'Een flexibel en breed gedragen plan'
Inspraakavond voorontwerp-bestemmingsplan zeezijde station
Publicatiedatum: 23 januari 2004
De zeezijde van het station, rond het LUMC, is een waardevol gebied,
omdat het ideaal gelegen is. Over de invulling van deze ruimte is een
voorontwerp-bestemmingsplan gemaakt waar verschillende partijen over
meegedacht hebben. Levendigheid en veelzijdigheid staan centraal. Op
14 januari was de eerste inspraakavond over het plan.
BOUWEN EN WONEN - De inspraakavond in het atrium van het Stadsbouwhuis
trok veel publiek, voornamelijk bewoners die benieuwd waren naar de
veranderingen in hun omgeving. Gerda Schramm, medewerker ruimtelijke
ordening van de gemeente, en Jan Nijland van de afdeling Stedenbouw,
lichtten de plannen toe.
Jan Nijland laat de mogelijkheden van het plan zien.
Jan Nijland laat de mogelijkheden van het plan zien. Foto: Hielco
Kuipers
Gerda Schramm zette kort de voorgeschiedenis uiteen: het gebied komt
al heel lang voor herontwikkeling in aanmerking, maar eerdere plannen
vonden geen doorgang. Bij dit voorontwerp-bestemmingsplan is intensief
samengewerkt met verschillende belangengroepen: het LUMC, de
Universiteit Leiden, de Rijngeestgroep, de Vereniging Leiden Centraal,
en bewonersgroepen van de Wassenaarseweg, de Rijnsburgerweg en
flatgebouw 'de Kijker' naast het station. Daarom is het een plan
geworden met een breed draagvlak, alle belangengroepen hebben input
kunnen geven aan het plan en kunnen zich daarom nu goed vinden in de
hoofdlijnen ervan.
"Het uitgangspunt van het plan is dat het globaal en flexibel is",
legde Gerda Schramm uit. "Er zijn globale zones ingedeeld, waar
woningen kunnen komen, waar uitbreiding van zorgvoorzieningen mogelijk
is, en waar eventueel kantoren of onderwijsvoorzieningen een plaats
kunnen hebben. Dit betekent niet dat het helemaal volgebouwd gaat
worden. Er is ook ruimte voor groen en water. Bovendien is het de
bedoeling dat het parkeren allemaal onder de grond gaat. Ook goede
fietsvoorzieningen zijn belangrijk. Langs de nieuwe openbare ruimtes -
zoals bijvoorbeeld een eventuele wandelpromenade vanaf het Station
richting Naturalis en Leeuwenhoek - zijn ook winkels en
horecabedrijven mogelijk."
Flexibel
Jan Nijland liet aan de hand van verschillende schetsen zien hoe de
bebouwing eruit kan gaan zien. Dit leidde tot actieve deelname van de
aanwezigen. Vooral de maximaal toegestane hoogte op sommige stukken
bracht ongerustheid. Op drie plaatsen vlak aan het spoor is
bijvoorbeeld een bouwhoogte tot zestig meter mogelijk. Dit betekent
echter zeker niet dat er een hoge, massieve muur komt. Maximaal
vijftig procent van de bebouwing mag zo hoog zijn.
Ook de plaatsing van de woningen leidde tot vragen. Er is ruimte voor
zo'n 250 woningen. Grofweg de helft hiervan zal langs een woonstraat
zijn, de andere helft wordt gebouwd in een gemengd gebied. "Of het
vrijstaande woningen of bijvoorbeeld appartementen worden, is nog niet
bekend", zei Jan Nijland. "Het is een zogenaamd enveloppenplan: de
contouren staan vast, maar de inhoud is nog flexibel."
Monument en verkeer
De gevolgen voor de verkeersdruk was het eerste punt dat de aanwezige
bewoners tijdens de vragenronde onder de aandacht brachten. Vooral
bewoners van de Bargelaan, die nu al te maken hebben met soms
onprettige verkeersproblemen, waren bang dat de moeilijkheden zouden
toenemen.
"Wij denken dat we goede oplossingen hebben", vertelde voorzitster van
de avond Lara Ummels, "Het is voor ons ook een punt van veel aandacht.
Naar aanleiding van alle opmerkingen zullen we de verkeerssituatie nog
eens zorgvuldig bestuderen."
Karlijn Kuiper, bewoonster van 'de Kijker', nam het woord en gaf aan
geen voorstander te zijn van bebouwing rond het Poortgebouw, een
historisch monument. Zij heeft 27 handtekeningen opgehaald van
medebewoners die er hetzelfde over denken.
"Het is waar dat er aan de zijkanten gebouwd kan worden, maar dit
versterkt het gebouw juist, en door de groene ruimtes aan de voor- en
achterzijde wordt het Poortgebouw juist prominenter zichtbaar voor
publiek", legde de voorzitster uit. Ook de gemeente ziet de waarde in
van het monument, en de voorstellen zijn in overleg gegaan met
Rijksmonumentenzorg. "Bovendien wordt door een binnentuin voor het
Poortgebouw de aanwezigheid van dit monument alleen maar benadrukt,
waardoor de historische waarde nog beter tot zijn recht komt," voegde
Gerda Schramm toe. Verschillende aspecten van het plan worden nog
onder de loep genomen, zoals de mogelijkheid voor de bouw van
zorgwoningen, de eventuele gevolgen voor het grondwaterpeil en de
zonneschijn op het plein achter het station.
Inspraak
De plannen in een voorontwerp-bestemmingsplan zijn nog niet
definitief. Daarom is het juist in zo'n vroeg stadium nuttig dat
betrokkenen hun vragen en opmerkingen uiten. De inspraakavond was hier
een eerste gelegenheid voor. Als u niet op deze avond aanwezig kon
zijn, maar u heeft toch een mening, een vraag of een idee, dan kunt u
dit schriftelijk kenbaar maken. Het voorontwerp-bestemmingsplan en het
bijbehorende kwaliteitsplan liggen nog tot en met 16 februari ter
inzage in de bibliotheek van het stadhuis en het Stadsbouwhuis en zijn
aan de balie te koop. Ook kunt u het nalezen op de websites:
www.leiden.nl/gemeente en www.bowo.nl
Tot en met 16 februari kunt u uw schriftelijke reactie indienen bij:
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden
Postbus 9100
2300 PC Leiden
Deze pagina is gewijzigd op 26-01-2004
Gemeente Leiden