HOLLAND CASINO
http://www.hollandcasino.nl
Holland Casino niet medeplichtig aan fraudezaak Subaru
De media berichtten vandaag dat Holland Casino mede schuldig zou zijn
aan de miljoenenfraude van de boekhouder die ervan wordt verdacht op
grote schaal te hebben gefraudeerd bij Subaru. In een eerder
persbericht liet Holland Casino weten geen onderdeel te zijn van de
fraudezaak. Holland Casino is niet medeschuldig aan de
miljoenenfraude, zoals de advocaat van de boekhouder meent. Holland
Casino had die fraude nooit kunnen voorkomen. Op Subaru rustte de
plicht om de fraude te constateren, en niet op Holland Casino. Het is
niet te zeggen of de fraudeur 18 miljoen euro bij Holland Casino
verloren heeft. De gast behoorde tot de categorie van spelers met een
ton aan speelgeld per bezoek en is daarin niet uniek, zoals zijn
manier van spelen ook niet uniek was. Gezien de uitlatingen van de
advocaat van de boekhouder, waarbij geen rekening wordt gehouden met
de privacy van de boekhouder, ziet Holland Casino zich genoodzaakt op
bepaalde punten openheid te geven over de bezoeken van de gast aan
Holland Casino.
Holland Casino meldt consequent alle transacties die daarvoor in
aanmerking komen (boven 10.000 euro), zonder aanziens des persoons en
net zoals banken en financiele instellingen dat doen bij het meldpunt
van Justitie. Dus voor de boekhouder zijn alle meldingen die Holland
Casino moest doen, gedaan.
Voorts is het van belang vast te stellen dat Holland Casino geen
opsporingstaken en -bevoegdheden heeft, evenmin als andere bedrijven
dat hebben. Met de meldingen aan het Meldpunt voldoet Holland Casino
volledig aan haar wettelijke plicht en het is aan het Meldpunt om al
dan niet vast te stellen of van de meldingen ook werk moet worden
gemaakt. Holland Casino kan natuurlijk nooit de herkomst van speelgeld
nagaan; dat is een taak van politie en Justitie.
In het artikel wordt ook beweerd dat Holland Casino geen enkel moment
heeft gedacht dat het hier wel eens om een gokverslaafde zou kunnen
gaan. Het beleid van Holland Casino is als volgt: Holland Casino
spreekt met gasten die ongebruikelijk speelgedrag vertonen.
Bijvoorbeeld als gasten ineens vaker komen, meer gaan spelen of een
emotionele disbalans vertonen. Deze signalen geven ons de gelegenheid
maatregelen voor te stellen, bijvoorbeeld in het kader van het
preventiebeleid kansspelverslaving.
Holland Casino heeft dan ook meerdere malen een gesprek gevoerd met de
bezoeker over zijn (speel)gedrag bij Holland Casino. In zijn
algemeenheid was W. een gesloten gast: hij gedroeg zich keurig, maar
ging het liefst zijn eigen gang en stelde geen prijs op bemoeienis.
Hij viel ook, zoals al eerder gezegd, niet op door een uitzonderlijk
systeem van spelen. De gesprekken die met W. zijn gevoerd, zijn dan
ook op initiatief van Holland Casino gevoerd. En in die gesprekken
liet hij stellig weten geen problemen te hebben.
Holland Casino kan slechts in zeer uitzonderlijke gevallen zelf een
entreeverbod opleggen. Er moet dan sprake zijn van meerdere
indringende signalen uit de omgeving van een speler (gezin, familie,
vrienden, werk, etc), die aangeven dat een speler zichzelf niet meer
in de hand heeft. Ten aanzien van W. zijn nooit dergelijke signalen
ontvangen.
De advocaat van de boekhouder denkt dat er hier wel eens sprake zou
kunnen zijn van uitlokking, omdat zijn cliënt speciale privileges had.
Holland Casino neemt met klem afstand van deze stellingname. Uiteraard
neemt Holland Casino maatregelen in het belang van de veiligheid van
gasten die met veel geld over straat gaan en net zoals bij elk ander
bedrijf hebben vaste gasten bij Holland Casino een streepje voor.
Vaste gasten maken bijvoorbeeld kans op kaartjes voor
voetbalwedstrijden, golfclinics of theatervoorstellingen. Ook kan
gratis parkeren tot de mogelijkheden behoren, evenals gratis gebruik
van het restaurant in het casino. Holland Casino houdt zich verre van
escortservices.
In de berichtgeving wordt tot slot verwezen naar uitspraken van een
ex-medewerker van Holland Casino, getypeerd als klokkenluider. Die
benaming is overigens niet juist: een klokkenluider is iemand die,
terwijl hij nog in dienst is, tracht misstanden aan de kaak te
stellen. Los van het feit dat er bij Holland Casino van misstanden
geen sprake is, heeft de ex-medewerker tijdens zijn dienstverband
nooit aan de bel getrokken. Hij handelde en handelt nog steeds uit
rancune vanwege zijn ontslag, zoals hij zelf ook bevestigde in een
Parool-artikel van september 2003.
Minister Donner heeft overigens eerder al vastgesteld dat: 'van
witwassen op grote schaal bij Holland Casino geen sprake is'. Dit in
antwoord op kamervragen naar aanleiding van deze kwestie. Ook cijfers
tonen dit aan, waarbij er geen enkele aanleiding tot een nader
onderzoek bleek.
/////