MAXIMUM
Intelligence Group start continu arbeidsmarktonderzoek
Intelligence Group start continu arbeidsmarkt(communicatie)onderzoek
Intelligence Group komt in april dit jaar met de eerste publicaties
van de arbeidsmarktvertrouwensindex. Op basis van een maandelijks
onderzoek onder 1.250 leden van de Nederlandse beroepsbevolking wordt
nauwkeurig gemeten welke verwachtingen men heeft op de arbeidsmarkt.
Gevraagd wordt bijvoorbeeld naar de tijd die mensen denken nodig te
hebben om een andere baan op hetzelfde niveau te vinden.
Op basis van de uitkomsten publiceert Intelligence Group maandelijks
een indexcijfer voor het vertrouwen dat de Nederlandse
beroepsbevolking in de arbeidsmarkt heeft. Grondslag voor de index is
het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek AGO 2003, dat Intelligence Group
vorig jaar heeft uitgebracht. AGO 2003 is een onderzoek naar
mediagedrag en arbeidsmotieven onder 16.000 leden van de Nederlandse
beroepsbevolking.
De arbeidsmarktvertrouwensindex maakt inmiddels deel uit van het
Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek AGO 2004. Dat onderzoek wordt sinds
december vorig jaar continu uitgevoerd. In 2004 zullen maandelijks ook
andere ontwikkelingen worden gemonitord door Intelligence Group. Dat
zijn onder andere de ontwikkelingen in de populariteit van
vacaturesites onderling, het gevecht tussen print en Internet op de
arbeidsmarkt en de ontwikkeling van het werkgeversimago van de
grootste Nederlandse werkgevers. Het effect van een boekhoudschandaal,
een overname of een slechte financiële prestatie kan dan meteen
zichtbaar worden gemaakt.
Daarnaast worden iedere maand speciale onderwerpen belicht. Komende
maanden is dat aanvullend onderzoek naar het Nederlandse
diversiteitbeleid en studentrecruitment.
Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) is een onafhankelijk
arbeidsmarkt-(communicatie)onderzoek dat in samenwerking met de
Stichting voor Economisch Onderzoek van de Universiteit van Amsterdam
is opgezet.
Tegelijkertijd met het AGO onderzoek loopt het Minderheden Onderzoek
op de Arbeidsmarkt (MOA). Op basis van beide onderzoeken worden eind
februari de resultaten gepresenteerd over de effecten van het
Nederlandse diversiteitsbeleid. Daarnaast zullen de verschillen en
overeenkomsten worden gepresenteerd tussen het arbeidsmarktgedrag van
de TSMA (Turkse, Surinaamse, Marokkaanse en Antiliaanse) doelgroep
vergeleken met de autochtone Nederlandse beroepsbevolking.
Voor nadere informatie :
Intelligence Group
Ben Rogmans, directeur
.s Gravenweg 229
2903 LV Capelle aan den IJssel
010 . 258 77 28
06 - 22 99 59 44
www.intelligence-group.nl
ben@intelligence-group.nl
28 jan 04 18:52