23/1/2004
TOPZEILEN - Zeilster Klaartje Zuiderbaan stapt in Yngling voor
Olympische uitdaging
Zeilster Klaartje Zuiderbaan stapt in Yngling voor Olympische
uitdaging
Klaartje Zuiderbaan is terug op het water. De zeilster, die in
2001/2002 deelnam aan de Volvo Ocean Race, verruilde haar vaste baan
voor opnieuw een carrière in het zeilen. Sinds januari is ze de nieuwe
middenvrouw in het Yngling team van stuurvrouw Janneke Hin. Samen met
Hanne Buis, voordekker, mikt het team op de Olympische Spelen dit jaar
in augustus in Athene.
Zuiderbaan koos voor een maatschappelijke carrière na de Volvo Ocean
Race. De wedstrijd om de wereld in negen etappes had veel van haar
gevraagd, zowel fysiek als mentaal. Ze vond een baan en werkte
anderhalf jaar als raakvlakmanager bij de aanleg van de HSL-Zuid. In
december voer ze een zeilevenement mee in de Yngling van Janneke Hin.
En het begon weer te kriebelen. Mede door de goed bevallen
samenwerking en de aantrekkingskracht van een Olympische uitdaging,
besloot Zuiderbaan zich in de Yngling volledig te richten op de
Olympische Spelen in Athene. Het team moet zich in mei kwalificeren om
voor uitzending in aanmerking te komen. Zuiderbaan (Amsterdam): "Het
is een hele overgang. Van full time baan naar full time zeilen. Maar
toch ben ik blij dat ik de stap genomen heb. Er ligt een unieke kans
voor me, daar zet ik me nu 100% voor in. En ik heb er vertrouwen in
dat ik later ook weer aan een goede baan kan komen."
Hin bezet in Nederland de tweede plaats in het Olympische dames
Yngling circuit. Het team van Annelies Thies voert de selectie aan met
een krappe twee punten voorsprong. Beide teams staan dus dicht bij
elkaar, ondanks het feit dat team Hin vaker van bemanning moest
wisselen. Tijdens het WK in het Spaanse Santander, dat plaatsvindt van
7 t/m 15 mei, wordt de strijd beslist. Hin, Zuiderbaan en Buis moeten
in het eindklassement twee plaatsen voor team Thies eindigen, om de
selectie te winnen. Daarnaast moet een landenkwalificatie en nominatie
voor de Spelen worden behaald. "We hebben nog maar een korte periode
te gaan tot aan de selectie en we hebben ons een hoog doel gesteld.
Maar Klaartje is een enorme aanwinst voor ons team en we halen alles
uit de kast om zo ver mogelijk te komen", aldus de uit Bloemendaal
afkomstige Hin.
De beslissing van Zuiderbaan om naar de Yngling over te stappen, is
het beste wat team Hin in de laatste maanden is overkomen. Na een
tegenvallend WK vorig jaar in Cadiz, kreeg de toenmalige middenvrouw
een nierontsteking en besloot met het zeilproject te stoppen. Maar dat
was nog niet alles. Hanne kampte al sinds de zomer met een
knieblessure en kon drie maanden niet varen door behandeling en
verplichte rust. Pas in de eerste week van januari was zij er zeker
van dat ze kon terugkomen in de Yngling. Buis (Rotterdam): "Ik heb me
drie maanden lang opgevreten van frustratie. Ik wilde zo graag varen
en ik zag onze hele Olympische droom in het water vallen. Het is
fantastisch dat we weer een volledig team hebben en ik kan nog steeds
niet geloven dat we er met zo'n sterke combinatie uit zijn gekomen. Nu
is er nog maar een manier, en dat is gáán!"
Zuiderbaan en Hin varen overigens niet voor het eerst samen. In de
discipline matchracen zaten beide dames al bij elkaar in de boot. Toen
met Zuiderbaan aan het roer en Hin op het voordek. In die combinatie
klom het voltallige team op de internationale wereldranglijst naar de
derde plaats en werd het in 2000 Europees kampioen. Na het afwijzen
van de Olympische status van het matchracen, gingen de paden van beide
zeilsters uiteen. Zuiderbaan selecteerde zich voor de vrouwenboot die
deelnam aan de Volvo Ocean Race en Hin begon een Olympische campagne
in de kersverse damesdiscipline in de Yngling. Nu zijn de krachten van
beide zeilsters weer gebundeld.
Financieel wordt team Hin ondersteund door het Watersportverbond, zij
het niet meer als lid van de kernploeg. Onder het label
`trainingspartner' ondersteunt het Watersportverbond team Hin voor een
aanzienlijk deel in het zeilprogramma, inclusief begeleiding van
trainer Maurice Paardenkooper. Voor de totale financiering van de
campagne komt het team nog wel tekort. "We hopen dat we op korte
termijn een sponsor kunnen vinden, die met ons Athene wil bereiken.
Wij zetten er alles voor opzij om in onze sport het hoogste te halen.
We hopen dat er een bedrijf is dat hetzelfde lef heeft om ervoor te
gaan. Het traject dat voor ons ligt, is goed te overzien en het doel
is duidelijk", aldus Hin.
Team Hin wordt in producten gesponsord door zeilkledingmerk Henri
Lloyd en touwleverancier LA 84. Daarnaast heeft het team een
indrukwekkend aantal donateurs. Buis: "We hebben ons eigen
kilometerplan. Dat houdt in dat mensen ons voor EUR 20,- per kilometer
letterlijk en figuurlijk op weg kunnen helpen naar Athene. Vorig jaar
hebben we daar enorm veel steun aan gehad en symbolisch varen we nu al
op de Adriatische Zee richting Athene. In aantal zullen we inmiddels
wel de meeste sponsors hebben, maar dat neemt niet weg dat we dit jaar
nog niet de financiering voor ons programma rond hebben. Zuiderbaan
vult aan: "We pakken het zeilen professioneel aan. Dat moet ook wel,
want we willen iets bereiken op hoog niveau en de tijd is beperkt. Het
talent en de inzet zijn aanwezig, maar we hebben een sponsor nodig die
inziet dat we alleen tot een topprestatie kunnen komen als we onszelf
ook daadwerkelijk volledig op het zeilen kunnen concentreren."
Hin (32), Zuiderbaan (31) en Buis (27) trainen de maand januari in
Nederland op de Braassemermeer. Vanaf februari zoekt het team de
concurrentie op. Tot aan de selectie in mei in Santander is het
mogelijk om drie internationale wedstrijden te varen. De overige tijd
brengt het team door in Santander om de locatie te leren kennen.
www.sail.to/ned310
jhin@wanadoo.nl
Postbus 85393 · 3508 AJ Utrecht · Tel.: 030-6566550 ·
info@watersportverbond.nl
KNWV