bullet Wetenschap en onderzoek

Zie ook

Contact
E-mail: M.M.C.Hanssen