FNV Bouw


datum: 02-02-2004

Nieuw merk: FNV Bouw elke dag actie

Bij de opening van de eerste bondsraadsvergadering in het jaar 2004 presenteerde voorzitter Dick van Haaster het nieuwe merkconcept van de bond: 'FNV Bouw elke dag actie'. De bond gaat er de komende tijd de boer mee op om meer bekendheid te geven aan het vele werk dat de bond elke dag voor werknemers verricht.

Dick van Haaster bekende dat hij zelf even gedacht had 'Oei! Dat is wel scherp' toen hem de nieuwe leus 'elke dag actie' werd voorgelegd. "We kunnen niet van onze leden vragen dat ze elke dag actie voeren. Maar áls we actie voeren, weet iedereen dat we dat goed kunnen. Aan de andere kant betekent 'elke dag actie' veel méér. We zijn immers elke dag in touw om de belangen van leden te behartigen en onze vereniging sterker te maken. Het gratis invullen van belastingformulieren door de Belastingservice is óók actie. De lobby in Den Haag ook. Om al dat werk scherper in beeld te krijgen, is het nieuwe merkconcept ontwikkeld."

Volgens voorzitter Dick van Haaster leent het materiaal zich ervoor om het ook regionaal of per afdeling aan te passen: "We hebben het professioneel aangepakt, met een reclamebureau, dat we hebben ingepraat met een groep mensen die een dwarsdoorsnede van de bond vormt." Van Haaster vond het jarenlang gebruikte thema 'vaktrots' langzamerhand verouderd, hoewel het goed heeft gefunctioneeerd: "Het drukt een positief gevoel uit, maar het dekt niet de hele lading. FNV Bouw doet nog meer. Daarnaast hadden we het FNV-brede idee van de 'zaakwaarnemer'. Dat verwijst naar de individuele en collectieve belangenbehartiging, maar het is te zacht. Het drukt te weinig uit dat we samen bezig zijn, op basis van solidariteit." Dus: FNV Bouw elke dag actie.
Meer over 'FNV Bouw elke dag actie' is te vinden in FNV Bouw Magazine van februari 2004.