23/01/2004
Eenvoudiger prijzengamma vanaf 1 februari
De NMBS verhoogt zoals gebruikelijk haar prijzen op 1 februari. Dit
jaar zijn ook grote inspanningen geleverd om het prijzengamma van de
NMBS te vereenvoudigen. Dit vertaalt zich in diverse nieuwigheden die
samen met de prijsstijging ingaan.
Prijsstijging
Zoals ieder jaar verhoogt de NMBS haar prijzen op 1 februari. Dit is
nodig om verschillende redenen. De stijging helpt de effecten van de
inflatie weg te werken en de verhoging van de productiekosten te
compenseren. Ze maakt het mogelijk het binnenlands reizigerstransport
(opdracht van openbare dienst) duurzaam en kwalitatief te houden.
Bovendien draagt ze bij tot de financiering van bijkomende middelen om
de dienstverlening nog beter te maken.
Het beheerscontract tussen de staat en de NMBS bepaalt de maximale
stijging van de prijzen voor het binnenlands reizigersvervoer. Die is
gebaseerd op de evolutie van kost voor het levensonderhoud
(gezondheidsindex) en op de stiptheid van de reizigerstreinen.
Dit jaar zou de theoretische gemiddelde prijsstijging volgens de
bepalingen van het beheerscontract 3,16% zijn geweest. Dankzij de
vereenvoudiging van het prijzengamma (zie verder) wordt die stijging
echter beperkt tot 2,8%. Zelfs na die verhoging blijven de prijzen
gehanteerd door de NMBS ver onder die van de kost van het autogebruik
of de prijzen bij de naburige spoornetten.
Vereenvoudigd prijzengamma
De prijsstijging die op 1 februari van kracht wordt, gaat gepaard met
een gevoelige vereenvoudiging van het prijzengamma van de NMBS. Dit is
bedoeld om klanten sneller wegwijs te maken in het aanbod zodat ze
vlot de meest geschikte formule kunnen vinden. Het NMBS-personeel zal
de klanten nog beter met raad en daad kunnen bijstaan. Op termijn
geeft dit ook mogelijkheden voor het ontwikkelen van nieuwe
complementaire verkoopskanalen.
Globaal gezien komt de vereenvoudiging neer op verscheidene
belangrijke wijzigingen voor de klant, waaronder het stopzetten van
minder succesvolle producten, het harmoniseren van de kortingen (50%
of gratis) en het creëren van een maandelijkse kortingskaart die 50 %
korting biedt.
1. Producten die worden stopgezet en de alternatieven
Verscheidene weinig gebruikte producten verdwijnen uit het gamma.
De Kaart Lijn 26 verdwijnt, maar wordt voordelig vervangen door het
JUMP-biljet in Brussel, de Key Card, de Ozonkaart of het biljet aan
50% indien de klant van een wettelijke korting kan genieten.
De Golden Railpass en de B-Tourrail worden voortaan vervangen door de
Railpass in eerste en tweede klas.
2. Harmonisering van de kortingen om patriottische of professionele
redenen
Voortaan worden de kortingen van 50 en 75%, toegekend om
patriottische, sociale of professionele redenen, geharmoniseerd in het
voordeel van de klant: ofwel bedraagt de korting 50% ofwel 100% (de
korting van 75% blijft bestaan in eerste klas).
3. Een nieuwe eenvormige kortingskaart die recht geeft op 50%
vermindering
Vanaf 1 februari verdwijnt de maandelijkse kortingskaart (50%) en de
jaarlijkse getrouwheidskaart (25%). Ze worden vervangen door een
eenvormige kortingskaart die recht geeft op een korting van 50% op de
volle prijs van een biljet in eerste of tweede klas. De nieuwe kaart
kost 151,00 euro voor de jaarversie en 16,80 euro voor een
geldigheidsduur van een maand.
4. Weekend-biljet en "Een dag aan zee/in de Ardennen"
Opnieuw vanaf 1 februari worden de kortingen die worden toegekend bij
de aankoop van Weekend-biljetten of biljetten "Een dag aan zee/in de
Ardennen" geharmoniseerd. De toegekende korting bedraagt voortaan 50%
van de eerste tot de zesde reiziger.
5. Vernieuwde Key Card
De praktische kaart voor korte afstanden geeft voortaan recht op acht
i.p.v. zes ritten. Het geldigheidsgebied wordt uitgebreid zodat
reizigers er vanuit ieder Belgisch station tot in de dichtst
bijgelegen stad of aantrekkingspool mee kunnen reizen. Vanaf 1
februari bestaat ze ook voor eerste klas. De Key Card gaat 10,00 euro
in tweede klas en 15,00 euro in eerste klas kosten.
6. Nieuwe procedure voor groepsreizen
Sinds december 2003 is het reserveren voor groepsreizen fel
vergemakkelijkt. De reserveringen worden minimum twaalf werkdagen voor
de datum van de reis ingediend. Ze worden voortaan verwerkt door twee
Call Centers, een in Gent en een in Bergen. Bovendien kan de betaling
vanaf nu ook met een overschrijving. De biljetten worden met de post
opgestuurd. Vanaf 1 februari bedraagt de korting voor groepsreizen 50
of zelfs 70%, naargelang de bezettingsgraad van de trein.
7. Seniorenbiljetten
De prijs van het seniorenbiljet (65-plussers) stijgt naar 3 euro voor
een heen- en terugrit op heel het Belgische net. De
gebruiksvoorwaarden van dit biljet blijven ongewijzigd.
8. Korting voor treinkaarthouders
De actie voor de trouwe klanten die van start ging in 2003, wordt
verlengd in 2004. De houders van een treinkaart (behalve
schooltreinkaarten, Campus en de treinkaarten die volledig ten laste
van de werkgever vallen) krijgen onmiddellijk 10% korting op de prijs
van een jaartreinkaart en kortingen van 8%, 7,5% en 5,8% voor
geldigheidsperiodes van drie maanden, een maand of een week. Die
laatste drie kortingen worden automatisch in een elektronische
portefeuille van de klant gestort, voor een later gebruik. Die
portefeuille is consulteerbaar via internet, in het station of per
sms.
Gratis woon-werkverkeer: stand van zaken
De NMBS heeft zich akkoord verklaard met het principe van het gratis
woon-werkverkeer mits garanties van de federale regering voor
volledige compensatie van deze maatregel en dit voor de komende jaren.
Dit voorstel vereist echter het engagement van de regering en een
beslissing van de ministerraad.
De maatregel zou vanaf dit jaar in voege treden voor de
overheidsbedrijven, zoals bijvoorbeeld Belgacom, Biac, de Post,... en
de ambtenaren van de federale ministeries. Vanaf 2005 zou de maatregel
ook voor privé-bedrijven gelden. Bedrijven die dit wensen zullen, op
basis van een contract met de NMBS, de patronale bijdrage op 80%
kunnen brengen. Op die manier geniet hun personeel van kosteloosheid,
want de staat neemt dan de overige 20% in last.
Informatie over de prijzen en producten van de NMBS zijn beschikbaar
op de website van de NMBS (www.nmbs.be), in de brochures die
binnenkort in de stations zijn te krijgen, bij het NMBS-personeel of
telefonisch op 02/528 28 28.
NMBS