5-2-2004
Verkopen Mazda blijven stijgen
De trend in de verkoopcijfers van Mazda, die zich vorig jaar aftekende
en 2003 tot een zeer succesvol jaar voor Mazda in Nederland maakte,
heeft zich in de afgelopen maand januari verder doorgezet.
De verkopen van Mazda personenauto's in Nederland stegen dusdanig, dat
het merk voor het eerst sinds maart 2000 weer in de top 10 staat van
de lijst van best verkochte automerken.
In Nederland werden de afgelopen maand totaal 69.917 personenauto's
verkocht tegen over 68.883 in januari 2003, een stijging van de markt
met 1,5 procent. Mazda verkocht vorige maand 2.378 auto's, wat een
marktaandeel vertegenwoordigde van 3,4 procent. Vorig jaar waren er
dat in dezelfde maand 1.896 (2,75 procent), wat neerkomt op een
stijging van het marktaandeel van Mazda met maar liefst 25,4 procent.
Daarmee behoort Mazda samen met Toyota tot de twee grootste stijgers
in de top 10 van de autoverkopen en is het thans het 2e Japanse
automerk in Nederland.
Mazda dankt het succes vooral aan nieuwe producten als de Mazda6 (2e
bij de verkiezing 'Auto van het Jaar 2003') en de nieuwe Mazda3 (2e
bij de verkiezing 'Auto van het Jaar 2004'). De verwachting is dat met
name het aandeel van deze laatste auto in het C-segment verder zal
toenemen, als vanaf begin mei dit jaar ook een versie met dieselmotor
beschikbaar is. Ook is de kwaliteit-prijs verhouding van de
personenauto's van Mazda verder gestegen wat mede bijdraagt aan het
huidige verkoopsucces. Bovendien zorgt de revolutionaire Mazda RX-8,
de enige productieauto ter wereld met een rotatiemotor, voor een
verdere verbetering van het sportieve imago van Mazda wereldwijd.
AutoRai