Persbericht van de Universiteit Utrecht
Freudenthal Instituut
30 januari 2004
Tiende maal Nationale Wiskunde Dagen
Wiskunde ingezet bij onderzoek naar griepvirussen
Bij het in kaart brengen van griepvirussen wordt wiskunde gebruikt. Met
zogenaamde multidimensional scaling algoritmes (MDS), regressie-analyses en
theoretische modellen worden de evolutie van griepvirussen en de
effectiviteit van de griepprik onderzocht. Op de Nationale Wiskunde Dagen
2004 (NWD) zal dr. Ron Fouchier, onderzoeker bij het Virologie en Nationaal
Influenza Centrum, enkele bevindingen presenteren tijdens de voordacht
'Evolutie van griepvirussen'. De NWD vinden plaats op vrijdag 6 februari en
zaterdag 7 februari in het Congrescentrum De Leeuwenhorst te
Noordwijkerhout.
Nationale Wiskunde Dagen
De Nationale Wiskunde Dagen worden dit jaar voor de tiende maal
georganiseerd. De dagen zijn bedoeld voor wiskundeleraren die les geven aan
leerlingen van 12 tot 18 jaar van elk schooltype. De opkomst is elk jaar
weer overweldigend en dit jaar worden zo'n 700 leraren verwacht tijdens de
twee congresdagen. In werkgroepen, demonstraties en presentaties komen
nieuwe en historische ontwikkelingen binnen het vak aan de orde. De sprekers
komen uit binnen- en buitenland. Het zijn wiskundigen die over hun vak
praten maar ook niet-wiskundigen die laten zien hoe wiskunde in de
uitoefening van hun beroep wordt toegepast. De organisatie van de NWD is
handen van het Freudenthal Instituut, het expertisecentrum voor reken- en
wiskundeonderwijs van de Universiteit Utrecht.
Programma
Het programma laat zien dat wiskunde niet meer weg te denken valt uit de
samenleving. Tegelijkertijd wordt het wiskundeonderwijs in Nederland aan
alle kanten bedreigd. Op 4 februari aanstaande overleggen minister Van der
Hoeven van OC&W en de Tweede Kamer over de laatste plannen voor de tweede
fase in het voortgezet onderwijs. Het snijden in vakken als wiskunde en
natuurkunde krijgt dan weer een vervolg. Vanwege deze grote
tegenstrijdigheid is er op de conferentie ook aandacht voor de laatste
ontwikkelingen in het wiskundeonderwijs. De plenaire openingslezing wordt
dit jaar verzorgd door dr. Kees van Overveld, werkzaam aan de TU Eindhoven
en adviseur bij Philips Natlab; over de recente ontwikkelingen in de
beeldverwerking en de nadelen van pixels. De vrijdagavond lezing heeft
traditioneel een ludiek karakter en gaat over de wiskunde achter het
jongleren. De overige onderwerpen variëren van zuiver wiskundig tot
onverwachte en risicovolle toepassingen; van getaltheorie, dijkdoorbraken,
een digitale coach voor sportteams, mutaties van het griepvirus tot wiskunde
als inspiratiebron voor kunstenaars. Bovendien zal worden teruggekeken op 10
jaar wiskunde in de basisvorming.
Voor het volledige programma zie
Nadere informatie
Michiel Doorman of Ank van der Heiden, Freudenthal Instituut, Universiteit
Utrecht, telefoon (030) 2635555, email
Universiteit van Utrecht