[webproxy?siteId=CAMPINA_COM&action=CmsGetContent&bscid=C35616E2-62-F4
7CF25736]
[webproxy?siteId=CAMPINA_COM&action=CmsGetContent&bscid=C35616E2-88-F4
7CF7BB57]
Ondernemende zuivelcoöperatie geeft jonge melkveehouders perspectief
Internationale jongerendag Campina met recordopkomst van ruim 750
Belgische, Duitse en Nederlandse veehouders
Ondernemerschap, innovatie, samenwerking en efficiency. Voor
melkveehouders en hun zuivelcoöperatie Campina zijn het sleutelwoorden
om met succes de uitdagingen van de komende jaren aan te gaan. Onder
het motto 'Verleg je grenzen - Anders denken, anders doen' kwamen
eerder deze week ruim 750 jonge Belgische, Duitse en Nederlandse
veehouders bijeen op de jongerendag van de internationale
zuivelcoöperatie Campina. "Ik ben er van overtuigd dat er ook over 20
jaar in Europa nog altijd een welvarende zuivelindustrie zal zijn",
aldus Europees landbouwcommissaris Franz Fischler in een
videoboodschap tegen de jonge veehouders.
Grote uitdaging voor veehouders en zuivelcoöperaties
Niet Fischler zijn geruststellende woorden, maar juist zijn
hervormingsmaatregelen voor het Europees zuivelbeleid maken de
uitdaging voor de melkveehouders en de zuivelcoöperaties des te
groter. Door deze maatregelen ligt er de komende jaren extra druk op
de prijzen voor basiszuivelproducten en daarmee op inkomens voor
melkveehouders. Die druk wordt versterkt door de concentratie bij de
afnemers en grotere concurrentie van zuivelaanbieders uit andere
landen en werelddelen. Tegelijkertijd zien veehouders de kosten op hun
bedrijf stijgen.
Jonge melkveehouders laten zich daardoor niet uit het veld slaan,
getuige de historisch hoge opkomst en de opperbeste stemming tijdens
de jongerendag van Campina. Ze krijgen er praktische tips en ideeën
aangereikt om als ondernemers hun melkveebedrijf te optimaliseren.
Visie, wil en besluiten nemen
Daarbij gaat het niet alleen om inhoudelijke kennis als manager van
een melkveebedrijf, die onderzoeker Frits Mandersloot van Wageningen
Universiteit de jonge veehouders aanreikt. Minstens zo belangrijk is
de houding: het opdoen van nieuwe ideeën en inspiratie. De
ondernemende melkveehouder Gert Krol uit Weert (Nederland) en
beroepsavonturier Henk de Velde, die met zijn boot Campina de wereld
rond zeilt, hebben elkaar ontmoet op het bedrijf van Krol. In de
videoreportage daarvan blijkt dat succesvol ondernemen draait om een
goede visie, een ijzeren wil en een flinke portie gezond verstand:
luisteren, kijken, managen, besluiten durven nemen. Tijdens de
jongerendag doet Krol het nog eens dunnetjes over. Zijn succesvolle no
nonsense-benadering spreekt de jongeren zichtbaar aan. Andere
live-sprekers, naast Krol en Mandersloot, waren parlementariër Joop
Atsma (Nederlandse Tweede Kamer) en Tiny Sanders, voorzitter van de
hoofddirectie van Campina.
Vertrouwen in coöperatieve zuivelonderneming
De jonge melkveehouders hebben voor wat betreft de afzet en
prijsvorming vertrouwen in hun coöperatieve zuivelonderneming Campina,
zo blijkt tijdens de jongerendag. Campina streeft naar een langdurig
bovengemiddelde melkprijs voor de leden-veehouders én een sterke
coöperatieve onderneming. Al vele generaties melkveehouders lang
blijkt dat een succesformule. De inmiddels internationale coöperatieve
zuivelonderneming Campina is volgens Campina's directievoorzitter Tiny
Sanders 'één van de mooiste stukjes zuivel in Europa': Campina is met
haar consumentenproducten sterk vertegenwoordigd in West-, Midden- en
Oost-Europa. Met ingrediënten voor de voedings- en farmaceutische
industrie bezet Campina wereldwijd sterke marktposities.
Sanders pleit er ten overstaan van de jongeren voor dat ook de nieuwe
generatie melkveehouders niet alleen energie steekt in het
optimaliseren van het eigen melkveebedrijf: "Blijf Campina kritisch
volgen. En ik ga er van uit dat er ook onder jullie zijn die actief
willen zijn in het mee-besturen van de coöperatieve onderneming
Campina." Campina beschikt inmiddels over diverse opleidingstrajecten
voor leden die binnen de coöperatie een bestuurlijke functie
vervullen.
Eurocommissaris Fischler deelt het vertrouwen van de jonge veehouders:
"Ik weet dat Campina grote inspanningen verricht om een hoge standaard
te garanderen op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid en
milieubescherming. Ik ben vol vertrouwen dat de melksector zal zijn
opgewassen tegen de toekomstige uitdagingen. Na uitbreiding met de
nieuwe lidstaten krijgen we een interne markt van 450 miljoen
consumenten die onze verse melkproducten op waarde weten te schatten.
Tenslotte hebben wij gelukkig - in Europa een zeer efficiënte
zuivelindustrie, die steeds weer nieuwe mogelijkheden zoekt om
producten met toegevoegde waarde te creëren."
Innovatie, efficiency en schaalgrootte
Om in die markt een vooraanstaande positie in te nemen, zet Campina
vol in op innovatie, schaalgrootte en efficiency. Innovatie is volgens
Sanders essentieel om de voorkeur van afnemers te krijgen. Maar dit
kan niet zonder efficiency en meer schaalgrootte, aldus Sanders. Als
voorbeeld daarvan noemt hij de succesvolle, nieuwe reeks van
'gedraaide toetjes', in Duitsland verkrijgbaar als Campina Strudel, in
Nederland als Mona Vla-Toetje en in Polen als Campina Piruet.
Grootschalige productiebedrijven in Duitsland produceren dit jaar naar
verwachting meer dan 200 miljoen eenheden van dit dessert.
Meer over de strategie van Campina leest u op www.campina.com >
Onderneming > Strategie.
[webproxy?siteId=CAMPINA_COM&action=CmsGetContent&bscid=C35616E2-EF-FA
41D82FF5]
Campina Melkunie