NMBS

23/01/2004

Eenvoudiger prijzengamma vanaf 1 februari

De NMBS verhoogt zoals gebruikelijk haar prijzen op 1 februari. Dit jaar zijn ook grote inspanningen geleverd om het prijzengamma van de NMBS te vereenvoudigen. Dit vertaalt zich in diverse nieuwigheden die samen met de prijsstijging ingaan.

Prijsstijging

Zoals ieder jaar verhoogt de NMBS haar prijzen op 1 februari. Dit is nodig om verschillende redenen. De stijging helpt de effecten van de inflatie weg te werken en de verhoging van de productiekosten te compenseren. Ze maakt het mogelijk het binnenlands reizigerstransport (opdracht van openbare dienst) duurzaam en kwalitatief te houden. Bovendien draagt ze bij tot de financiering van bijkomende middelen om de dienstverlening nog beter te maken.

Het beheerscontract tussen de staat en de NMBS bepaalt de maximale stijging van de prijzen voor het binnenlands reizigersvervoer. Die is gebaseerd op de evolutie van kost voor het levensonderhoud (gezondheidsindex) en op de stiptheid van de reizigerstreinen.

Dit jaar zou de theoretische gemiddelde prijsstijging volgens de bepalingen van het beheerscontract 3,16% zijn geweest. Dankzij de vereenvoudiging van het prijzengamma (zie verder) wordt die stijging echter beperkt tot 2,8%. Zelfs na die verhoging blijven de prijzen gehanteerd door de NMBS ver onder die van de kost van het autogebruik of de prijzen bij de naburige spoornetten.

Vereenvoudigd prijzengamma

De prijsstijging die op 1 februari van kracht wordt, gaat gepaard met een gevoelige vereenvoudiging van het prijzengamma van de NMBS. Dit is bedoeld om klanten sneller wegwijs te maken in het aanbod zodat ze vlot de meest geschikte formule kunnen vinden. Het NMBS-personeel zal de klanten nog beter met raad en daad kunnen bijstaan. Op termijn geeft dit ook mogelijkheden voor het ontwikkelen van nieuwe complementaire verkoopskanalen.

Globaal gezien komt de vereenvoudiging neer op verscheidene belangrijke wijzigingen voor de klant, waaronder het stopzetten van minder succesvolle producten, het harmoniseren van de kortingen (50% of gratis) en het creëren van een maandelijkse kortingskaart die 50 % korting biedt.


1. Producten die worden stopgezet en de alternatieven

Verscheidene weinig gebruikte producten verdwijnen uit het gamma.

De Kaart Lijn 26 verdwijnt, maar wordt voordelig vervangen door het JUMP-biljet in Brussel, de Key Card, de Ozonkaart of het biljet aan 50% indien de klant van een wettelijke korting kan genieten.

De Golden Railpass en de B-Tourrail worden voortaan vervangen door de Railpass in eerste en tweede klas.


2. Harmonisering van de kortingen om patriottische of professionele redenen

Voortaan worden de kortingen van 50 en 75%, toegekend om patriottische, sociale of professionele redenen, geharmoniseerd in het voordeel van de klant: ofwel bedraagt de korting 50% ofwel 100% (de korting van 75% blijft bestaan in eerste klas).


3. Een nieuwe eenvormige kortingskaart die recht geeft op 50% vermindering

Vanaf 1 februari verdwijnt de maandelijkse kortingskaart (50%) en de jaarlijkse getrouwheidskaart (25%). Ze worden vervangen door een eenvormige kortingskaart die recht geeft op een korting van 50% op de volle prijs van een biljet in eerste of tweede klas. De nieuwe kaart kost 151,00 euro voor de jaarversie en 16,80 euro voor een geldigheidsduur van een maand.


4. Weekend-biljet en "Een dag aan zee/in de Ardennen"

Opnieuw vanaf 1 februari worden de kortingen die worden toegekend bij de aankoop van Weekend-biljetten of biljetten "Een dag aan zee/in de Ardennen" geharmoniseerd. De toegekende korting bedraagt voortaan 50% van de eerste tot de zesde reiziger.


5. Vernieuwde Key Card

De praktische kaart voor korte afstanden geeft voortaan recht op acht i.p.v. zes ritten. Het geldigheidsgebied wordt uitgebreid zodat reizigers er vanuit ieder Belgisch station tot in de dichtst bijgelegen stad of aantrekkingspool mee kunnen reizen. Vanaf 1 februari bestaat ze ook voor eerste klas. De Key Card gaat 10,00 euro in tweede klas en 15,00 euro in eerste klas kosten.


6. Nieuwe procedure voor groepsreizen

Sinds december 2003 is het reserveren voor groepsreizen fel vergemakkelijkt. De reserveringen worden minimum twaalf werkdagen voor de datum van de reis ingediend. Ze worden voortaan verwerkt door twee Call Centers, een in Gent en een in Bergen. Bovendien kan de betaling vanaf nu ook met een overschrijving. De biljetten worden met de post opgestuurd. Vanaf 1 februari bedraagt de korting voor groepsreizen 50 of zelfs 70%, naargelang de bezettingsgraad van de trein.


7. Seniorenbiljetten

De prijs van het seniorenbiljet (65-plussers) stijgt naar 3 euro voor een heen- en terugrit op heel het Belgische net. De gebruiksvoorwaarden van dit biljet blijven ongewijzigd.


8. Korting voor treinkaarthouders

De actie voor de trouwe klanten die van start ging in 2003, wordt verlengd in 2004. De houders van een treinkaart (behalve schooltreinkaarten, Campus en de treinkaarten die volledig ten laste van de werkgever vallen) krijgen onmiddellijk 10% korting op de prijs van een jaartreinkaart en kortingen van 8%, 7,5% en 5,8% voor geldigheidsperiodes van drie maanden, een maand of een week. Die laatste drie kortingen worden automatisch in een elektronische portefeuille van de klant gestort, voor een later gebruik. Die portefeuille is consulteerbaar via internet, in het station of per sms.

Gratis woon-werkverkeer: stand van zaken

De NMBS heeft zich akkoord verklaard met het principe van het gratis woon-werkverkeer mits garanties van de federale regering voor volledige compensatie van deze maatregel en dit voor de komende jaren. Dit voorstel vereist echter het engagement van de regering en een beslissing van de ministerraad.

De maatregel zou vanaf dit jaar in voege treden voor de overheidsbedrijven, zoals bijvoorbeeld Belgacom, Biac, de Post,... en de ambtenaren van de federale ministeries. Vanaf 2005 zou de maatregel ook voor privé-bedrijven gelden. Bedrijven die dit wensen zullen, op basis van een contract met de NMBS, de patronale bijdrage op 80% kunnen brengen. Op die manier geniet hun personeel van kosteloosheid, want de staat neemt dan de overige 20% in last.

Informatie over de prijzen en producten van de NMBS zijn beschikbaar op de website van de NMBS (www.nmbs.be), in de brochures die binnenkort in de stations zijn te krijgen, bij het NMBS-personeel of telefonisch op 02/528 28 28.