BLIK OP DE WEG
Persbericht van het 'Team Blik op de Weg'
Doorwerth, 29 januari 2004
Onafhankelijkheid televisieprogramma's bedreigd
Naast 'Blik op de Weg(r)' zijn er door de jaren heen telkens weer
programmamakers geweest die 'Blik op de Weg(r)' hebben geprobeerd te
kopiëren. Het valt al op dat de kopieën steeds brutaler worden. Dapper
geworden door het feit dat copycats door de programmamakers van 'Blik
op de Weg(r)' nauwelijks aangepakt werden stortte men zich op het
originele idee.
De EO lijkt het afgelopen seizoen dankbaar gebruik gemaakt te hebben
van de antipathie die het Korps Landelijke Politiediensten uit
Driebergen heeft tegen de in 'Blik op de Weg(r)' optredende
politiecollega's uit de regio. In 'Rij ik zo?' van de EO had het KLPD
een platform om haar zienswijze uitgebreid uit te dragen, door middel
van het leveren van kritiek op alles dat géén KLPD is.
Zorgelijk is de rol die de overheid is gaan spelen. Met name het
Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie, het BVOM van Mr. Spee
uit Soesterberg.
Vorig seizoen kwam ook SBS-6 met een eigen 'Blik op de Weg(r) - kopie.
Achter de schermen (en ook regelmatig ervóór trouwens) speelt het BVOM
in toenemende mate een rol bij de productie van het programma
'Wegmisbruikers'. Uiteindelijk is die rol nu uitgegroeid tot het
feitelijke eindredacteurschap van de heer Spee persoonlijk. Hij
bepaalt hoe het programma er uiteindelijk 'uit gaat', hij bepaalt de
vragen die de presentator hem moet stellen, hij stuurt
televisieploegen de regio in en draagt politiemensen simpelweg op om
de tv-ploeg aan boord te nemen. Als er niet voldoende beeldmateriaal
is om de laatste 10 minuten van een uitzending te vullen wordt er nog
even snel een politieauto met bemanning geregeld, waarbij
politiemensen wordt gevraagd het gesprek tijdens een staandehouding te
rekken, om die laatste 10 minuten bij elkaar te draaien. Overtreders
die niet op de televisie willen worden desondanks gewoon herkenbaar in
beeld gezet.
Tegen deze werkwijze zijn veel bezwaren. Natuurlijk is het zo dat
mensen die staande zijn gehouden en geen toestemming geven voor
uitzending onherkenbaar gemaakt moeten worden of gewoon niet in de
uitzending moeten komen.
Verder heeft 'Blik op de Weg(r)' altijd met de politie samengewerkt op
basis van vrijwilligheid en welwillendheid.
Voorts vinden we dat de kijker, de burger, er recht op heeft om te
weten hoe programma's tot stand komen en welke invloeden er bepalend
zijn voor de inhoud van een programma. Wij vinden dat de overheid
dienaangaande, net als wij, open kaart moet spelen.
Tot het verspreiden van dit persbericht is besloten toen ons bleek dat
het BVOM de naam van 'Blik op de Weg(r)' gebruikt in haar externe
mededelingen, zonder ons daarin te kennen dus ook zonder onze
toestemming.
Het blijkt dat het BVOM bezig is met het vormen van een soort poule
van politiemensen en -materieel die tot doel heeft verplicht mee te
werken aan alle verkeersprogramma's. Het BVOM maakt er ook geen geheim
van dat zij zo veel mogelijk invloed wil hebben op de inhoud van
verkeersprogramma's. Wij legden de hand op een interne mailwisseling
tussen twee hogergeplaatste politiemensen.
Wij citeren:
t.k.n. bijgaande mail van Koos Spee
We komen in een situatie, dat het BVOM grip gaat krijgen op de
kwaliteit van verkeersprogramma's op tv. Een wens van ons gaat in
vervulling.
Einde citaat.
'Blik op de Weg(r)' is een onafhankelijk televisieprogramma en wil dat
ook per sé blijven. Wij willen zuivere, waarheidsgetrouwe
journalistiek bedrijven en niet eenzijdig aangestuurd worden door de
overheid, teneinde het door die overheid gewenste beeld op de
televisie te krijgen. Daarom maken wij onder andere ook gebruik van
onze eigen voertuigen en videoapparatuur en niet van apparatuur en
voertuigen die door de belastingbetaler betaald zijn.
'Blik op de Weg(r)' was en is een programma over verkeersveiligheid en
heeft zich nooit laten leiden door (overigens uitstekende)
kijkcijfers. Dat zal in de toekomst ook absoluut zo blijven. Ondanks
de wijze waarop het BVOM op dit moment gebruik maakt van haar macht en
middelen binnen de Verkeershandhavingsteams van de Regiopolitie en het
KLPD. Zodanig dat gesproken zou kunnen worden van het plegen van
oneerlijke concurrentie ten opzichte van 'Blik op de Weg(r)'.
Wij als bedenkers en makers van 'Blik op de Weg(r)' willen niet
ingelijfd worden bij het BVOM. Wij blijven kiezen voor onafhankelijke,
evenwichtige en integere berichtgeving over verkeer en
verkeersgedrag.
Team 'Blik op de Weg'
---
-