Persberichten
05-02-2004
Breda presenteert visie 'Via Breda' Bouw nieuw station begint met
keuze architect
Het college van burgemeester en wethouders geeft vandaag de plannen
voor het grote gebied rond het station vrij voor consultatie onder de
naam 'Via Breda'. Het college wil bewoners, bedrijven en andere
partijen in de stad uitgebreid de kans geven over de plannen mee te
praten. Deze week start ook de selectie van de architect voor het
nieuwe station onder voorzitterschap van Rijksbouwmeester Jo Coenen.
Het rijk heeft in december 2003 voorlopig 39 miljoen euro gegarandeerd
voor de bouw van het station en 16 miljoen voor de ontwikkeling van
het gebied direct daaromheen, het Stationskwartier. In 'Via Breda'
kijkt het college nu ook naar de ontwikkeling van het totale gebied om
het Stationskwartier heen.
Architectenselectie
De selectieprocedure van een architect voor het nieuwe station start
volgende week. De bouw van het station wordt Europees aanbesteed. Een
commissie onder leiding van Rijksbouwmeester Jo Coenen draagt in april
5 tot 7 kandidaten voor. Zij presenteren vervolgens hun visie op het
nieuwe station en vóór de zomer van 2004 volgt de definitieve
selectie. In 2005 begint de daadwerkelijke bouw.
Via Breda
Het college presenteerde vandaag de naam en het logo van de
structuurvisie 'Via Breda'. 'Via Breda' verwijst naar de goede ligging
van Breda over de weg en het spoor en de toenemende aantrekkingskracht
van de stad door de ontwikkelingen in het plangebied. Men gaat straks
niet meer langs, maar Via Breda. De uitwerking van de plannen sluit
nauw aan bij de komst van de Hogesnelheidstrein. Breda maakt optimaal
gebruik van deze kans. Niet alleen komt er een nieuw station maar het
college grijpt de gelegenheid aan om plannen te maken voor het
volledige gebied eromheen. Zo houdt het college regie op de invulling
van het gebied.
Kansen
Via het nieuwe station zijn reizigers, toeristen en zakenlui
aangesloten op het Europese netwerk van de Hogesnelheidslijn die hen
in luttele tijd naar Amsterdam of Brussel brengt. Breda wordt
opstappunt voor Zuid-Nederland. Het rijk heeft Breda aangewezen als
Nieuw Sleutelproject. Dat betekent dat het rijk de bouwplannen van het
station en omgeving financieel ondersteunt. Ook NS vastgoed en de
provincie Noord Brabant zijn belangrijke partners in de ontwikkeling
van de Openbaar Vervoerterminal (station). Nu industrieën wegtrekken
uit het centrum van de stad komen oude bedrijventerreinen vrij. Dit
biedt geweldige kansen voor Breda, zoals het verbeteren van de
verbinding tussen Noord en Zuid-Breda. Ook moet het nieuwe gebied
straks goed aansluiten bij de rest van de stad en de woonwijken rond
het station. In 'Via Breda' legt het college haar ambities neer om in
het gebied, met het station als kloppend hart, wonen, werken en
recreëren op topniveau mogelijk te maken.
Voor de ontwikkeling van het totale gebied is zeker 20 jaar nodig. Het
Stationskwartier is in 2015 klaar.
Bijzondere locaties
Naast de Openbaar Vervoerterminal als blikvanger ligt de locatie met
de grootste potentie aan de Markoever. Langs de groene oever komen
hoge gebouwen van bijzondere architectuur, lanen, pleinen en parken.
Hierbinnen is ruimte voor een internationaal zakencentrum andere
voorzieningen. De ruime en groene opzet past goed bij het groene en
historische karakter van Breda.
Consultatie
De structuurvisie 'Via Breda' gaat op 11 februari in consultatie.
Belanghebbenden kunnen tot 24 maart hun mening geven op de plannen. In
februari organiseert de gemeente twee informatieavonden. Data, tijd en
plaats worden nog bekend gemaakt.
In de Publiekshal van het Stadskantoor schetst een tentoonstelling het
toekomstbeeld van 'Via Breda'. In een deel van de stad wordt
huis-aan-huis een informatiekrant bezorgd.
Breda, 5 februari 2004
Gemeente Breda