013 Popcentrum Tilburg
013 Popcentrum wil marktpositie
verstevigen na
interne herstructurering
Reorganisatie nodig om bedrijfseconomisch gezond te worden
Tilburg, 26 januari 2004
Bestuur en directie van 013 achten, mede naar aanleiding van een
financiële doorlichting van bureau Berenschot, een sanering van de
kosten van personeel en de qua publieksbereik teruglopende dance
activiteiten essentieel. Dit is de reactie op het ontstane
exploitatietekort in 2003 en een te beperkt eigen vermogen. Op 1
februari 2004 voert 013 Popcentrum een noodzakelijke reorganisatie
door.
Door de reorganisatie ontstaat een meer compacte en marktgerichte
culturele onderneming. Hiertoe worden de personeelskosten met 15%
verminderd, de programma- en publiciteitsafdeling geïntegreerd en het
aantal programma activiteiten verlaagd van 500 in 2003 naar 390 in
2004. Met een verlaging van de personeels- en programmakosten en een
gelijk blijvend publieksbereik, 220.000 betalende bezoekers, ontstaat
een financieel gezonde basis. 013 is hierdoor in staat haar ambities,
het verstevigen van het marktleiderschap in Zuid-Nederland en haar
toonaangevende positie in Nederland, blijvend waar te maken. De
organisatie draagt popcultuur tot ver buiten de grenzen van de stad
Tilburg uit.
Een financieel gezonde toekomst creëert ruimte voor een cultureel
ondernemende toekomst van 013. Het versterkt de garantie voor een
verbreding van het programma en het publieksbereik. Daarbij streeft
013 naar het intensiveren van samenwerkingsverbanden met andere,
culturele instellingen binnen en buiten de stad Tilburg en het bereik
van bredere publieksgroepen. Naast de huidige publieksgroepen (18-35
jaar), hebben we daarbij vooral de doelgroep 35 jaar en ouder voor
ogen. Hiertoe wordt, naast live-concerten en publieksbindende dance-
en clubavonden, ook nadrukkelijk de samenwerking met andere
kunstdisciplines opgezocht.